Egyéb

2009.12.07. 08:47

Leánysírás a barlangban

Decemberben, ha hét végén felébredve kinézünk az ablakon, a vigasztalan, szürke táj láttán gyorsan főzünk egy forró teát, és visszabújunk még kicsit a meleg paplan alá. Már aki...

Szabó Judit

Így esett az eset, hogy magunk is Zalaszántóra igyekeztünk a minap. Az ottani frissen alakult turisztikai, kulturális és kézműves egyesület ugyanis minden adventi vasárnapra kínál valamilyen izgalmas környékbeli túrát. Az elsőn a Kovácsi-hegyi bazaltfolyosóhoz szólt a meghívás, tegnap a hírneves kun halmokhoz vették útjukat a hidegtől piros orrú alkalmi mikulások. A halmokból a Balatoni Múzeum kutatásai szerint több mint kétszázötven található a festői környéken. Két hét múlva ismét a Hollókőhöz indulnak a túrázók.

- A Kovácsi-hegy lábától indulunk, a Világosi vár mellett elhaladva, a sztúpát most elkerülve a rakottyás tavakhoz érünk, onnan a Hollókő lesz a következő állomásunk, majd a Banya-kapu után a szikla- vagy bazaltfolyosó lesz utunk fő attrakciója, ott a vadlány-barlangba szállunk le, aztán a Vad-tó érintése után visszaindulunk - adta meg a túra vázlatát Hegedűs Ágoston, a turisztikai egyesület egyik motorja, vezetője. A maroknyi csapat pedig lelkesen követte őt, és két szertelen vizsláját, Zsigát és Szimatot. (Az ebek számos fácán orra alá törtek borsot az út során.)

A majd kilenc kilométeres, közel négyórás séta során a vezető jóvoltából a tanösvényen megfigyelhető fák, növények élete sem maradt rejtve előttünk, ez ügyben a legérdekesebbek azok a vízinövények voltak, amelyeknek elvileg semmi keresnivalójuk nincs az égeres-tölgyes-gyertyános erdő szélén, de épp azt bizonyítják, hogy itt valaha tavak szegélyezték a vulkanikus eredetű hegyeket.

- Ez a kedvencem - engedélyezett szendvicses pihenőt Guszti a Hollókő nevű kiszögellésnél. Pazar panoráma nyílt Vindornyalak felé. Az országos kék-túra vonalán haladva a Vadlány-liknál beleképzeltük magunkat a legenda szerint ide menekült leányzó helyzetébe, szinte hallottuk keserves sírását. (Pedig csak a nyargaló szél játszott velünk.)

A nap végén a résztvevők megállapíthatták, közvetlen környezetünk is tartogat csodákat, a téli túra meg csak réteges öltözék kérdése

Bazaltutca nyílik az erdő mélyén
A Kovácsi-hegy nyugati peremén egy kilométer hosszú, suvadásos letöréssel keletkezett bazaltfolyosó 5–15 méter magas oszlopai, barlangok és üregek, morfológiai képződmények láthatók. Létrejöttét az északi szeleknek köszönheti, melyek kifújták a bazalttakaró széle alól az alapját képező homokot, s hatalmas kőtömbök billentek ki a kőzet függőleges repedései mentén. Sajnos, a mellette működő bánya mára megkurtította a bazaltutcát. A tanösvény 1999 májusában nyílt.