Évszakonkénti lebontás

2019.02.24. 08:00

Hogyan őrizhetjük meg az egészségünket egész évben?

Sport kül- és beltéren, egészséges ételek, kellő mennyiségű alvás és szauna télen-nyáron. A sárvári Spirit Hotel szakértője évszakokra lebontott tippekkel igyekszik mindenkit az egészséges életmódra ösztönözni.

ZH

Tél: a pihenés időszaka

Télen a természet is lelassul, a napos órák száma ilyenkor a legkevesebb, így nem csoda, ha enerváltabbnak, erőtlenebbnek érezzük magunkat. Hogy ellenállóbbak legyünk a hideggel szemben, érdemes fokozottan odafigyelni a vitaminbevitelre. Sokan azt gondolják, ha megveszik a drága déligyümölcsöket, akkor azzal biztosan fedezik vitaminszükségletüket. Azonban ezeket a gyümölcsöket messziről szállítják hozzánk, ezért általában még éretlenül szüretelik le őket. Ez pedig azt jelenti, hogy vitamintartalmuk alacsony, így hát jobban járunk, ha a hazai, télálló gyümölcsöket (például alma, körte) részesítjük előnyben. Ha mégis narancsra, grépfrútra, banánra vagy kivire fáj a fogunk, akkor lehetőleg legyen minél közelebbi a termelő ország, ahonnan származik.

A téli hónapokban nagyon hasznos a szauna. Amellett, hogy kevés kellemesebb dolog van annál, mint egy fagyos napon beülni egy forró, illatos kabinba, ezzel jót is teszünk a szervezetünknek, hiszen a szaunázásnak számos pozitív élettani hatása van. Az izzadás hozzájárul ahhoz, hogy testünk megszabaduljon a felgyülemlett méreganyagoktól, míg a közben alkalmazott jeges fürdő és a forró levegő együttesen megfiatalítja a bőrt.

Tavasz: az újjászületés időszaka

Végre beköszönt a jó idő, de ahelyett, hogy kicsattannánk az energiától, legszívesebben egész nap csak aludnánk…Ez nem más, mint a jó öreg tavaszi fáradtság. Nem csoda, ha kimerültek vagyunk, hiszen ilyenkor szervezetünk hormonjai felbolydulnak, az alvási hormon (melatonin) és a boldogsághormon (szerotonin) termelődése is megváltozik. Ám szerencsére ez az állapot könnyedén leküzdhető.

Az évnek ebben a szakaszában figyeljünk oda a megfelelő rost- és ásványianyag-bevitelre. Kávé helyett inkább saját készítésű zöldség-gyümölcs turmixszal indítsuk a napot. Sokat segíthet az is, ha könnyebb ételeket fogyasztunk, a szakértő javaslata alapján ezek között legyen minél több a nyers zöldség, gyümölcs s a különféle csírák. Természetesen a testmozgásról sem szabad megfeledkezni, hiszen újra lehet a szabadban sportolni. Pattanjunk fel a biciklire, vagy húzzuk fel a futócipőt, esetleg a görkorit, és irány a természet.

A szaunázásnak számos pozitív élettani hatása van. Télen különösen hasznos… Fotó: Shutterstock

Nyár: az aktivitás időszaka

Töltsük fel a szervezet vitaminkészletét, hiszen ha nyár, akkor zöldség- és gyümölcs­szezon. Ebben az évszakban aztán tényleg mindenki megtalálhatja a piacon a neki tetsző vitaminforrást. Nem szabad elszalasztani a lehetőséget, ilyenkor kell betárazni a sok színpompás termésből, hogy aztán majd bírjuk a megpróbáltatásokat ősszel és télen.

Ami pedig a kültéri sportokat illeti, ilyenkor hatványozottan igaz az, ami tavasszal. Irány a természet! Nem számít, hogy kocogás, úszás vagy kirándulás – minden mozgásforma jót tesz az egészségnek. Nem véletlenül szoktak nyáron sziesztázni a mediterrán országokban. Aki teheti, pihenjen le minél többször a déli órákban, ugyanis az extrém meleg kimeríti a testet. A re­laxálás után pedig újult erővel vághatunk bele teendőinkbe.

Ahogy télen a meleg, úgy nyáron a hideg az, ami jólesik. A megoldás, ha már elég volt a kánikulából, a jégszauna.

A 2-3 perces kezelés során mínusz 120-170 fokos levegővel kezelik a testet, ami pozitív hatással van az egészségre és a szépségre egyaránt.

Ősz: a felkészülés időszaka

Az ősz egy újabb nagy váltást hoz az életünkbe, hiszen ilyenkor megint kissé visszaveszünk a nyáron felvett tempóból. A kiadós gyümölcsbevitel mellett ügyeljünk arra, hogy a rendszeres mozgást ezekben a hűvösebb hónapokban se hanyagoljuk el.

Aki pedig feltöltődésre és kikapcsolódásra vágyik, bújjon el a világ elől pár napra egy wellness-szállodába, ahol fizikai és mentális felüdülésre lelhet. A szakértő szerint a bacilusok ellen úgy vértezhetjük fel magunkat a leghatékonyabban, ha testünk és lelkünk harmóniában van, és hagyunk magunknak időt a kikapcsolásra – minden évszakban…

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában