2025.01.04. 17:30
Vidéken is hatékony legyen a marketing – Ódor Péter
„Igényfelmérés, megoldás, tudásmegosztás, edukáció és szinergia” – Ódor Péter ennek szellemében vezeti a Zala Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara Marketing és Kommunikációs Klubját.
Ódor Péter: Az online térben való megjelenésnek professzionálisnak kell lennie
Forrás: ZH
Fotó: ANDRAS_SZASZ
Ódor Péter a Z-Plan Event marketingkommunikációs ügynökség alapítója. A Magyar PR Szövetség tagja, aki az ország legnagyobb médiavállalatánál eltöltött 10 év után vidéken tette elérhetővé a hatékony marketingkommunikációs megoldásokat.
– Célunk egy olyan klubrendszer és kamarai tudástár kiépítése, amely valódi támogatást nyújt a vállalkozóknak. Ez az országban egyedülálló kezdeményezés, amely összhangban áll a ZVKIK újonnan megválasztott elnökének céljaival. A klub minden vállalkozás előtt nyitott, mérettől és ágazattól függetlenül – felelte érdeklődésünkre a szakember.
S hogy miként működik a klub? Az „igényfelmérés, megoldás, tudásmegosztás, edukáció és szinergia” kulcsszavak mentén hozzák el a legújabb nemzetközi és hazai trendeket, mutatják be a jó gyakorlatokat, és sikeres vállalatok marketingtevékenységein keresztül segítik a klubtagokat.
– Nyáron elindítottuk az első előadás-sorozatunkat. Olyan elismert szakembereket hívtunk, mint Arany János, a magyar Google-iroda alapítója, Filó Angéla nemzetközi díjas marketingmentor és Al Ghaoui Hesna díjnyertes újságíró, író, dokumentumfilmes. A következő időszakban hasonlóan színvonalas előadásokkal készülünk. Emellett szorosan együttműködünk a HR és az Innovációs Klubbal. Egy HR-es szakember számára is kulcsfontosságú, hogy milyen kommunikációs csatornán és üzenettel éri el a munkavállalókat Ezenkívül a vállalat megítélése, azaz a jelenlegi és potenciális munkavállalók felé mutatott arculat szintén kiemelt figyelmet igényel.
Mit javasol Ódor Péter a vállalatvezetőknek, mit tegyenek és mit ne, ha sikeres marketingstratégiát szeretnének kialakítani akár a vásárlók, akár a saját dolgozóik felé?
– Egy jól megtervezett marketingstratégia alapja, hogy a vezetők ismerjék a célcsoportjukat, és ne csupán demográfiai szempontból, hanem az élethelyzeteket és a pszichológiai tényezőket is figyelembe véve. A vásárlók megszólításánál fontos, hogy a cégek világos és autentikus üzeneteket kommunikáljanak. Az online térben való megjelenésnek professzionálisnak kell lennie. Belső kommunikációban ugyanez igaz: a munkavállalóknak fontos tudniuk, miért jó a cégnél dolgozni, mi a társaság értékrendje és víziója. A megfelelő HR-marketing itt kulcsfontosságú, hiszen ahhoz, hogy a legjobb embereket megnyerjük és megtartsuk, a cég „munkáltatói márkáját” is építeni kell. Ilyenkor a vállalati kultúrát „értékesítjük”. Korábban elegendő volt egy „marketinges kolléga”, de manapság ez már nem így van. A folyamatosan változó piaci környezetben a korábban megszerzett tudás gyorsan elavulhat. A marketing és kommunikáció területe mára erősen specializálódott, olyan szakmák és szakterületek jelentek meg, amelyek kifejezései sok esetben magyarul is nehezen megfoghatóak, mint például PPC-szakértő, adatszakértő, UX/UI designer és így tovább. Ezért nem elvárható, hogy egy „marketinges kolléga” mindezekhez egyformán értsen. A lényeg, hogy ha szükséges, tudja, hová fordulhat segítségért.
A generációk közötti különbségeket sem lehet figyelmen kívül hagyni, folytatta a klubvezető.
– A marketingben is fontos figyelembe venni a generációs különbségeket, de ha marketing- és kommunikációs szempontból a nemzetközi trendeket figyeljük, akkor sokkal hatékonyabban lehet helyette az élethelyzet-alapú marketinget alkalmazni. Azonban fontos, hogy ezeket tudatosan és valódi hatékonyságra törekedve alkalmazzuk. Összességében a kommunikáció ereje abban rejlik, hogy képes a megfelelő helyen és módon kapcsolódni az emberekhez, így a generációk és élethelyzetek sokfélesége ellenére is hatékony és releváns módon tudja elérni őket. Az elmúlt években a marketing és a kommunikáció a digitalizáció hatására alapvető átalakuláson ment keresztül. A technológia fejlődése, a közösségi média térnyerése és az adatalapú marketing ma már elengedhetetlen a sikerhez. Az ügyfélélmény központi szerepe is egyértelművé vált. Jelenleg a mesterséges intelligencia és az automatizáció szerepe folyamatosan nő. Mindezek mellett a fenntarthatóság és a társadalmi felelősségvállalás, valamint a hiteles márkakommunikáció jelentősége is emelkedik.
Mozsár Eszter