Black Friday

2017.11.24. 07:00

Fekete péntek a kereskedelemben

Az internetes vásárlás veszélyeire, valamint a tudatos fogyasztói magatartás fontosságára hívja fel a figyelmet a black friday kapcsán dr. Molnár Sándor, a Zala Megyei Kormányhivatal Zalaegerszegi Járási Hivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály Fogyasztóvédelmi Osztályának vezetője.

Varga Lívia

A felmérések szerint sokakat csábítanak majd vásárlásra a fekete péntek akciói Illusztráció: Shutterstock

A fekete péntek (black friday) csaknem ötven éve a hálaadást követő péntek – az idén november 24-e – elnevezése az Amerikai Egyesült Államokban. Ez a nap hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete, amikor rendkívüli kedvezményekkel várják a vásárlókat a kereskedők. A hazai e-kereskedelemben már kimutatható a fekete péntek hatása, a hagyományos üzletek forgalmában azonban még nincs olyan nagy súlya Magyarországon, hogy számszerűsíteni lehessen. Erről a napokban Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára beszélt a távirati irodának, megjegyezve: több cég már el is kezdte az akciót. Mint fogalmazott, a fekete péntek által generált forgalom elérheti a teljes novemberi bevétel egyharmadát. Becslése szerint az e-kereskedőknek 5 és 10 milliárd forint közötti bevételt hozhat az idei akció. Az eNET Internetkutató napokban készített online felmérése szerint tavaly csaknem 2,1 millió felnőtt magyar internetező vásárolt a fekete pénteki akciókban, idén pedig már meghaladja a 3,3 milliót azoknak a száma, akik tervezik, hogy akár online, akár offline módon igénybe veszik a kínált akciókat. Hogy ne érhessen bennünket kellemetlen meglepetés, dr. Molnár Sándor az internetes vásárlás veszélyeire hívja fel a figyelmet.

A felmérések szerint sokakat csábítanak majd vásárlásra a fekete péntek akciói Illusztráció: Shutterstock

Mit célszerű ellenőrizni internetes vásárlás előtt ?

- Mivel a fogyasztó internetes vásárlás esetén a kereskedővel nincs azonos időben azonos helyen, ezért nem biztos, hogy megtudhat minden lényeges információt. Az e-kereskedelemben a vevőnek nincs lehetősége a terméket kézbe venni, megtekinteni, és az eladóval való kommunikáció is komplikáltabb, mint hagyományos vásárlás esetén. A kereskedőknek azonban honlapjukon részletes információt kell adniuk elérhetőségeikről és a cégadatokról, valamint a fogyasztók szavatossági, jótállási jogairól, a panaszkezelés módjáról, az elállási jogról és annak gyakorlásáról. Nem utolsósorban a vásárlókat indoklás nélküli elállási jog illeti meg. Tapasztalataink azt mutatják, hogy az ellenőrzött webshopok jelentős része nem ad teljes körű tájékoztatást a törvény által előírt információkról.

Biztonságosabb-e, ha magyar weboldalról vásárolunk?

- A magyar nyelvű honlap, a „.hu” domainnév végződés, valamint a magyar nyelvű reklámok nem garantálják, hogy a rendelést hazai webáruházból teljesítik. A fentiek miatt különösen fontos meggyőződni a székhelyről, a cégadatokról. Amennyiben ezek nem állnak rendelkezésre, nem biztos, hogy megfelelő webshopban vásárolunk. A vételár mellett célszerű figyelembe venni az adott termék hibája esetén felmerülő szavatossági és jótállási igények érvényesítésének lehetőségét. A feltűnően kedvező ár is gyanús lehet, hiszen az az ajánlat, ami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, vélhetően nem valós, és a fogyasztók megkárosítására alkalmasnak bizonyulhat. Az igényérvényesítés pedig külföldi cégekkel szemben lényegesen nehezebb a magasabb költség és a jogi nehézségek miatt.

Mire figyeljünk internetes szerződéskötéskor?

- Online vásárlásnál akkor jön létre a szerződés, ha a webáruház visszaigazolást küld a vásárlónak a rendelésről és a termék részletes adatairól, továbbá az árról is. A szállítási határidőt a webáruház a logisztikai feladatokat végző céggel kötött szerződés alapján határozza meg. Ha átvételkor észrevesszük, hogy a csomag megsérült, célszerű a kézbesítést végző cég alkalmazottjával jegyzőkönyvet felvetetni, amely a későbbi jogvita megoldásához bizonyítékként segítséget nyújthat.

Hogyan fizessünk a weben?

- Célszerű a rendelés folyamatáról képernyőmentést készíteni (ár, szállítási idő, szállítási díj stb.). A termék árát, a szolgáltatás díját egyértelműen, adóval és egyéb költségekkel, például szállítási díjjal együtt kell feltüntetni. A vásárlás során körültekintően válasszuk ki a fizetési módot, és csak akkor utaljunk előre, ha maximálisan megbízunk az eladó félben. Az utánvétes fizetés mindenképpen megbízhatóbb megoldás.

Milyen elállási szabályok érvényesek az internetes kereskedelemben?

- A termék átvételétől számított 14 napon belül a vevőt indoklás nélküli elállás illeti meg, abban az esetben is, ha a terméket üzletben veszi át. Az elállási jog nem köthető többletfeltételekhez, például a terméket nem kötelező az eredeti csomagolásban visszaküldeni. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, saját költségén vissza kell juttatnia a terméket a kereskedőhöz, a vállalkozás pedig haladéktalanul, legkésőbb 14 napon belül köteles visszatéríteni a fizetéssel azonos módon a vételárral kifizetett teljes összeget, ideértve a szállítási díjat is.

Online vásárlás esetén is tudjuk gyakorolni jótállásból eredő jogainkat?

- Fontos, hogy a termék átvételekor meggyőződjünk arról, a vásárlásról kaptunk-e kézhez számlát, illetve jótállási kötelezettség esetén jótállási jegyet. S mérlegeljük már a vásárláskor, hogy a termék esetleges szervizbe szállításával kapcsolatos költségek bennünket fognak terhelni. Az interneten történő vásárlás előtt a hatékony tájékozódást segíti a kormányzati honlapon az az adatbázis, mely a hatóságunk által ellenőrzött és kifogásolt webshopok listáját tartalmazza.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!