Tilos vagy sem?

2025.06.17. 17:30

Életveszély nyáron a téli gumi? Nem csak a büntetés a tét…

Sokan gondolják úgy, hogy nyáron is nyugodtan használhatják a téli gumiabroncsokat, hiszen azok még „jók”, van rajtuk minta, tapadnak, és különben is: drága mulatság lehet a csere. De vajon megbüntethet-e a rendőr, ha valaki nyári időszakban is téli gumival közlekedik nyári gumi helyett? A kérdésre a Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság adott hivatalos választ.

Sokan dilemmáznak azon, hogy vajon megbüntethetik-e őket, ha nyáron is a téli abroncs marad az autón. A nyári gumi használata nem csupán a szabályok betartása, hanem a biztonságos közlekedés szempontjából is kulcskérdés. A Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság hivatalos állásfoglalása segít tisztán látni a jogi és műszaki követelményeket.

nyári gumi
Nyári gumi vagy téli gumi? Esetleg négy évszakos kell a melegbe?
Fotó: Pezzetta Umberto  / Zalai Hírlap

Téli gumival nyári gumi helyett: nem tilos, de nem is kockázatmentes

A rendőrség álláspontja szerint önmagában nem jár büntetéssel, ha valaki az évszaknak nem megfelelő abroncsot használ – például nyáron téli gumit vagy télen nyári gumit. Ugyanakkor a gumiabroncsok állapota, kopottsága, illetve a profilmélység már igenis lehet a büntetés alapja. Magyarán: ha a gumi nem megfelelő műszaki állapotú, a rendőr jogosan intézkedhet.

Mit ír elő a jogszabály?

A közúti közlekedés szabályait rögzítő 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet (ismertebb nevén: KRESZ) szerint a jármű vezetője köteles indulás előtt ellenőrizni a gumiabroncsok állapotát, többek között a kopottságot és a megfelelő profilmélységet. Ha ez nem megfelelő, azzal a sofőr szabályt sért.

A gumiabroncsok minimális profilmélységét6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szabályozza:

  • Személyautóknál az előírt minimum 1,6 mm,
  • Egyéb járműveknél, ha a gumiabroncs átmérője 0,75 méternél nagyobb, akkor a minimum 3 mm.

Ez azt jelenti, hogy ha a téli gumink nyáron már túlságosan kopott, és nem éri el ezt a minimumot, akkor a rendőr bírságot szabhat ki, szabálysértési feljelentést tehet, vagy akár a jármű forgalomban való részvételét is felfüggesztheti, vagyis bevonhatja a forgalmi engedélyt.

A keverés sem megengedett

Nemcsak a profilmélységre kell figyelni. Az alábbi szabályokat is szigorúan be kell tartani:

  • Minden tengelyen azonos szerkezetű abroncsokat kell használni – tilos például radiál és diagonál gumik keverése egy tengelyen.
  • Az azonos tengelyen lévő abroncsok mérete, teherbírása, mintázata és szerkezete is legyen megegyező.
  • A gumi és a felni átmérője nem térhet el egymástól.
    A jármű előírásainak megfelelő sebesség- és terhelési indexű abroncsokat kell használni.

Nyári? Téli? Négy évszakos? De mi a különbség?

A nyári, téli és négy évszakos gumiabroncsok között lényeges különbségek vannak az anyagösszetételben, mintázatban és teljesítményben, amelyek az adott évszak körülményeihez igazodnak. Lássuk a legfontosabb eltéréseket, a gumik útvesztőjében Kosztolányi Zoltán autószerelő vezet végig minket:

Nyári gumiabroncs

Keményebb gumikeverékből készül, amely melegben sem puhul fel túlságosan. Kifejezetten 7 °C feletti hőmérsékletre optimalizálták, hiszen a mintázata kevésbé tagolt, így jobban tapad a száraz és nedves úton. Kialakítása miatt jobban vezeti el a vizet, így csökkenti az aquaplaning (vízen csúszás) kockázatát.

Előnyök:

  • Rövidebb féktávolság száraz és meleg aszfalton.
  • Stabilabb kanyarvétel, pontosabb kormányzás.
  • Csendesebb és gazdaságosabb használat meleg időben.

Hátrány télen:

  • Hidegben megkeményedik, tapadása jelentősen romlik.
  • Csúszós úton veszélyesen viselkedhet.

Téli gumiabroncs

A téli gumi a nyárinál jóval lágyabb gumikeverékből készül, amely hidegben is rugalmas marad (7 °C alatt). Így jobban tapad a havas, jeges vagy nedves úton. Hiszen a mintázában a mélyebb és sűrűbb lamellák (apró bevágások), amelyek segítik a hóba, latyakba kapaszkodást. Jobban tisztítja magát, így nem tömődik el hóval, sárra is alkalmasabb.

Előnyök:

  • Hatékony fékezés, jobb vonóerő havas és jeges úton.
  • Jobb irányíthatóság téli időjárási körülmények között.

Hátrány nyáron:

  • Melegben gyorsabban kopik, hosszabb féktávot produkál.
  • Lomhább, "puhább" érzetet ad a kormányzásban.
  • Növeli az üzemanyag-fogyasztást.

 Négy évszakos (all-season) gumiabroncs

A négy évszakos gumi a nyári és téli abroncsok kompromisszuma, hiszen közepes keménységű keverék, mérsékelten barázdált mintázattal és némi lamellázottsággal. Alkalmas enyhébb telekre és mérsékelt nyarakra.

Előnyök:

  • Egész évben használható, nem kell cserélni évszakváltáskor.
  • Költséghatékony, ha ritkán vezetünk szélsőséges időjárásban.
  • Kényelmes megoldás városi és rövid távú használathoz.

Hátrányok:

  • Nem tudja teljesen kiváltani a nyári és téli abroncsokat extrém időjárásban.
  • Havas, jeges úton gyengébb, mint a téli gumi.
  • Nyári melegben gyorsabban kopik, mint a nyári gumi.
  • Nagy teljesítményű autóknál vagy intenzív használat esetén nem ajánlott.
TulajdonságNyári gumiTéli gumiNégy évszakos
Optimális hőmérséklet> 7 °C> 7 °Ckb. -5 °C és +20 °C között
Tapadás nyáron✅ Kiváló❌ Gyenge⚠️ Elfogadható
Tapadás télen❌ Veszélyes✅ Kiváló⚠️ Korlátozott
Kopás nyáron✅ Lassú❌ Gyors⚠️ Közepes
Komfort, zaj✅ Alacsony zaj❌ Magasabb zaj⚠️ Közepes
Ár/használhatóság💰 Két garnitúra💰 Két garnitúra💸 Egy garnitúra

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában