Vektorok a matematikaoktatásban

2021.01.08. 07:00

Hiánypótló füzet készült a tanórai és a versenyekre való felkészüléshez Nagykanizsán

Dr. Pintér Ferenc, a Matematikai Tehetségekért Alapítvány elnöke, valamint az Erdős Pál Matematikai Tehetséggondozó Program létrehozója új, hiánypótló szakkönyvet adott ki, Vektorok a középiskolában címmel.

Benedek Bálint

Dr. Pintér Ferenc: A füzet sok hasznos tanácsot tartalmaz

Fotó: ZH

A nagykanizsai Matematikai Tehetségekért Alapítvány évek óta kiemelt figyelmet fordít a középiskolai matematikai tehetséggondozásban felhasználható feladatgyűjtemények kiadására. Mint azt a szerző, dr. Pintér Ferenc elmondta: ezzel a kötettel egy új sorozatot kívánnak elindítani, amit a jövőben „Szakköri füzeteknek” neveznének el. Ezek darabjaival közvetlenül a középiskolai szakköri munkát, illetve az emelt szintű érettségi, illetve a versenyfelkészítést szeretnék támogatni.

Dr. Pintér Ferenc: A füzet sok hasznos tanácsot tartalmaz
Fotó: ZH

– Sokszor tapasztaljuk tanári munkánk során, hogy a geometriai feladatok megoldása mind a tanórákon, mind a versenyeken sok gondot okoz a tanulóknak – folytatta a tehetséggondozással is foglalkozó pedagógus. – A középiskolai tananyag feldolgozása során egyre kevesebb idő marad a geometriára. Ugyanakkor a középiskolai versenyeken a geometriafeladatok sikeres megoldása nélkül nem lehet komolyabb eredményt elérni. A vektorok használatával, a vektoros módszerek alapos ismeretével „ötlet” hiányában is sikerrel lehet megoldani egészen nehéz geometriai problémákat. A vektoros megközelítés sok esetben rámutat továbbá az általánosítás lehetőségeire, feleslegessé teszi az esetek szétválasztását. Végül több algebrai típusfeladat is hatékonyan kezelhető vektorok segítségével. A feladatgyűjtemény ebben kíván a módszerek bemutatásával segítséget nyújtani.

Az elkészült segédanyag
Fotó: ZH

Hozzátette: a magyarországi középiskolai matematikatanításban a vektoroknak rendkívül fontos szerep jut, alapjában véve mind a négy évfolyamon adott területen alkalmazásra kerülnek. Talán éppen ez az időbeni elhúzódás okozza azt, hogy a diákok feladatmegoldásokban kevésbé használják, nem mutatnak kellő jártasságot ebben a témakörben. Másrészt a kollégákkal együtt azt tapasztalják, hogy a geometriai feladatok megoldása nehezebb a diákok számára, legyen az órai szintű feladat, vagy versenyfeladat.

– Sok esetben az elemi geometriai feladatok megoldásához egy jó vonal berajzolása gyors megoldást tesz lehetővé – tette hozzá. – De mi legyen azokkal a tanulókkal, akiknek ez a jó megoldás nem jut eszükbe? Ebben a szakköri füzetben megpróbáltam összegyűjteni azokat a módszereket, amelyekkel nagymértékben kivált­ha­tók ezek az ötletek, átválthatók – nemegyszer kissé hosszadalmas – számolásra. Több évtizedes középiskolai tanári és egyetemi oktatói pályám során rengeteg anyagot gyűjtöttem hazai és nemzetközi folyóiratokból, honlapokról. Ezek közül talán a vektorok álltak a legközelebb hozzám, és a járványhelyzet okozta bezártságot kihasználva kötetbe szedtem a témával kapcsolatos elképzeléseimet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában