2025.02.13. 14:37
Ezekkel a trükkökkel vesznek rá a boltok, hogy többet vásároljunk
A vásárlás során elköltött összeget sok minden befolyásolhatja. Ezek többsége azonban nem attól függ, hogy éhesen vagy éppen bevásárlólista nélkül indulunk el egy üzletbe. A boltok többsége pszichológiai trükkök sorát alkalmazza, hogy minél több termék landoljon kosarunkban.

Így manipulálnak a boltok vásárlás közben, észre sem veszed és többet költesz, mint tervezted
Forrás: Shuttestock
Fotó: dodotone
Sokan érezhettük már azt, hogy hiába a bevásárlólista, hiába az eltökélt szándék, hogy most nem veszünk semmi feleslegeset, mégis becsúszik egy-egy nem várt tétel a kosárba, és többet fizetünk a kasszánál, mint terveztük. Természetes dolog, hogy az ember megkíván valamit a boltban – egy friss édes péksüteményt, egy zacskó rágcsálnivalót –, ami habár nem szükség, mégis megvesszük, hogy kényeztessük magunkat. De vajon valóban természetes vágy, hogy akarjuk ezeket? Nem csak a boltok pszichológiai trükkjének esünk áldozatául? – ennek a kérdésnek járt utána a Mindmegette.

Fotó: ORION PRODUCTION / Forrás: Shutterstock
Ezeket a pszichológiai trükköket alkalmazzák az üzletek
1. Már a bejáratnál érezni a pékség illatát
Nem véletlen, hogy a pékség rendszerint a boltok hátsó traktusában található, ugyanis kenyeret, zsemlét, édes vagy sós péksüteményt szinte mindenki vásárol, sőt a munkások, diákok reggelente szinte csak ezért térnek be a boltokban. Mivel a pékség a bolt végén van, ezért át kell sétálni az üzlettéren, és óhatatlanul megakad a szemünk egy-egy csokin, eszünkbe jut, hogy vegyünk egy doboz kefirt, joghurtot vagy kólát, és máris nem csak a kakaós csigával állunk be a pénztárhoz. Ezt megfejelik még azzal, hogy a szellőztetésnek köszönhetően sok üzletnél a bejáratnál is érezhető a frissen sült pékáru vonzó illata.
2. Jobb oldalra kerülnek a hangsúlyosabb termékek
A boltokban kialakított polcsorok vezetik a vásárlókat, és sokan követik a „kiszabott irányt”, így nem véletlen, hogy az egyedi akciók, különleges termékek és állványok ezen az útvonalon vannak elhelyezve. Az is jellemző, hogy a jobb kezünk felől vannak elhelyezve azok a termékek, melyekre a bolt szeretné ráirányítani a figyelmünket. Érdemes változtatni a bejárt útvonalon, mert így biztosan felfedezhetünk új termékeket.
3. Nincs kicsi kosár, kis bevásárlókocsi
A Lidlben sokáig nem volt bevásárlókosár, csak kocsi, míg más helyeken a bevásárlókocsiból is csak egy méret érhető el. Aki keveset vásárol, annak is ezt kell használnia, ám egy nagy kosár vagy kocsi pont azt a célt szolgálja, hogy a vásárló sok mindent belepakolhasson. Ez azonban kétélű fegyver, mert akkor is többet teszünk a kosárba, a kocsiba, ha amúgy nem is akartunk sokat vásárolni.
A többi trükkről IDE kattintva olvashat.
Bulvár-celeb
- A nap első étkezése kiemelten fontos, ezeket az ételeket tanácsos reggel fogyasztani
- Kezdődik a 10. Digitális témahét
- Egy kutatás szerint a nőknél nagyobb eséllyel alakul ki az Alzheimer-kór
- Elhunyt sztárok, akiket titokban kisértek a végső útjukra
- Csodát tesz a veteményessel ez a fűszer