2025.01.04. 07:00
Veterán autó: klasszik, az új csak plasztik (galéria, videó)
Zalaegerszegi takaros műhelyben járunk. Három old timer veterán autóhoz jöttünk látogatóba, és gazdáikhoz, Panker Tamáshoz, akit jól ismernek Zalában. Ugyanis ahol veterán autó jelenik meg, ott látni lehet az ő két csodás autóját, a vajszínű MG-t és a Fiat Coupé-t is. A harmadikba még csak az értő szem látja bele a szépséget, amelynek Panker Tamás kézügyessége a záloga.
- Ez a veterán autó egy angol sportautó, aminek még csak a váza látható az emelőn. 1963-ban gyártott Austin Haeley, amerikai piacra készült annak idején, én Hollandiában vettem meg négy évvel ezelőtt egy olyan veterán autós kereskedőtől, aki azzal foglalkozik, hogy a valamikor Európában gyártott autókat visszavásárolja. Felújítatlanul adja el gyűjtőknek, hobbistáknak, ez a példány jelenleg körülbelül 50-60 százalékos készültségben van, a karosszéria lakatos munka már készen van, közben csinálgatom az apróbb szerkezeti elemeket.
Panker Tamás a munka mellett, hétvégén dolgozik a veterán, oldtimer autókon, ezt a helyzetet a család elfogadta, bár két fia (még?) nem kapott rá az oldtimer világ szépségére.
- Költségigényes hobbinak tűnik...
- Hát lehet költeni bőven, főleg annak kerül sokba ez a hobbi, aki mással újíttat fel mindent, mert nem ért hozzá, és nincsenek célszerszámai. Én azonban sok mindent magam csinálok, gépeim, szerszámaim is vannak, az alkatrészeket pedig igyekszem jutányosan beszerezni. Az alkatrészek bolhapiaca világszerte megtalálható, én például az egyik Forma 1-es pályán, Imolában, az ottani éves börzén találtam eredeti lámpa burákat a Fiathoz, amiket szinte lehetetlen beszerezni. Az is bevallható, nem kevés időt is igényel ez az elfoglaltság.
Veterán autó - szakirodalom, alkatrész
- Használható leírásokat talál az interneten?
- Hazai, azaz magyar leírásokat, szakirodalmat nem nagyon találunk, csak idegen nyelven hozzáférhető, de az aztán igazán gazdagnak mondható. A veterán autók alapos adatbázissal rendelkeznek, én is lekértem azoknak az adatait, amelyek nálam vannak. A gyártásról, a felszereltségről, a forgalomba állításról ezekből tájékozódhatunk - mutatja az Austin Haeley és az MG"születési anyakönyvi kivonatát".
Tamásnál azzal a bal kormányos, tűzpiros Fiat sport Coupéval kezdődött minden, amely az udvaron csillog a téli napsütésben. Még 2000-ben vásárolta, hat év alatt gyönyörűen felújította, járóképesre méghozzá, mivel a zalaegerszegi veterán autó gyűjtő számára fontos, hogy el is tudjon indulni a jármű, hiszen számtalan zalai, közeli és távoli bemutatón, felvonulásokon láthatók az általa őrzött, mondhatni dédelgetett old timer kocsik. Ezért rendelkeznek az autói OT-rendszámmal. A vizsgaminősítés során öt évre adják meg a műszaki engedélyt, ám nem kell súlyadót fizetni, a biztosításuk is kedvező. Nyaranta saját kedvtelésből is kigurul az utakra, gyakran kérik esküvőkre, baráti, családi eseményekre az autóit, ezeket is nagy örömmel teljesíti. Ilyenkor a feltűnés, a csodálkozás és az elismerés garantált. Az eredetileg romos állapotban vásárolt Fiat a mai forgalomban is megállja a helyét, bírja a mai tempót, de a tulajdonosa azért félti annyira, hogy nem száguldozik vele, már csak azért sem, mert a dobfékek fokozott figyelmet igényelnek.
Panker Tamás úgy látja, egyre népszerűbb a veterán autós hobbi, noha a költségek növekednek és a beszerzés sem könnyű. Az angol autóval szerencséje van, egész komoly iparág épült az alkatrész utánpótlásra, az utolsó csavarig meg lehet kapni mindent. Bár az utángyártottak minőségével akadhat probléma, olykor mégis az eredeti alkatrészt kell felújítani, mert a replikája esetleg az anyaga (műanyag) miatt mégsem használható.
A veterán autók különböző kiállításokon méretik meg magukat, a díjak, elismerések emelik a felújító szakember ázsióját. Jóleső érzés, mondja a zalaegerszegi gyűjtő.
- A mai autókból lesz-e valaha oldtimer?
- A mi köreinkben azt tartja a mondás, a veterán autó a klasszik, a mai meg a plasztik. Ez sokat elárul arról, hogy mennyi lehet az élettartama annak, amiben már minden műanyag. A hatvanas évek előtt készült autók még nemes anyagokból állnak, a maiak fröccsöntött alkatrészekből.
Veterán autók gyűjteménye
Fotók: Pezzetta UmbertoSzóval a Fiatot követte az ivory withe (elefántcsont) színű MG, ami szintén amerikai piacra került, Illionis államban futott, azután 2008-ban Hollandián keresztül jutott vissza az öreg kontinensre, majd Zalaegerszegre Panker Tamáshoz. Az MG márka 1924-es, Morris Garages néven történt az alapítása. Ikonikus márka, új modelljeivel a mai generáció igényeit szolgálja ki. Frissítve, elektromosítva, feltöltve és készen egy zöldebb jövőt, írják róla. Igaz, a gyártást, ki hinné, Kína vásárolta meg.
- Hogy kapott rá a hobbira?
- Mindig is érdekeltek a régi technikai dolgok, tagja vagyok a harminc főt számláló zalaegerszegi veterán autóklubnak, és a szakmámba is belevág, hiszen finommechanikai műszerészként viszem a vállalkozásunkat.
Oldtimerek:
- Fiat Coupé
- MG
- Austin Haeley