Változtatásokat tervez az EB

2025.03.21. 17:32

Idős sofőrök a volánnál: autósiskolába száműznék őket a jogosítványuk meghosszabbításához?

A 70 év felettiek közúti forgalomban való részvételének kérdését tárgyalta a közelmúltban az Európai Bizottság (EB). A szervezet jelentős változásokat tervez az idős járművezetők jogosítványával kapcsolatban a közlekedés biztonságának növelése érdekében.

Az EB azt tervezi, hogy a 70 év feletti sofőröknek rendszeresebb felülvizsgálatokon kellene átesniük, hogy csökkenjen a közúti balesetek száma ‒ számolt be a vezess.hu a szlovák Spravy híroldalra hivatkozva. A cikk azt is írja, hogy Szlovákiában a 65 év feletti idős járművezetők ötévente fordulnak orvoshoz, hogy meghosszabbítsák jogosítványukat. Magyarországon szigorúbb a szabályozás, mert a 60 és 70 év közötti járművezetőknek már háromévente, míg a 70 év felettieknek kétévente kell felkeresni háziorvosukat ez ügyben.

Az EB azt tervezi, hogy az idős járművezetők járjanak újból autósiskolába. Cél a közúti balesetek számának csökkentése
Az EB azt tervezi, hogy az idős járművezetők járjanak újból autósiskolába. Cél a közúti balesetek számának csökkentése 
Forrás:  Getty Images

Idős járművezetők: hetven után vissza az autósiskolába

Az EB tervei szerint a 70 év feletti gépjárművezetőknek újból autósiskolába kellene járniuk, és elméleti és gyakorlati vizsgát kellene tenniük. A szlovák hírportál azt is megjegyzi, hogy senki nem akarja elvenni az érintettek jogosítványát, és még csak nem is az autósiskola üzletéről van szó. A díjak lényegesen alacsonyabbak lennének, mint a normál járművezetői tanfolyamok árai.

Alkalmassági vizsgálat közlekedési szakemberekkel?

A szigorítás, hogy Magyarországon is sűrűbb vizsgálatokhoz kössék az idősebbek jogosítvány megújítását, már tavaly októberben is felvetődött, ezt a kérdést járta körbe a hirado.hu. KSH-adatokat is közöltek, miszerint 2024 első fél évében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt az utakon, ebből 996-ot 65 év felettiek okoztak. A nyilatkozó autósiskola vezetője szerint a háziorvos csak az alapvető fizikai állapotot tudja felmérni, ezért fontos lenne a 65 év feletti vezetők alkalmassági vizsgálatába közlekedési szakembereket is bevonni.

A közúti balesetek okozói életkor szerint. A felvétel a Zala Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság tavalyi éves ülésén készült
A közúti balesetek okozói életkor szerint. A felvétel a Zala Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság tavalyi éves ülésén készült 
Fotó: Antal Lívia / Zalai Hírlap

Ne csak a háziorvos felelőssége legyen!

Az idős a volánnál matrica tervezett bevezetése kapcsán erről lapunk is írt tavaly novemberben, miszerint ne csak egy orvos feladata és felelőssége legyen a belgyógyászati és látásvizsgálat alapján az alkalmasság eldöntése a jogosítvány megújítása során. Kiss Ambrus, a Magyar Autóklub Nyugat-dunántúli Regionális Szervezetének elnöke azt mondta, nem tudja megítélni, hogy a rendszeres orvosi vizsgálatok alaposak vagy sem. De ha ebben a rendszerben valami hiba van, akkor azt kellene kijavítani, mintsem valami újat létrehozni.

A fiatal vezetők hasonló kockázatot jelentenek az utakon, mint az idősek

Kérdés, hogy a 6523 személyi sérüléssel járó balesetből a fennmaradó 5527 hogyan oszlik meg a korosztályok között. A Zala Vármegyei Baleset-megelőzési Bizottság tavalyi éves ülésén elhangzott, hogy a 41 és az 50 év közöttiek, illetve a 61 év felettiek okozták a legtöbb balesetet Zalában október végéig. A vezess.hu szerint egy friss jogsival rendelkező fiatal vezető is jelenthet akkora kockázatot az utakon, mint az idősek. Ennek okát többek között abban látják, hogy a tanulóvezetőknek 2012 januárjától már nem kell rutinvizsgát tenniük.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában