2025.06.14. 14:00
Tragédia a szántóföldön! A munkagép nem játék
Akár egyetlen szikra is elég ahhoz, hogy egy drága mezőgazdasági gép, kombájn, traktor és a termés egyszerre váljon a lángok martalékává. Már volt ilyen, emberéletet is követelő tragikus eset Zalában, ezt is felidézzük. A Zala Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság arra figyelmeztet: a kombájntüzek megelőzhetők, hogy miképpen, cikkünkből kiderül.

Egy korábbi eset két évvel ezelőttről, melyben nem egy kombájnt, hanem egy traktort ért baleset
Fotó: Németh Botond/archív
A katasztrófavédők szerint az elmúlt évek kombájntüzei is azt üzenik: a megelőzés biztonságosabb, olcsóbb és egyszerűbb, mint a károk utólagos felszámolása. Gyakran mire a fülkéből észrevehető a füst, már csak percek választják el a gazdákat attól, hogy a munkagép a tűz martalékává váljon.

Fotó: Németh Botond/archív
Kombájn, bálázógép is kigyulladhat, húsz éve egy bálázógép okozott tragédiát
Felhoztak egy korábbi példát Zala vármegyéből. Húsz évvel ezelőtt halálos kimenetelű bálázógép-tűzeset történt. 2005 júniusában Becsvölgye és Barlahida között egy gépkezelő a bálázás közben meghibásodott munkagéphez hátrament, felnyitotta a hátsó zárófedelet, feltehetően egy megszorult csapágy vagy bálazsineg okozta probléma miatt. Az ajtó felnyitásakor a tűz hirtelen többletoxigénhez jutott és a kicsapó lángok a férfi felsőtestét olyan súlyosan megégették, hogy a helyszínen meghalt.
Sok a veszélyforrás
Hozzátették: a kombájnok esetében a tűz gyorsan kialakulhat, mert egyszerre van jelen a három fő veszélyforrás: a forró alkatrészek (kipufogó, turbó, csapágyak), a gyúlékony takarmányanyag (por, pelyva, szalmatörek), valamint az erős légáram, amely oxigént szállít a legapróbb szikrához is. Egy berágódott csapágy, egy kopott, szikrázó kábel vagy a túlforrósodott kipufogó önmagában is elég ahhoz, hogy lángra lobbanjon a gép.
Az aratás hagyományosan Péter-Pál napjához, vagyis június 29-hez köthető. Így célszerű időben felkészíteni a mezőgazdasági munkagépeket.
Tippek a karbantartáshoz:
- Tisztítsuk meg a motorteret, a vágóasztalt és a kipufogót a tavalyi por- és növénymaradványoktól
- Cseréljük vagy kenjük meg a csapágyakat – hiszen a berágódott csapágy a kombájntüzek egyik leggyakoribb kiváltója
- Ellenőrizzük a kipufogó és a szikratörő szigetelését, tisztaságát
- Vizsgáljuk át az elektromos vezetékeket és csatlakozókat, különös tekintettel a dörzsölődő, hőnek kitett részekre
- Ellenőrizzük az akkumulátorok zárt burkolatát és a saruk épségét
- Győződjünk meg a földelőlánc meglétéről és megfelelő hosszáról
- Legyen a járművön egy 6 és egy 9 kilogrammos porral oltó készülék, ellenőrzött, működőképes állapotban

Fotó: Németh Botond/archív
Megelőzhető a nagyobb baj
Most van idő beszerezni a hiányzó alkatrészeket és szerszámokat, amelyekre később már nem lesz mód. Ha automatikus aeroszolos oltórendszer kiépítését tervezzük, ez az utolsó alkalom, hogy a szezon előtt még megvalósítsuk. Csak olyan erő- és munkagép, valamint egyéb jármű vehet részt az aratásban, amelynek tűzvédelmi felülvizsgálatát, ellenőrzését az üzemeltető elvégezte. A tűz nem akkor keletkezik, amikor már lángol – hanem akkor, amikor a karbantartás és ellenőrzés elmarad. Használjuk ki a rendelkezésre álló időt: hogy a gép arasson – ne a tűz.