Energiabiztonság

2025.05.23. 14:38

Szijjártó Péter: hamarosan megkezdődik az új kőolajvezeték építése Magyarország és Szerbia között

Rövidesen megkezdődik az új kőolajvezeték építése Magyarország és Szerbia között, amelynek nyomán az egész térség üzemanyagellátása biztonságba kerülhet – jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter pénteken Belgrádban. A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint Szijjártó Péter arról számolt be, hogy Európa rendkívül összetett kihívásokkal néz szembe, és ezek közül az egyik az energiaválság, amely az Oroszországgal szembeni szankciók és Ukrajna számlájára írható. Az idei év végére elkészül a Budapest–Belgrád vasútvonal modernizálása.

Szijjártó Péter: hamarosan megkezdődik az új kőolajvezeték építése Magyarország és Szerbia között

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Türk Államok Szervezetének informális csúcstalálkozóját követő sajtótájékoztatón a Várkert Bazárban 2025. május 21-én

Forrás: MTI

Fotó: MTI Fotószerkesztőség/Bodnár Boglárka

Ukrajna az egyik legfőbb oka Európa energiaválságának, mivel Ukrajna lezárta azt a földgázvezetéket, amely Oroszország felől, keleti irányból Európába, döntően Közép-Európába szállított földgázt

– húzta alá Szijjártó Péter, majd rámutatott, hogy ennek nyomán több közép-európai ország is nehéz helyzetbe került, 

a tranzitot pedig Ukrajna helyett ma már Szerbia biztosítja a régió számára.

Magyarországra naponta több mint húszmillió köbméter földgáz érkezik Szerbián keresztül. Ez évente nagyjából egy 7,5 milliárd köbméteres mennyiség. Ha Szerbia nem biztosítaná a tranzitot Magyarország irányában, akkor nagyon nagy bajban lennénk mi is, meg a szlovákok is, és úgy általában Közép-Európa is

– hangsúlyozta.

Ukrajna cserben hagyta Közép-Európát az energiaellátás biztonsága szempontjából. Szerbia az az ország, amely felelős, megbízható tranzitországként, korrekt tranzitországként viselkedve biztosítja számunkra a megfelelő földgázmennyiség szállítását

– tette hozzá.

Szijjártó Péter kiemelte, hogy 

a két ország ráadásul még szélesebbé teszi az energia-együttműködését, ugyanis hamarosan megkezdődik egy új kőolajvezeték építése.

Ez a kőolajvezeték keleti irányból, Magyarországon keresztül Szerbia ellátására is képes lesz (..) Szerbia ellátása fontos a mi számunkra is, hiszen ha Szerbia kőolajellátása bajba kerül, akkor az az egész közép-európai térség üzemanyag-, tehát benzin- és dízelellátását veszélybe sodorja, s hogyha ez így van, akkor az nagyon komoly benzinár-emelkedésekhez vezetne például

– figyelmeztetett.

Így tehát megépítjük a Magyarországot Szerbiával összekötő kőolajvezetéket, 2027-re kész is leszünk, 180-190 kilométert építünk Magyarországon, és ennek a nyomán az egész térség üzemanyag-ellátását biztonságban tudhatjuk, emiatt nem kell például benzináremelésre számítani majd a jövőben

– fűzte hozzá.

A miniszter ezt követően arra is kitért, hogy hasonlóképp, 

a villamosenergia-összeköttetés kapacitását is megduplázza a két ország 2028-ra.

Ez azért is jó, mert közben egy regionális áramtőzsdét is elindítottunk, s azt közgazdaságtanból tudjuk, hogyha egy piac nagyobb, hogyha több a fogyasztó, akkor alacsonyabb árakat lehet alkalmazni. Tehát a rezsicsökkentés eredményeinek fenntartásához is szükséges az a beruházás, amelynek nyomán tehát megduplázzuk a villamos áram átszállítási kapacitását Magyarország és Szerbia határán

– mondta.

Szijjártó Péter: Budapest és Belgrád karnyújtásra kerül egymástól

Az idei év végére elkészül a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonal modernizálása, a két ország fővárosa így gyakorlatilag karnyújtásra kerül egymástól – jelentette be Szijjártó Péter pénteken Belgrádban.

A külgazdasági és külügyminiszter rendkívül fontos és sikeres együttműködésként emlegette a vasútvonal korszerűsítését, és rámutatott, hogy ennek nyomán kényelmes, gyors vonatút fogja összekötni a két fővárost.

„Ahhoz, hogy ez valóban gyors és kényelmes legyen, arra van szükség, hogy a határon ne kelljen sokat vesztegelnie a vonatnak a határellenőrzés, a vámellenőrzés, az útlevélellenőrzés miatt, ezért most igyekszünk megállapodni abban, hogy ezt a vám- és határvizsgálatot aközben el lehessen végezni, amíg halad a vonat” – tájékoztatott.

„Korábban, akik az ország nyugati végén éltek, emlékezhetnek arra, amikor Győrben felszálltak a vámosok a Bécsbe tartó vonatra, hogy aztán Hegyeshalomig a szükséges ellenőrzést elvégezzék, és így már a határon nem kellett állnia annyit a vonatnak” – idézte fel.

„Ezt meg fogjuk oldani a szerbekkel is, így a Budapestet Belgráddal összekötő vasútvonalon egy valóban versenyképes, rövid idejű vonatúttal lehet majd közlekedni a két főváros között” – tette hozzá.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában