2025.04.25. 16:40
Országosan elsőként, ilyen még nem volt: jövőkutatás Zaláról
Az országban elsőként vizsgálták régiónk lehetőségeit a Zala Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara felkérésére. A jövőkutatás négy elemét külső szakértő vázolta fel, a „Jövőkép tanulmány” 15-25 éves távlatot mutat meg a gazdasági szereplők, önkormányzatok, szolgáltatók és a lakosság számára.

Kovács Dezső és Farkas Szabolcs ismertette a sajtóval a Jövőkép tanulmány eredményét.
Fotó: Mozsár Eszter / Zalai Hírlap
Kék, Erdőzöld, Gyermekközpontú és Digitális/Intelligens Zala. A jövőkutatás ezt a négy témát határozta meg, s a felkért szakértő a térségekben megtartott „jövőműhelyek”, fókuszcsoportos interjúk alapján gyűjtötte össze és elemezte a térség lehetséges kitörési pontjait, gazdaságilag is fontos területeit. A tanulmány eredményét pénteken ismertették a vármegye önkormányzati és intézményi, gazdasági vezetőivel, döntéshozóival. Ezt követően a sajtó képviselőivel osztotta meg Kovács Dezső kamarai elnök és Farkas Szabolcs szolgáltatói tagozati elnök a kutatás eredményeit. Mint mondták, egyrészt a vállalkozói világban zajló generációváltás sarkallta őket a tanulmány elkészítésére, illetve a munkaerőpiacot érintő demográfiai folyamatok alakulása.

Fotó: Mozsár Eszter / Zalai Hírlap
– Azt szeretnénk, ha Zala egy országosan és nemzetközileg is elismert, jól azonosítható brand, márka lenne – fogalmazott Kovács Dezső. – A tanulmány elkészült, ám a későbbiekben szeretnénk folytatni a munkát a szakmai „jövőműhelyekben”. A döntéshozók ugyancsak örömmel fogadták a kezdeményezést, azt, hogy foglalkozunk a gazdasági szereplők jövőbeni lehetőségeivel. Egyértelműen támogatják az elképzeléseinket.
A jövőkutatás csak a kezdet, az együttműködés elengedhetetlen
Farkas Szabolcs hozzátette, Zala nem csak erdeiről, zöldterületeiről híres, hanem ugyancsak számos kiaknázatlan lehetősége van a Kék Zala, azaz a vizet mint természeti kincset felhasználó területen. A jövőben nagyobb szerepet kaphat például a vizek védelme, a geotermikus kutatások, fejlesztések, s még inkább virágozhat az ökoturizmus, folytatta. A gyermekközpontúság és a digitális terület pedig a pályaválasztás, a mesterséges intelligencia felé veszi az irányt, amely még közvetlenebbül kapcsolódik a gazdasághoz. A jövőkutatás segítségével a kamara könnyebben mutathat utat tagjainak, illetve a gazdasági-társadalmi szereplőknek, elősegítve a hosszú távú stratégiai és piaci tervezést, a vállalkozások hatékonyságának növelését. A kamara a lakosság és a fiatalság véleményére ugyancsak számít a jövőt illetően.