Gazdaság

2014.05.13. 16:35

Előadások a távol-keleti piaci stratégiáról

Zalaegerszeg - A világ második legnagyobb gazdasága a kínai, amely még ma is 7-8 százalékos GDP-növekedést produkál évente. Ahová bejutni fontos, de nehéz.

Hajdu Péter

Ezt figyelembe véve rendezett vállalkozások számára fórumot kedden a Zala Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány (ZMVA) a China EU SME Centre-vel (Európai Kisvállalkozói Központ) közösen. Az Arany Bárány Hotelben megtartott programot Doucha Ferenc, a VOSZ megyei, és a ZMVA kuratóriumának elnöke nyitotta meg. Elmondta, Kína hatalmas piacára bejutni nagyon fontos, de nehéz is. A vállalkozók számára szervezett rendezvénnyel ebben kívántak segíteni, már létező piaci tapasztalatok megosztásával és tanácsokkal. Beszédében összefoglalta Magyarország és Kína, ezen belül megyénk kínai kapcsolatait.

A résztvevők számára Nádasi Tamás, az Aquaprofit Zrt. elnöke tartott előadást a kínai üzleti kapcsolatok gyakorlatáról. Mint ismert, az e-lőadó cége vízügyi projektekkel hosszabb ideje jelen van a távol-keleti országban, így gyakorlati tapasztalatairól tudott beszámolni. Területileg százszorosa, a lakosság lélekszámát tekintve százharmincszorosa Kína Magyarországnak, s mint Nádasi Tamás többek között elmondta, már csökkenő tendenciát mutat a kínai gazdasági növekedés, de így is 7-8 százalékos. Mivel a hatalmas ország 1,3 milliárd lakója a fejlődésnek, a beruházásoknak köszönhetően most kerül ki a mélyszegénységből, a fizetőképes kereslet és a belső piac is gyorsan növekedik. A léptékeink között igen nagyok a különbségek, egy-egy város lakossága is többszöröse Magyarországénak. A Kínát megcélzó külföldi termékekből a minőségi követelményeken kívül ezért nagy mennyiséget kell produkálni. Érdemes vállalkozásoknak összefogni, hogy ennek meg tudjanak felelni, továbbá az ország egy-egy részét érdemes megcélozni az üzleti kapcsolatokkal. E kapcsolatok létrehozásának, a tárgyalásoknak a módjáról is érdekes tudnivalókat osztott meg hallgatóságával az Aquaprofit elnöke. Elmondta, a kínaiak rokon népnek tekintik és kedvelik a magyarságot, de ez az üzletben nem jelent semmit. Ez utóbbi sikeréhez személyes ismeretségek, többszöri tárgyalási fordulók, sok idő és nagy türelem szükséges. Gyakorlati tanácsként hangzott el a kínai ember természetéről a társadalmi hierarchia, a főnökség nagyfokú tisztelete. Az üzleti veszélyekről is szó esett, például arról, hogy a kínai felfogás szerint nem nagy bűn szellemi tulajdont, technológiai terméket úgymond megszerezni. Bármit lemásolnak, és ha ez sikerül, gyorsan gyártani kezdik, és akkor az üzleti partnerre többé nincs szükségük, ezért fontos a szellemi tulajdonjog védelme.

 

A laikus hallgató számára egyébként úgy tűnt, erre a piacra való bejutás egy hazai cég számára a lehetetlen és a nagyon nehéz kategóriája között ingadozik.

Takács Zsolt, a Budapest China Mart ügyvezetője az előadást folytatva arról szólt, hol és milyen segítséget lehet, illetve tanácsos is igénybe venni, mivel nyelvtudás ( a kínai üzletemberek, politikusok többsége nem beszél idegen nyelveket). Az Európai Unió közép- és kisvállalati, pekingi központjának sokrétű tapasztalatát és szolgáltatásait ajánlotta, amelyek kiterjednek a jármű- és élelmiszeriparra, a gépiparra, textiliparra, az egészségügyre. Továbbá részletesebben szólt a kínai termékmegfelelőségi jelölésekről, szabványokról, majd a szerződéskötések tudnivalóiról.

A fórum előadói közül Takács Zsolt a szerződéskötésekről, a szabványokról és termék engedélyeztetésekről, Nádasi Tamás a kínai piaci kapcsolatok gyakorlati tudnivalóiról, Doucha Ferenc pedig megyénk eddigi kapcsolatépítési eredményeiről szólt



 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!