2025.04.15. 14:30
Te megtartod a blokkot vagy szereted a nyugtát? Mutatjuk, mikor tűnik el végleg
Április 1-jén lépett hatályba az e-pénztárgépekről szóló rendelet, amely véget vethet egy korszaknak, tájékoztat a NAV. A papír nyugta valakit idegesít, valakinek inkább könnyebb ellenőrzést jelent. Egyelőre fejlesztés alatt a rendszer, mutatjuk, hogy mikor üzemelik be az adóhatóság által engedélyezett, magyar fejlesztésű e-pénztárgépeket. A rendszer az online pénztárgépekhez hasonlóan világszerte elterjedhet majd.

A kisvállalkozóknak ajánlott elsősorban az e-pénztárgép, a papír nyugta így a múlté.
Fotó: Gettiy Images/Image Source
A NAV azt javasolja, hogy főleg a kisvállalkozásoknak érdemes megfontolni az átállást a nyugtatömbről, mert az e-pénztárgép a papírmentes nyugtaadás mellett kisebb adminisztrációt, egyszerűbb használatot és költségcsökkentést hoz az eladóknak és a vásárlóknak egyaránt. Pillanatnyilag 200 ezer online pénztárgép van Magyarországon, ami még 2028. július 1-jéig lesz használatban. Az online pénztárgépre kötelezett vállalkozások például a kiskereskedelmi üzletek, az éttermek, a szálláshelyek, a taxisok, a plasztikai sebészek, a gyógyszertárak, a masszőrök, nekik ennyi idejük lesz az átállásra. S hogy mikortól kérhetünk papír nyugta helyett e-nyugtát?

Mit is tud az e-pénztárgép? Digitálisat adni a papír nyugta helyett
A NAV tájékoztatása szerint júliustól helyezik üzembe az e-pénztárgépeket. Ugyan nem kötelező, de nyártól érdemes áttérni az e-pénztárgépre Az online pénztárgépeknél – amit 2014-ben vezetett be a kormány - előírt évi egyszeri kötelező szervizeléssel szemben az e-pénztárgépek szervizelése csak akkor kötelező, ha azt az üzembentartó kéri a forgalmazótól. A változás révén a vállalkozások évente átlagosan 25 ezer forintot spórolhatnak meg. Az e-pénztárgép mellett szól az is, hogy az azt használó vállalkozás mentesül a bizonylatmegőrzési kötelezettség alól. Azt ugyanis átvállalja az úgynevezett nyugtatár, amely tíz évig tárolja a beérkezett adatokat. A rendszer egyszerű, csupán egy okostelefonra van szükség, amelyre a vállalkozó letölti az ingyenes e-pénztárgép alkalmazást, és egy egyszerű nyugtanyomtatóra, hiszen előfordulhat, hogy a vásárló kéri a papír blokkot. Az e-pénztárgép felhő-, illetve hardveralapú lesz. Azok a vállalkozások, akik jelenleg online pénztárgép használatára kötelezettek, azok júliustól vagy továbbra is online pénztárgépet használnak, vagy választhatják a hardveralapú e-pénztárgépet, írja a NAV.
A felhőalapú, okostelefonra letölthető alkalmazással a papírnyugtát használó vállalkozások nyugtánként legalább 10 forintot spórolhatnak.
Mi lesz a dolga a vevőnek?
A zalai vevők ugyancsak elektronikusan követhetik majd nyomon vásárlásaikat, a mobiltelefonról elérhetők a jótálláshoz, garanciához szükséges iratok, így a fogyasztói jogok is gyorsabban, kényelmesebben és egyszerűbben érvényesíthetők. Ehhez mindössze egy erre szolgáló applikációt (vevői alkalmazást) kell letölteniük a telefonjukra. A vásárlás egyébként anonim, nem tárolnak semmilyen személyes információt.