2025.02.06. 12:30
Ezt önszántadból fizeted, azt meg nem
Borravaló és szervizdíj. Benne van a számla végösszegében vagy nincs? Elégedett vendég adná mindkettőt, de ha utóbbi beépült a számlába, nincs választása. A szervizdíj és borravaló kapcsán zalaiakat kérdeztünk.
Maximum 15 százalék, céges rendezvényeknél 20 százalék lehet a felszolgálási díj a vendéglátásban, a borravalót pedig fizetési módtól függetlenül adómentesen kaphatják meg a felszolgálók, fogalmazott az akkor készülő jogszabály kapcsán a Nemzetgazdasági Minisztérium 2024 novemberében. Az új rendelkezések 2025 januárjától hatályosak. Hogy néz ki a szervizdíj és borravaló a zalai vendéglátóegységekben?

Fotó: Pezzetta Umberto

Fotó: ZH/stockfotó
- Mi nem jelzünk szervizdíjat a számlán, a vendégeink önkéntesen honorálhatják a szolgáltatás minőségét az úgynevezett borravalóval - válaszolta érdeklődésünkre Hart György, a zalaegerszegi vendéglátás egyik közismert és közkedvelt szakembere. A zalaegerszegi Gyuri Csárda és a balatongyöröki Boszorkánytanya vendégei ismerik a szervizdíj fogalmát, gyakran meg is kérdezik, hogy tartalmazza-e a fizetendő összeg, tette hozzá Hart György. - A borravalóra való hajlandóság változó, ahogy a mértéke is, de jelen van a szolgáltatás ellentételezésénél. Néha csökken, néha több, mi szívesen vesszük, ha értékelik a munkánkat.
- Mindig adunk borravalót - mondta a Zalaegerszegen élő Melinda, aki családi találkozóit szívesen bonyolítja le éttermekben, bisztrókban, úgy véli, ilyenekből már egyre több, jó minőséget is képviselő található a megyeszékhelyen. - Ha kártyával fizetünk, érdeklődünk a szervizdíjról, ha készpénzzel, a borravalót igyekszünk 10 százalékban meghatározni.
- Hasonlóképpen vagyok ezzel én is - tette hozzá Mária, aki barátaival keresi fel a vendéglátás zalai éttermeit, de a munkájához szükséges találkozók helyszínéül is gyakran választ kávézót. - Ha a pincér, a felszolgáló szívélyes, figyelmes, gyakran a kaja kevésbé jó minősége ellenére is adunk borravalót. Előfordult, hogy a leves ehetetlenül sós volt és más minőségű volt, mint amire számítottunk, ezt jeleztük a pincérnek, vissza is küldtük, de szóra sem méltatta. Ugyanakkor a számlában benne volt - itt borravalót nem is adtunk. Számomra üdítő, ha szívélyes, udvarias, jól kommunikáló, szemkontaktusra képes és figyelmes gesztusokat is bevet a felszolgáló vagy pincér, illetve az étterem. No meg a tisztaság, a wc és az asztal állapota, a ruházat és még sorolhatnám, mindez szintén sokat nyom a latban ahhoz, hogy kiegészítsem a számla összegét.
- Nálunk a vendég elégedettségével eddig minden rendben volt, az az elvünk és tapasztalatunk, hogy ha minőségi szolgáltatást nyújtunk, a vendég elégedett, azt ki fogja fejezni - szögezte le Major Bence, a zalaegerszegi Parázs Bisztró üzemeltető üzletvezetője. - A hozzánk betérők többsége ismeri a szervizdíj fogalmát, tudja, hogy benne van az összegben, de gyakran ezen felül is adnak borravalót, amit természetesen a dolgozóink kapnak meg. Hiszen nemcsak a felszolgáló jó munkája van benne az eredményben, a takarítóig bezárólag mindenkié.
Szervizdíj és borravaló - nem ugyanaz
A szakmai szervezetek által is támogatott módosításnak köszönhetően így nemcsak a munkavállalók által megkeresett összeg emelkedhet, de nőhet a szektor munkaerő-megtartó képessége is, áll a minisztérium indoklásában.
A felszolgálási díj alkalmazása továbbra sem kötelező, arról a vendéglátó üzletek üzemeltetői saját belátásuk szerint dönthetnek. Alkalmazása esetén a felszolgálási díj része a számlának, az abból befolyó összeg a szolgáltatók bevétele, amelyet továbbra is kizárólag dolgozói bérek kifizetésére fordíthatnak.
A felszolgálási díj nem azonos a borravalóval. A borravalót ugyanis minden esetben önkéntesen fizeti a vendég, többnyire közvetlenül az őt kiszolgáló felszolgálónak, ezzel is kifejezve a szolgáltatás színvonalával kapcsolatos elégedettségét.
A Nemzetgazdasági Minisztérium olyan jogszabály-módosítást dolgozott ki, ami biztosítja, a fizetés módjától függetlenül a borravaló minden esetben adómentessé váljon, és a munkavállaló akkor is megkaphassa, ha a vendég azt elektronikusan fizeti.
A szakmai szolidaritás példája, hogy vendéglátós múlttal rendelkező ismerősöm mindig ráfizet a szervizdíjra is, pluszpénzt ad futárnak, taxisnak, fodrásznak, mert szerinte ezzel az emberi hozzáállást honorálja. Milyen messze vagyunk ettől?
Fogalmak:
- szervizdíj
- borravaló
- felszolgálási díj