2021.12.26. 18:00
Tekintsük meg a Draskovicsok várát
A horvát barokk városából, Varasdról tartunk nyugatra, a biedermeier egyik központjába, Trakoscsánba. A hegytetőn magasló várat messziről észrevesszük. A „burgot” körülölelő tó vizében ősszel még csónakázhattunk, ám amint a zágrábi közszolgálati televízió a minap hírül adta: a Bednja folyó által táplált vizet 61 év után először, épp most csapolták le, hogy megtisztítsák medrét. A gazdag halállományt a közeli tavakba menekítették, hogy aztán tavasszal a horgászszezon kezdetére visszatelepítsék a kopoltyúsokat.
Laxenburg szolgált mintaként a főúri lakhoz
Forrás: TZ BEDNJA
Egy időre tehát nélkülözni kell a máskor szemet gyönyörködtető tavat, amelynek víztükrén, kedvező fényviszonyok mellett, feltűnik a vár sziluettje. A tizenhét hektáron elterülő mederben mostanság legfeljebb kiadós séta tehető.
Kívül-belül ilyen lehetett a kastély évszázadokkal ezelőtt, Draskovicsék idejében, akik az észak-horvátországi Zagroje (magyarul: hegyek mögötti hely) majd egészét tudhatták magukénak. A nemesi família négy évszázad alatt négy bánt is adott Horvátországnak. Trakoscsánba amolyan laxenburgi kastélyt álmodtak. Olyat, amilyen Bécshez közel található, ahol a helyi nemesség színe-java múlatta az időt, s ahol egykoron mézesheteit töltötte Sissi és Ferenc József. E pazar hely szolgált mintaként Trakoscsán urainak, akik egészen a második világháborúig laktak itt, majd Bécsben kerestek menedéket.
A vár elődjét 1334-ben említik először írásos emlékek. A nevéhez fűződő ősi legenda szerint a kora középkorban osztrák Drachenstein-lovagok birtokolták. A magaslaton megfigyelő pontot alakítottak ki, ahonnét a Bednja folyó völgyét tartották szemmel. Egy ideig a Cilleiek uralták, ők 1398-ban Zsigmond királytól kapták adományként. A főúri család férfiágának kihalása után (1456) a Hunyadiaké lett ideiglenesen, hogy aztán a XVI. században a Draskovicsok kezére kerüljön, akik a magyar–horvát perszonálunió ideje alatt, az első világháborúig szoros kapcsolatban álltak a magyar uralkodókkal.
Az enteriőrt (belső teret) szemrevételezendő, egy orosz szólás szerint, induljunk el a kályhától, amely az udvartartás fontos kelléke, s amely az alagsori konyhát uralja, a mellette álló rusztikus cserépkályhával együtt. A magasföldszinten kapott helyet a vadászszoba és a könyvtár. A bibliotéka a ház urának dolgozószobájaként szolgált. Az olvasnivaló többségét német nyelvű könyvek tették ki, de a horvát mellett francia, angol és magyar köteteket is beszereztek, főleg szépirodalmat, így eredetiben Schiller, Goethe, Heine, Shakespeare, Dickens, Walter Scott és Dumas műveit. A família birtokába került egy nürnbergi kiadású Biblia 1747-ből.
Az első emelet a szalonoké, ahol különterem állt a szivarozók rendelkezésére, s külön a zenére vágyakozók számára. A lakókat és vendégeket imádkozósarok várta. Érdemes továbblépcsőzni az emeletekre. Az egyik szinten a Draskovics-dinasztia tagjai, valamint az őket védő bandérium elöljárói feszítenek portréfestményeken, együtt a kor politikusainak társaságában. A képek jegyzett alkotói közt magyar is akad, így a klasszicista irányzat képviselője, Donát János Dániel (1744–1830).
A ház urának portréja Ferencz József ismert arcképére hajaz. A várépítő VI. Juraj (György) Draskovicsot (1804–1889) az osztrák biedermeier kedvelt képviselője, Josef Kriehuber örökítette meg, aki Deák Ferencről is készített litográfiát. Draskovics fehér felöltőben, horvát kravatában (nyakkendőben) és szürke selyemsállal pózol a képen. Egy másik osztrák művész György feleségét, Szófiát festette meg magyaros ruhában.
Békét, nyugalmat áraszt minden. Persze a kisebb izgalmakra vágyóknak sem kell unatkozniuk. Számukra kihagyhatatlan a háromszáz darabos fegyvergyűjtemény, együtt a mindig is úri passziónak számító vadászati relikviákkal. A fegyverek egyes darabjai a 15. századból származnak, a lista a 19. század végéig terjed. Kardok, ágyúk, mozsárlövegek, sisakok, páncélruhák, amelyeket a törökök elleni harcok során használtak. Az egykori velencei dózsét védő gárda tagjainak a szablyáiból is akad néhány példány. Akárcsak a Napóleon elleni háborúk során zsákmányolt ágyúk vagy a francia dragonyosok pallosai a 19. századból.
Külön termet kapott a fotógaléria, amelyet Draskovics Károly képei uralnak. Horvátországban őt tartják a fotóművészet első jelentős képviselőjének, aki kilenc kamerával rendelkezett, köztük olyannal is, amellyel pillanatfelvételeket készíthetett. A dokumentarista fotográfus utazásai során megörökítette Dalmácia, Bécs vagy az Alpok szép tájait, de járt Budapesten is. Hogy a család nem lehetett prűd, bizonyítják a női aktképek. Ezek az ismert szlovén biedermeier festő, Michael Stroy munkái.
A burgban Zrínyi Miklós is többször megfordult 1645 és 1650 között. A költő és hadvezér az akkori várúr, Draskovics Gáspár lányának, Mária Euzebiának udvarolt kitartóan, mielőtt feleségül vehette. Az imádott hölgyet Violának nevezte szerelmes verseiben. A szebbik nem képviselőinél maradva: külön szalon jutott a festői vénával megáldott Erdődy Draskovics Juliannának (1847–1901), az első horvát akadémiai (tanult) festőművésznőnek, aki főleg a népviseletbe öltözött helyiek ábrázolásával gazdagította a vár gyűjteményét. Egykori műtermében a festővászon mellett zongora is áll, azon a hely szelleméhez illő, lágy, érzelmes moll-hármas akkordot szólaltatunk meg.