Gazdaság

2009.03.16. 03:29

Tudatos vásárlóvá nevelés a céljuk

<b>Zalaegerszeg</b>(hv) - A Fogyasztóvédelmi Világnap kapcsán beszélgettünk Erdei Lehellel, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Regionális Felügyelőségének kirendeltségvezetőjével.

Horváth Viktória

- Elég régóta létezik ez a kezdeményezés, legfőbb célunk, hogy a magyar fogyasztó minél jobban tájékozott legyen, mi ezt úgy szoktuk mondani, hogy tudatos fogyasztóvá nevelés a célunk. Sok ilyen jellegű kezdeményezésünk volt a korábbi években, mégsem ez az, ami a legjobban felhívja a figyelmet ránk: abban a pillanatban, hogy megjelenik valamelyik médiában egy fogyasztóvédelemhez köthető ügy, utána néhány héten keresztül rengeteg panaszunk van.

- Mi a tapasztalata: az emberek tisztában vannak a jogaikkal, mint fogyasztók?

- Úgy látom, hogy egyre jobban, de még mindig nem teljes mértékben. A tudatos fogyasztóvá való nevelést nagyon fontosnak tartjuk, hiszen benne van a harmadik fogyasztóvédelmi koncepcióban, rengeteg előadást tartok erről én magam is.

Két olyan kiszolgáltatott réteget céloztunk meg nemrég, akiket nagyon érint ez a téma: a fiatalok és az időskorúak. A fiatalok az életkoruknál fogva érzékenyebben reagálnak, azonkívül sok gyártó kifejezetten őket célozza meg, mivel könnyen befolyásolhatók. Az idősek pedig egy egészen más rendszerben éltek korábban és a piacgazdaság távol áll az életüktől. Sokkal hiszékenyebbek, és ezért sebezhetőbbek.

- Hogyan érzékelték, a válság hatására megváltozott az emberek fogyasztási szokása, esetleg több panasz érkezett be?

- Nekem nincs ebben tapasztalatom, nem nagyon látok bele, de a munkatársaimtól tudom, hogy kevesebben vannak az üzletekben. Nem nagy mértékben, de csökkent a vásárlók száma, bár ez a személyes tapasztalatunk, nekünk ilyen felmérésünk nincs. Ami a panaszokat illeti, azok valóban megszaporodtak, észrevehető, hogy még tavaly, tavalyelőtt sok volt az olyan telefonáló, aki csak érdeklődött. Most viszont már konkrét panaszokkal jelentkeznek a fogyasztók. Az emberek jobban odafigyelnek a pénzükre és azért cserébe minőséget szeretnének. De ez pozitív változás, így fog kialakulni, hogy tudatossá válik a fogyasztói társadalom, ez a fő célunk.

- Mit tud tanácsolni a fogyasztóknak, mire figyeljenek, ha vásárolnak?

- Amit mindenkinek nagyon meg kéne tanulni, az az ár-érték arány, ez a legfontosabb. El kell dönteni, hogy az az ár azt az értéket képviseli-e abban a termékben vagy szolgáltatásban. Ha ezen túl vagyunk, akkor tudjam, hogy mi mennyibe kerül, ez ugye az ár feltüntetését jelenti, ez az árusító helyen dolgozók feladata.

Nagyon sokszor hangsúlyoztuk: számlát, blokkot mindig kérni kell! A legtöbbször azt a példát szoktam felhozni ilyenkor, hogy ha valami a háztartásban meghibásodik, akkor mindig az első gondolat: van-e ismerős, aki meg tudja javítani? Mert az biztos, hogy olcsóbb, gyorsabb és jobb. Bízunk benne, számlát nem kérünk, nem írjuk le, hogy milyen szolgáltatást várunk, így nem tudjuk később bizonyítani, hogy nem kaptuk meg azt, amit kértünk. Nem hinném, hogy egy idegen szerelő drágábbért csinálná meg, mint az ismerős.

A termékbemutatók alkalmával is fontos, hogy óvatosak legyünk, hiszen itt nem fogjuk tudni összehasonlítani az árut egy másikkal, se árban, se minőségben, viszont azonnal kell dönteni. Azt szoktam tanácsolni, hogy el lehet menni az ilyen bemutatókra, de vásárolni nem kötelező. Ha mégis megtettük és megbántuk, nyolc napon belül még visszakérhetjük a pénzünket és az eladó köteles azt visszaadni.

- Közeledik a húsvét, mit tanácsol a fogyasztóknak?

- A húsvét és karácsony körüli ajándékozásban az a legfőbb probléma, hogy az ünnepet követő időszakban rájön a vevő, hogy nem lett jó a termék, amit vett: nem jó a színe, a mérete vagy a fajtája. A kereskedők az utóbbi időben felismerték, hogy vásárlókat veszítenek azzal, ha elhárítják maguktól ezt a problémát, de ők is csak akkor tudnak cserélni, ha a vevő megőrzi a blokkot.

A másik az, ha elektronikai terméket veszünk ajándékba, azt mindenképpen próbáljuk ki a vásárlást követő harmadik napig, mert addig vissza lehet vinni, ha nem működik. Ugyanis a tartós fogyasztási cikkek esetében létezik egy háromnapos csere, ha a termék hibás. Nincs annál borzasztóbb, mint amikor egy gyermeket megajándékozunk és a kibontás után derül ki, hogy nem működik a játék. Ehhez még nagyon fontos elmondanom, hogy műszaki cikket csak erre szakosodott boltban vásároljunk, piacon ne! Ott egyébként nem is lehet árusítani.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!