Interjú

2017.09.11. 10:01

Az illatunk mindent elárul

Zólyomi Zsolt parfümőr számára valakinek az illata olyan, mint egy névjegy: a személyiségünk lappangó titkai is feltárulnak előtte.

Zólyomi Zsolt hatvan év óta az első végzett parfümőr, egyike annak a néhány száz embernek a világon, akiknek az illatok felfedezése és elemzése a munkája. A Vasárnap Reggel interjújából kiderül, hogyan ismerhető meg az illatból egy ember személyisége és az is, milyen titkokat rejt rejt az illatunk.

Hogyan veszi észre az ember, hogy az átlagosnál érzékenyebb az illatokra?

Az első jel, amit magamon észrevettem, hogy a leégett étel szagát sokkal hamarabb megéreztem, mint édesanyám. Később, kamaszkoromban pedig a barátaim, osztálytársaim kérték a véleményemet, mert jó érzékkel megmondtam nekik, milyen illatot használjanak például azért, hogy jól sikerüljön a randevújuk. Ez lett a hobbim.

Egy ilyen tanácshoz azért egy kis pszichológiai érzékre is szükség van. Ismeretlen emberek esetében rá is kell érezni az illető személyiségére, amire csak rövid időd van.

Ez pontosan így van. Nem vagyok pszichológus, a legtöbbször nincs rá időm, hogy megismerjem az illetőt, de valóban rá kell éreznem a személyiségére. Nem sok mindenhez értek, de mint egy kiskutya, kiszagolom a titkokat.(Nevet.)

Milyen titkokra jön rá az illatokból?

Társaságban vagy színházban szinte azonnal turbófokozatba kapcsol az érzékelésem, és akaratlanul is megérzem, ha bemutatnak nekem egy hölgyet valakinek a feleségeként, de én hamar rájövök az illatából, hogy valójában a sarokban álló férfi a nő igazi szerelme, és vele szeretne hazamenni, nem a férjével. De attól, hogy ilyeneket meg­érzek, nincsen, sosem volt bennem ér­tékítélet, és nálam mindenkinek van második, sőt többedik esélye is.

Mi mindent árulunk el még magunkról az illatunkkal?

Az érzelmeinknek és az egészségi állapotunknak is van illata. Az álságos szándékoknak, az emberi intencióknak is. Az üzleti életben annak különösen nagy hasznát veszem, hogy ezt megérzem. Például rendkívül jól tudok alkudni. Pontosan tudom, meddig mehetek el egy-egy tárgyaláson.

Van klasszikus, etalon illat?

Nincsen. Mindenkinek a fiatalkori illatélményei a meghatározóak. Az első szerelem, az első csók illatához kötődik később is. Ezeket keresi majd a parfümjeiben is. Ha mégis egy eklatáns példát, egy nagy klasszikust szeretnék említeni, akkor talán a Chanel Nr. 5. Azt szinte mindenki ismeri, a turisták megrohamozzák a párizsi parfümériákat, hogy vehessenek egyet. Kevés embernek „áll jól” ez az illat, mégis sokan viselik. Persze ízlésről soha nem nyitunk vitát. Ha valaki azt mondja az én kedvenc parfümömre, hogy az számára egy toalett-illatosítóra hasonlít, akkor az így is van.

Oscar de la Renta mondta, hogy évtizedekkel ezelőtt, amikor egy nő egy vörös és egy pink ruha közül választhatott, biztos, hogy a pinket vette meg, mert tudta, a férje azt szeretné. Ma a vöröset venné meg, mert tudja a férje a pinket szeretné. Mennyire bátrak a magyar nők a divatban, az illatok terén?

Jóval kevésbé, mint egy francia vagy amerikai hölgy, de örömteli fejlemény, hogy évről évre bátrabbak a magyar nők is. Azt tapasztalom, hogy illatválasztásban is mernek bevállalósabbak lenni. Ebben a vitathatatlanul férfidominan­ciájú társadalomban egyre több nő nem a férjének, nem a szerelmének szeretne mindenáron megfelelni egy füstös-csábos gésaillattal, hanem saját magának választ parfümöt. Mer végre önmaga lenni, és ha ehhez egy kicsit is hozzájárulok azzal, hogy megfelelő parfümöt ajánlok neki, elértem a célom. Erre a változásra büszke vagyok.

Címkék#parfüm

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!