Gazdaság

2015.05.13. 16:47

Kérdések az elszámolásról - Válaszol a fogyasztóvédelmi szakértő

Folytatjuk sorozatunkat az elszámolási törvénnyel kapcsolatban. A legfrissebb kérdésekre Merényiné dr. Komáromy Melinda, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szakértője válaszol.

Zalai Hírlap

– Honnan értesülhetnek az ügyfelek arról, hogy a velük elszámolni köteles pénzügyi intézmény indított-e az állammal szemben polgári peres eljárást?

– Amennyiben az elszámolni köteles pénzügyi intézmény polgári peres eljárást indított, azt köteles mind az internetes honlapján közzétenni, mind valamennyi bankfiókjában kifüggeszteni. A polgári peres eljárás megindítása mellett annak lezárását és eredményét is kötelező közzétennie.

– Miért fontos a peres eljárások lezárásának időpontja?

– A perek lezárásának időpontja azért fontos, mert ez határozza meg, hogy mikortól és mely időpontig köteles a pénzintézet postára adni az elszámolást. A törvény értelmében a pénzügyi intézmények a peres eljárás befejezését követően, 60 napon belül kötelesek az elszámolást az ügyfelek részére postázni.

– Milyen formában értesíti az ügyfeleket az elszámolásról a pénzügyi intézmény?

– A pénzügyi intézmény tértivevényes levelet küld az érintett ügyfelek részére, az MNB rendeletében meghatározott formában és tartalommal a nyilvántartásában szereplő lakóhelyére. Amennyiben a fogyasztónak már nincs élő kapcsolata a hitelezőjével, mert szerződése megszűnt, vagy esetleg bizonytalan abban, hogy lakóhelye jól szerepel-e a pénzügyi intézmény nyilvántartásában, úgy legfontosabb teendője, hogy ezt egyeztesse le szolgáltatójával!

– Honnan lehet tudni, hogy a pénzügyi intézmény postázta az elszámolást?

– Amennyiben a pénzügyi intézmény valamennyi érintett fogyasztó számára megküldte az elszámolást, ennek tényét 15 napon belül közzé kell tennie az internetes honlapján, valamint ki kell függeszteni valamennyi bankfiókjában. Ha eltérő időpontokban kell elszámolni a fogyasztókkal, abban az esetben a megfelelő csoportokkal történő elszámolást követően kell közzétenni az elszámolás tényét.

Devizaalapú, de forintban törlesztett hitelek esetében – alapesetben – az elszámolást 2015. március 1. és április 30. között kell a pénzügyi intézménynek postára adni. Deviza hitelek, valamint forint hitelek esetében a pénzügyi intézményeknek 2015. augusztus 1. és szeptember 30. között kell az elszámolást postára adni. Kedvezményesen végtörlesztett hitelszerződések esetében – amennyiben a fogyasztó 2015. március 31-ig, írásban kérte az elszámolást – 2015. november 30-ig kell a pénzügyi intézménynek azt postán, tértivevényes formában megküldeni.


Fontos kérdés, hogy az adott pénzügyi intézmény indított-e polgári peres eljárást az állammal szemben. Ha igen, annak tényét a bankfiókokban, hirdetményeken tudatnia kellI. llusztráció: Pezzetta Umberto

– Hogyan történik az elszámolás abban az esetben, ha a hitelt folyósító pénzintézet időközben már megszűnt?

Amennyiben a hitelt folyósító pénzintézet úgy szűnt meg, hogy jogutódja van, akkor a jogutód pénzügyi intézmény köteles az elszámolásra. Amennyiben a hitelintézet felszámolás alatt áll, vagy jogutód nélkül szűnt meg, a fogyasztóval a Pénzügyi Stabilitási és Felszámoló Nonprofit Kft. számol el. Az elszámolás menete, a határidők változatlanok, vagyis ugyanúgy történik, mintha az ügyfél a hitelt folyósító pénzügyi intézménnyel állna kapcsolatban. A fogyasztónak nincsen semmi plusz teendője.

– Hol kaphatnak az olvasók részletesebb tájékoztatást?

– Az elszámolási törvénnyel kapcsolatban bővebb információk a Magyar Nemzeti Bank Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának honlapján (www.felugyelet.mnb.hu) is olvashatók, de tájékozódhatnak a pénzintézetek honlapján is, az elszámolási és forintosítási információk menüpontban. Amennyiben további kérdéseik vannak, azokat az [email protected] e-mail címre küldhetik.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!