2019.06.16. 07:00
Az importőrök szerint az új dízelek kevésbé szennyezik a környezetet
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete idei prognózisa szerint az év végéig 160 ezer új személygépkocsi forgalomba helyezése várható az országban. Az MGE által rögzített adatok szerint a májusi és az első öthavi számok azonban elmaradtak a jelzett várakozástól.
MW grafika, fotó: Shutterstock, forrás: MGE
Személygépkocsiból májusban 14 207-et, az első öt hónap alatt pedig 60 962-t helyeztek forgalomba az országban.
– Az első öthavi értékesítési számok némileg elmaradnak növekedési várakozásainktól. Ennek egyik oka lehet a belső égésű motorok – elsősorban a dízelek – körüli valós és rémhírek, amelyek a vásárlók szándékait eltérítik, miközben ezek helyett más erőforrások még nem jelentenek életszerű alternatívát – olvasható a gépjárműimportőrök egyesülete tájékoztatójában.
Az MGE ügyvezető elnökétől, Erdélyi Pétertől megkérdeztük, mire is gondoltak pontosabban?
– Azokra a hírekre, amelyek szerint a dízelek a legszennyezőbb motorok. Egy ideje nem kímélik a dízelautókat, akik kijelentik róluk, hogy mind rossz és mind szennyező. Az ilyen általánosító vélemények szakmailag nem felelnek meg a valóságnak. A valóság az, hogy a dízelautók nélkül a szén-dioxid-kibocsátási tervek nem valósíthatók meg.
A dízelek nitrogén-oxid-kibocsátása valóban nagyobb volt a megengedettnél az Euro 6 kibocsátási szabvány szerint, de az új AdBlue-val és más műszaki megoldásokkal legyártott Euro 6-os dízelmotorok már tiszták. A benzinesek nem veszik fel a versenyt ezekkel a motorokkal – válaszolta Erdélyi Péter.
Az elnök vezetésével készült piaci elemzés kitér arra, hogy újabban megjelennek már azok a szakvélemények is, amelyek az MGE régóta hangsúlyozott véleményével egyeznek: hogy a lokális és a globális szennyezés megkülönböztetése és helyén kezelése a fontos, és egyáltalán nem biztos, hogy az elektromos autók minden esetben valós globális környezetvédelmet jelentenek. Tisztázni kellene azt is, hogy mely prioritás mentén kell megítélni a környezetszennyezés veszélyességét, szén-dioxid- vagy nitrogén-oxid-alapon.
A gépjárműimportőrök tájékoztatása szerint a tisztán elektromos és a plug-in hybrid gépkocsik forgalomba helyezése lassuló mértékben és kis mennyiség mellett növekszik, a felvevőpiac egyelőre korlátozott és alatta van az év eleji várakozásoknak. Májusban összesen 121 elektromos autót helyeztek üzembe az országban, az első öt hónap alatt pedig 619 darabot. A plug-in hybridek száma még szerényebb volt, a konnektoros hibridekből májusban 85, az év elejétől május végéig pedig 388 ilyen autó kapta meg a forgalmi engedélyt Magyarországon.
Ugyan az elektromos töltőhálózat lassan fejlődik, és sok esetben az otthoni és munkahelyi töltés megoldott, de ezeknek az autóknak az ára továbbra is magas. A kormány nagycsaládosokat támogató programja már látszik, azonban a program elindulása után lehet majd tapasztalni hatását az újautó-piacra. Az előzetes feltételeknek széles skálán felelnek meg az importőrök által forgalmazott termékek.
E területeken a növekvő érdeklődés konstatálása mellett a valós piaci folyamatokat július után lehet majd értékelni.