A recesszió leginkább a májust sújtotta

2020.06.10. 13:00

Visszaesett az új autók iránti kereslet

Negyedével kevesebb személyautót és kishaszongépjárművet helyeztek forgalomba 2020 első öt hónapjában hazánkban, mint a megelőző esztendő azonos időszakában. A recesszió leginkább a májust sújtotta, amikor több mint ötvenszázalékos volt a visszaesés.

Gyuricza Ferenc

Márciusban 13 560, áprilisban 7580, májusban pedig 7751 autót helyeztek újonnan forgalomba hazánkban

Forrás: Zalai Hírlap

Fotó: Pezzetta Umberto

Egyebek között ez olvasható ki azokból a statisztikai adatokból, amelyeket az autópiaci elemzésekkel foglalkozó Datahouse Kft. bocsátott szerkesztőségünk rendelkezésére.

A visszaesés egyértelműen a koronavírus-járvány hatásainak köszönhető, hiszen januárban még enyhe, 1,4 százalékos emelkedést produkált a piac, s a februári csökkenés (2,8 százalék) sem volt számottevő, ráadásul az év második hónapja a 2018. februári adatokhoz képest több mint tízszázalékos emelkedést mutat. Márciusban már érezhető volt a recesszió, 2069 darabbal volt kevesebb az értékesítés, mint egy évvel előtte, ez 13,2 százalékos csökkenést jelent, azt követően pedig meredeken zuhant a görbe, áprilisban 47,8, míg májusban 53,1 százalékos volt a visszaesés. Utóbbi hónapban a hazánkban rendszerint csupán pár darabos eladást produkáló luxusmárkák – Porsche, Tesla – s a magyarországi újautó-piacon meghatározónak nem nevezhető Ssangyong, Jeep és Mitsubishi kivitelével mindenhol csökkenést regisztráltak.

Márciusban 13 560, áprilisban 7580, májusban pedig 7751 autót helyeztek újonnan forgalomba hazánkban Fotó: Pezzetta Umberto / Zalai Hírlap

A 2020-as esztendő havonkénti bontása az alábbiak szerint alakult: januárban 11 891, februárban 12 866, márciusban 13 560, áprilisban 7580, májusban pedig 7751 darab volt az újonnan forgalomba helyezett autók száma. Mindez azt jelenti, hogy az év első öt hónapjában összesen 53 648 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba hazánkban, szemben a 2019-es 71 649, illetve a 2018-as 65 027 darabbal. Az általunk megkérdezett szakemberek szerint a csökkenésnek több oka is van, de ezek mindegyike a koronavírussal hozható összefüggésbe. Márciusban bezártak az autószalonok, illetve szerte Európában az autógyártás is leállt.

Ugyan meglévő készleteiket igyekeztek kiárusítani a hazai forgalmazók – ennek köszönhetően különböző vásárlóbarát akciókkal is jelentkeztek –, az egyedi igények kielégítésére azonban ilyen körülmények között kevésbé volt lehetőség. A gyártóknak és forgalmazóknak mindemellett azzal is számolniuk kell, hogy a járvány közvetve tartósan is hozzájárul a kereslet csökkenéséhez, hiszen gazdaságot érintő negatív hatásoktól vagy a munkahelyük elvesztésétől félve mind a vállalkozások, mind a magánszemélyek próbálják pénzügyi tartalékaikat kímélni. Ebben a szituációban pedig nem feltétlenül az új autók vásárlása jelenti a prioritást számukra. A kibontakozó helyzet akár a 2008-as világgazdasági válsággal is párhuzamba állítható. A gyártás jelenleg is akadozik, így a recesszió várhatóan tovább mélyül. Rövid távon ennek azért lesz jól kimutatható hatása hazánkban, mert az új autók piacán a nyári hónapok általában a legerősebbek közé szoktak tartozni. 2019-ben például december után augusztusban értékesítették a legtöbb új személyautót és kishaszongépjárművet, 2018-ban pedig a június volt az abszolút listavezető hónap.

Ami a piac egyes szegmenseit illeti, 2020-ban továbbra is a SUV-ok, azaz a városi terepjárók vagy szabadidő-autók számítanak a legkedveltebbeknek, piaci részesedésük megközelíti a 30 százalékot. Számszerűleg ez azt jelenti, hogy az eddig újonnan forgalomba helyezett 53 648 autóból 15 329 tartozott ehhez a szegmenshez. Második helyen az alsó középkategóriás személyautók találhatók 9985 darabbal (18,61 százalék), míg a harmadik helyre az egyterűek kerültek 6562 darabbal (12,23 százalék). Utóbbi szegmens nemcsak számszaki növekedést ért el (2019-ben ugyanebben az időszakban csupán 3025 darabot adtak el belőle), de a listán is jelentős előrelépést produkált, hiszen a tavalyi hatodik helyéről lépett fel a képzeletbeli dobogó legalsó fokára. A tavaly még bronzérmes kisautók ennek köszönhetően a negyedik helyre estek vissza.

A márkák versenyében idén is a Ford áll az élen 6118 újonnan értékesített autóval, ez a piaci részesedést tekintve 11,4 százalékot jelent. Tavaly május végén ugyancsak ez a márka vezette a listát, akkor 9240 darabbal s 12,9 százalékos piaci részesedéssel, vagyis bár továbbra is a Ford a legkelendőbb márka Magyarországon, de mindkét mutatóban visszaesést produkált. A második helyen a Toyota áll 5591 darabbal (10,42 százalék), míg a harmadik helyre a Volkswagen került 4762 darabbal (8,88 százalék). A 2019-es év hasonló időszakához mérten a japán márka a darabszámot és a piaci részesedést tekintve is javítani tudott, az elmúlt év első öt hónapjában 4722 darab kelt el belőle, azaz 6,59 százalékos piaci részesedéssel akkor még csupán a hatodik helyen állt. A Volkswagen is javított a helyezésén, az ötödik helyről lépett előbbre, az eladott autók mennyiségét tekintve azonban itt már 324 darabos csökkenés tapasztalható. A márkák versenyében a tízes lista további helyezettjei sorrendben: Dacia, Skoda, Suzuki, Fiat, Renault, Opel, Kia. Egy éve ugyancsak ez a tíz márka állt az élen.

Az eladott darabszámot tekintve a már említett Toyota mellett a tízes lista szereplői közül csupán a Dacia tudott még pozitív eredményt mutatni, 48 darabbal értékesítettek belőle többet, mint egy éve. Ugyanezen körben a legnagyobb visszaesést produkáló márkának – annak ellenére is, hogy a SUV-szegmensnek továbbra is a Vitara a listavezetője – a tavaly még második helyezett Suzuki tekinthető, a 2019 májusáig eladott 9075 darabbal szemben idén ez idáig csupán 3413 darab kelt el a „mi autónkból”, ami igencsak komoly, 62,39 százalékos csökkenést jelent. A Ladák viszont teljesen eltűnhetnek a magyarországi piacról, már be is jelentették, hogy végleg beszüntetik a forgalmazásukat.

Az adatbázisból néhány további érdekességet is szemezgettünk. A luxuskategóriához tartozó s így értelemszerűen igencsak borsos áron kínált autókból május végéig összesen 61 darab kelt el. Ebben a szegmensben a BMW 7 Limousine a legkelendőbb, amelynek listaára mintegy harmincmillió forintról indul. Az eladott példányszámokat tekintve az E-szegmenst, tehát az Executive vagy nagy autók rangsorát a Mercedes E-Class vezeti, a felső középkategóriáét a Volkswagen Passat, míg az alsó középkategóriáét a Skoda Octavia. Az egyterűek versenyét a Dacia Lodgy vezeti, a kisautók közül a Renault Clio a legnépszerűbb, a minik piacán a Fiat 500. A sportautók között toronymagasan a Ford Mustang a legnépszerűbb, a haszonjárműveknél pedig egyértelműen a Ford a piacvezető, amely a Tranzit és a Tourneo típussal két szegmensben is élen áll, a harmadik szegmensben viszont a Dacia Dokker volt eddig a legkelendőbb. A pickupok versenyében szintén a Ford a nyerő, ebben a szegmensben a Ranger kelt el legnagyobb számban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!