Dongó, a kerékpárosok segítője

2018.08.30. 11:30

A 64 esztendős, hazai gyártású fél lóerős szerkezet ma is használatra kész állapotú

A motorizált közlekedés első lépcsőfokának lehetett tekinteni a második világháború után az apró rásegítő motort. Dongó néven került forgalomba és hamar nagy népszerűségre tett szert.

Arany Gábor

Egyik példányával a veterán gépjárművek legutóbbi Zala menti találkozóján ismerkedhettünk meg. Jelenlegi tulajdonosa, Király András Pécsről hozta el megmutatni a nagy becsben tartott szerzeményét. A 64 éves, esztergályos-marós szakmájú, de már nyugdíjas férfi gyerekkorában jegyezte el magát a motorokkal.

– Gyűjtöttem, szereltem őket, a mai napig ez a szenvedélyem – árulta el mosolyogva. Szavaiból kiderült, hogy a vele egykorú, 1954-ben gyártott Dongó mellett több ritkaságot mondhat magáénak. A gyűjteményében több Csepel és Danuvia motor, valamint Solex, Verhovina, Izs Planeta, Puch és olyan ritkaság is szerepel, mint a ‘70-es években rövid ideig gyártott kéthengeres, kétütemű motoros Suzuki GT 185. A zalai találkozóra a magyar járműgyártás emblematikus darabját, a Dongót hozta el. Mint mesélte, 15 évvel ezelőtt sikerült hozzájutnia, és a mindennapi használatra ma is tökéletesen alkalmas.

Király András a vele egykorú segédmotoros kétkerekűjével Fotó:A szerző

A női kerékpár vázára szerkesztett 38 köbcentis, kétütemű, egyhengeres erőforrás a középső tengely alatt helyezkedik el és alumínium dörzs­kerékkel adja át fél lóerejét a hátsó keréknek. Sík úton akár 30 km/órás tempóra képes, emelkedőn azonban már a pedállal is rá kell segíteni. Száz kilométeres távolságon 1,8 litert fogyaszt, és ha a vezető figyelmesen engedi rá a dörzskereket, no meg erőltetés nélkül használja a segédlóerőt, akkor akár két évig se kell a hajtáskapcsolat elemeihez, azaz a gumiabroncshoz és alukerékhez hozzányúlni.

Benzintartály, mentőláda

Tény viszont, hogy a segédhajtást csak álló helyzetben lehetett biztonságosan rákapcsolni és leválasztani. Miután ez megtörtént, rövid pedálozással életre kelthető az erőforrás. Ebből az is következik, hogy ha bármilyen okból megállásra kényszerül a dongós, akkor a motort a dekompresszorral kell lefullasztania, aztán induláskor kezdődhet újra a pedálos beindítás. Ezért inkább települések közötti utazásnál mutatkozott meg a segédmotor előnye, a városi forgalom nem nagyon kedvezett a gyújtásra, keverékre érzékeny jószágnak, no meg vezetőjének sem.

Fék- és gázkar, famarkolat

Király András járműve az egyéb kiegészítőivel is árulkodott a korról, amelyben használták. A kormányon ott a sallerszorító, amivel a defektes gumira rá lehetett sütni a javítófoltot. A csengőjét apró görgő hajtja, ez zsinórral ereszthető rá az első kerék abroncsára és innen kapja a hajtást a világítást árammal ellátó dinamó is. A csomagtartó tetejét a 2,5 liter 1:20-as olaj-benzin keveréket befogadó üzemanyagtartály foglalja el, oldalán méretes mentőláda. A rugós nyereg bőre és a kormány famarkolata is a régi időket idézi, akárcsak az első féket mozgató rudazatos fékkar.

Dinamót, csengőt hajt a kerék

A Dongó segédmotort a Székesfehérvári Vadásztölténygyár, a Videoton elődje készítette. Nem saját konstrukció volt, a mérnökök az olasz Gilera Mosquito segédmotorjától kaptak ihletet, de teljesen magyar fejlesztés volt a porlasztó, ám ez sokak szerint nem vált előnyére. A Dongó öntöttvas hengere és dugattyúja az erőltetett használatkor megszorulhatott és eltörhetett. A mágnes gyújtását helytakarékosságból a dörzskerékben helyezték el. A hideg motor indítását a légszűrő részbeni lezárásával, és a benzin úsztatásával, szívatásával lehetett elősegíteni.

Az első néhány Dongót 1954-ben gyártották le, 1955-ben elkészült az 500 darabos nullszéria, és megkezdődött a gyártás. Az induló ára 1480 forint volt, ez kéthavi átlagkeresetnek számított. Vásárlás után 48 órával be kellett jelenteni a helyi rendőrségen a Dongót, hogy az igazolólap birtokában benzinjegyet is kaphasson a tulajdonosa.

A gyártás 1957 májusában fejeződött be, összesen mintegy 60 ezer darab készült a Dongó segédmotorból.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában