2025.06.17. 17:30
Életveszély nyáron a téli gumi? Nem csak a büntetés a tét…
Sokan gondolják úgy, hogy nyáron is nyugodtan használhatják a téli gumiabroncsokat, hiszen azok még „jók”, van rajtuk minta, tapadnak, és különben is: drága mulatság lehet a csere. De vajon megbüntethet-e a rendőr, ha valaki nyári időszakban is téli gumival közlekedik nyári gumi helyett? A kérdésre a Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság adott hivatalos választ.
Sokan dilemmáznak azon, hogy vajon megbüntethetik-e őket, ha nyáron is a téli abroncs marad az autón. A nyári gumi használata nem csupán a szabályok betartása, hanem a biztonságos közlekedés szempontjából is kulcskérdés. A Zala Vármegyei Rendőr-főkapitányság hivatalos állásfoglalása segít tisztán látni a jogi és műszaki követelményeket.

Fotó: Pezzetta Umberto / Zalai Hírlap
Téli gumival nyári gumi helyett: nem tilos, de nem is kockázatmentes
A rendőrség álláspontja szerint önmagában nem jár büntetéssel, ha valaki az évszaknak nem megfelelő abroncsot használ – például nyáron téli gumit vagy télen nyári gumit. Ugyanakkor a gumiabroncsok állapota, kopottsága, illetve a profilmélység már igenis lehet a büntetés alapja. Magyarán: ha a gumi nem megfelelő műszaki állapotú, a rendőr jogosan intézkedhet.
Mit ír elő a jogszabály?
A közúti közlekedés szabályait rögzítő 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet (ismertebb nevén: KRESZ) szerint a jármű vezetője köteles indulás előtt ellenőrizni a gumiabroncsok állapotát, többek között a kopottságot és a megfelelő profilmélységet. Ha ez nem megfelelő, azzal a sofőr szabályt sért.
A gumiabroncsok minimális profilmélységét a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet szabályozza:
- Személyautóknál az előírt minimum 1,6 mm,
- Egyéb járműveknél, ha a gumiabroncs átmérője 0,75 méternél nagyobb, akkor a minimum 3 mm.
Ez azt jelenti, hogy ha a téli gumink nyáron már túlságosan kopott, és nem éri el ezt a minimumot, akkor a rendőr bírságot szabhat ki, szabálysértési feljelentést tehet, vagy akár a jármű forgalomban való részvételét is felfüggesztheti, vagyis bevonhatja a forgalmi engedélyt.
A keverés sem megengedett
Nemcsak a profilmélységre kell figyelni. Az alábbi szabályokat is szigorúan be kell tartani:
- Minden tengelyen azonos szerkezetű abroncsokat kell használni – tilos például radiál és diagonál gumik keverése egy tengelyen.
- Az azonos tengelyen lévő abroncsok mérete, teherbírása, mintázata és szerkezete is legyen megegyező.
- A gumi és a felni átmérője nem térhet el egymástól.
A jármű előírásainak megfelelő sebesség- és terhelési indexű abroncsokat kell használni.

A használt gumiabroncsot ingyen átveszik - mégis az erdőben landol a leadás helyett
Nyári? Téli? Négy évszakos? De mi a különbség?
A nyári, téli és négy évszakos gumiabroncsok között lényeges különbségek vannak az anyagösszetételben, mintázatban és teljesítményben, amelyek az adott évszak körülményeihez igazodnak. Lássuk a legfontosabb eltéréseket, a gumik útvesztőjében Kosztolányi Zoltán autószerelő vezet végig minket:
Nyári gumiabroncs
Keményebb gumikeverékből készül, amely melegben sem puhul fel túlságosan. Kifejezetten 7 °C feletti hőmérsékletre optimalizálták, hiszen a mintázata kevésbé tagolt, így jobban tapad a száraz és nedves úton. Kialakítása miatt jobban vezeti el a vizet, így csökkenti az aquaplaning (vízen csúszás) kockázatát.
Előnyök:
- Rövidebb féktávolság száraz és meleg aszfalton.
- Stabilabb kanyarvétel, pontosabb kormányzás.
- Csendesebb és gazdaságosabb használat meleg időben.
Hátrány télen:
- Hidegben megkeményedik, tapadása jelentősen romlik.
- Csúszós úton veszélyesen viselkedhet.
Téli gumiabroncs
A téli gumi a nyárinál jóval lágyabb gumikeverékből készül, amely hidegben is rugalmas marad (7 °C alatt). Így jobban tapad a havas, jeges vagy nedves úton. Hiszen a mintázában a mélyebb és sűrűbb lamellák (apró bevágások), amelyek segítik a hóba, latyakba kapaszkodást. Jobban tisztítja magát, így nem tömődik el hóval, sárra is alkalmasabb.
Előnyök:
- Hatékony fékezés, jobb vonóerő havas és jeges úton.
- Jobb irányíthatóság téli időjárási körülmények között.
Hátrány nyáron:
- Melegben gyorsabban kopik, hosszabb féktávot produkál.
- Lomhább, "puhább" érzetet ad a kormányzásban.
- Növeli az üzemanyag-fogyasztást.
Négy évszakos (all-season) gumiabroncs
A négy évszakos gumi a nyári és téli abroncsok kompromisszuma, hiszen közepes keménységű keverék, mérsékelten barázdált mintázattal és némi lamellázottsággal. Alkalmas enyhébb telekre és mérsékelt nyarakra.
Előnyök:
- Egész évben használható, nem kell cserélni évszakváltáskor.
- Költséghatékony, ha ritkán vezetünk szélsőséges időjárásban.
- Kényelmes megoldás városi és rövid távú használathoz.
Hátrányok:
- Nem tudja teljesen kiváltani a nyári és téli abroncsokat extrém időjárásban.
- Havas, jeges úton gyengébb, mint a téli gumi.
- Nyári melegben gyorsabban kopik, mint a nyári gumi.
- Nagy teljesítményű autóknál vagy intenzív használat esetén nem ajánlott.
Tulajdonság | Nyári gumi | Téli gumi | Négy évszakos |
Optimális hőmérséklet | > 7 °C | > 7 °C | kb. -5 °C és +20 °C között |
Tapadás nyáron | ✅ Kiváló | ❌ Gyenge | ⚠️ Elfogadható |
Tapadás télen | ❌ Veszélyes | ✅ Kiváló | ⚠️ Korlátozott |
Kopás nyáron | ✅ Lassú | ❌ Gyors | ⚠️ Közepes |
Komfort, zaj | ✅ Alacsony zaj | ❌ Magasabb zaj | ⚠️ Közepes |
Ár/használhatóság | 💰 Két garnitúra | 💰 Két garnitúra | 💸 Egy garnitúra |