Gazdaság

2006.10.03. 02:28

Stabilizáció és reformok

Nagykanizsa - A minap a dél-zalai városban járt dr. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. A szaktárca vezetőjét az autópálya-építésekről, és az árakról kérdeztük.

Mórocz Zsolt

- Két dolog akadályozta az árak letörését - kezdte a miniszter. - Egyrészt korábban a fölösleges műszaki megoldások alkalmazása, melyek sem a kényelmet, sem a forgalombiztonságot nem szolgálják. Ezeket ésszerűsítettük, s nagyjából a költségspórolás felét elértük. Másik felét az adta, hogy mostantól sokkal több céget engedünk rajthoz állni az autópálya-tenderek során, szélesebbre nyitjuk a verseny lehetőségét. Korábban az autópálya-építő cégek gyakorlata jogilag elég erőteljesen megkérdőjelezhető volt. Nem véletlen, hogy a Gazdasági Versenyhivatal megállapítása szerint összejátszottak, korlátozták a versenyt, egyeztették az áraikat, s ezzel mesterségesen magasan tartották a költségeket. Hétmilliárd forintos büntetést kellett emiatt fizetniük, s jelenleg is folyik egy eljárás. Jómagam a tiszta, fokozott verseny és a reális műszaki előírások pártján állok - ez kilométerenként 800 millió forintot jelentett a Nagykanizsa és Balatonkeresztúr közötti M7-es szakasz esetében. - Sikerként könyvelte el a kormány, hogy az EU rábólintott a konvergencia-programra. Joaquin Almunia, az unió pénzügyi biztosa úgy fogalmazott: a legszigorúbban végre kell hajtani. Mit jelent a szigorúság? - Magyarországon nincsen más út, mint a stabilizáción, a reformokon, az európai uniós pénzek lehívásán át vezető. Ma a nemzetközi közvélemény felé Orbán Viktor gazdaságpolitikai reakciói okozzák a legnagyobb kárt ennek az országnak, hiszen úgy tesz, mintha a stabilizációs és reformprogramot vissza lehetne vonatni. Kívülről nyilván nem lehet látni, hogy mekkora a realitása a mondatainak, melyek felpuhítanák a csomagot, a destabilizáció irányába vinne, elszabadulnának a kamatok és a forint árfolyama. Almunia úr azt mondta, hogy a konvergencia-programnak nincs alternatívája, és kőkeményen végig kell vinni. Magyarországon eddig két nagy kockázat volt: az őszinte szembenézés és hiteles pályakészítés rizikója - ezt az akadályt vettük. A másik a végrehajtás kockázata. - Az ismert események tükrében képesek lesznek a programjukat végrehajtani? - Ez nem kérdés, még akkor sem, ha az ellenzék folyamatosan feszegeti ezt. A kormány megfelelő számú többséggel rendelkezik a parlamentben, és mindkét kormánypárt a stabilizáció, a reformok, valamint a Gyurcsány Ferenc vezette stratégia mögött áll. - Gyurcsány Ferenc a balatonőszödi beszédben úgy fogalmazott: hazudtunk. Magára veszi a többes számot? - Személy szerint inkább abból volt bajom, hogy mindig őszintébb próbáltam lenni, mint a politikai közeg. Számomra nagy megkönnyebbülés volna, ha az a beszéd ahhoz vezetne, hogy a politikai élet megtisztul egy csomó hamisságtól. Hogy lehessen beszélni az autópálya-építés költségeinek lefaragásáról, az uniótól várt 8 ezer milliárd forint tisztességes felhasználásáról, és igaz mondatokat mondani a reformok szükségességéről.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!