Gazdaság

2017.06.05. 18:50

A KISOSZ zalai szervezete tiltakozik a szervizdíj ellen

ZALAEGERSZEG Mára a vendéglátásban ismertté vált, hogy a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége javaslatára jövőre kötelezővé tennék a vendéglátóipari egységekben a szervizdíjat.

Hajdu Péter

Az érintettek indoklása szerint erre azért van szükség, mert ez az a bevételi forrás, amiből bért tudnának fejleszteni. Egyébként állandó a munkaerőhiány az ágazatban. A hagyományos borravalónak már nincs akkora jelentősége, mint régen, erről a vendégkör megváltozott lehetősége-hajlandósága mellett elsősorban az elektronizáció gondoskodott. A szállodákban már szinte ismeretlen, mivel elterjedtek a különféle kártyás fizetések, és a fogyasztást a vendégeknek lehetőségük van a szobaszámlához íratni, amit végül banki átutalással egyenlítenek ki.

A napokban fórumot szervezett ez ügyben tagjai számára a KISOSZ Zala Megyei Egyesülete, s az elsősorban mikrovállalkozó nagyságrendű megyeszékhelyi vendéglők, panziók, kávézók tulajdonosainak véleménye alapján világossá vált, hogy a vendéglátósok megosztottak a szervizdíj kötelezővé tételében, és ebben a nagyságrend, valamint a helyi szokások, a fizetőképes vendégkör helyzete fontos szerepet játszik.

Például egy elhangzott vélemény szerint már tízforintos áremelés miatt is elmarad a vendég, márpedig a kötelező szervizdíj vendéglátóipari áremelést jelentene. Végül a fórum végén abban állapodtak meg, hogy a KISOSZ által képviselt családi jellegű mikrovállalkozások nem támogatják a szervizdíj kötelezővé tételét, elegendőnek tartják a felszolgálási díj használatának jelenlegi szabályait, miszerint az nem kötelező.

A KISOSZ fórumának egy pillanata. Szemben Kovács-Kustán Andrea, Csabai-Kustán Tímea, Varga Csaba, jobbra Büki László, Hart György Fotó: Pezzetta Umberto

Erről állásfoglalást fogalmaztak meg. Eszerint a vállalkozások minden olyan kötelező, áremelkedéssel járó kötelezettséget elutasítanak, ami várhatóan a vendégkör csökkenéséhez vezet, továbbá azt is felvetik, hogy a tervezett jogszabály-változtatás jelentős adminisztrációs terhet jelentene a mikrovállalkozások számára. Új program kellene a pénztárgépekhez, új elszámolási rendszert kellene kialakítani.

Ez nemcsak költségnövekedést, hanem minimum egy főnek többletfeladatot jelentene. Másrészt szerintük a pulton át történő értékesítés esetén (mint például a fagyis, a lángossütő, stb.) kivitelezhetetlen a felszolgálási díj alkalmazása. Ugyanakkor a vállalkozások egyetértenek abban, hogy a jelenlegi pincér, felszolgáló szakemberhiány-problémát meg kell oldani. A bérek emelése megoldás lehet, de nem kötelező áremelések révén.

Mint Nagy Zsuzsanna, a KISOSZ zalai szervezetének ügyvezetője érdeklődésünkre elmondta, véleményüket a KISOSZ központján keresztül igyekeznek eljuttatni a jogalkotókhoz, továbbá a vendéglátással foglalkozó más szakmai szervezetekhez is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!