Egyéb

2011.11.04. 08:28

Nanotechnológia - A karosszéria csillogóbb és ellenállóbb, a szélvédő átláthatóbb lesz

Hétköznapi embernek jobbára az informatika, az elektronika vagy a gyógyászat juthat az eszébe a nanotechnológia kifejezés hallatán, pedig az eljárás egyre nagyobb teret hódít például az autóiparban és -ápolásban is.

Horváth-Balogh Attila

- A nanométeres mérettartomány a molekulák és az atomok birodalma - bocsátotta előre Kocsis Vilmos, a technológiát jól ismerő szakember. - A nanobevonatokat ilyen egészen aprócska, még a molekuláknál és atomoknál is kisebb részecskék alkotják, melyek mérete a milliméter milliomodrésze. Ezek a kezelt felületen a felhordás után a legkisebb pórusokat is eltömítve, intelligensen rendeződnek el. Egy részük a kezelőfelülettel alkot kémiai kötést, más részük pedig a levegővel. Ezáltal egy vékony, szinte üveghártyaszerű bevonat jön létre, amely tartósan ellenáll a környezeti hatásoknak. A színsemleges és légáteresztő felület csillogó lesz, amiről lepereg a víz, s egyéb nedvesség.

A szakember elmondta: a vízlepergető képesség különösen a szélvédőn jön jól, hiszen a hagyományos tisztítószereknél, ablakmosó folyadékoknál sokkal jobb átláthatóságot biztosít. Az esővíz nem képez átfolyásokat, cseppjei megmaradnak gömb alakban, így a menetszél lefújja azokat a szélvédőről. S az sem utolsó szempont, hogy a különleges bevonatnak köszönhetően nem vakít a szembe jövő autós lámpája sem. Ezenkívül a karosszéria 20-30 százalékkal jobban ellenáll a külső mechanikai sérüléseknek, karcoknak, sőt, egyfajta könnyű tisztító hatást is eredményez a kezelés.

- A nanotechnológia az autóápolásban Magyarországon öt éve ismert - magyarázta a szakértő. - Ennek ellenére még nem terjedt el olyan mértékben, mint ahogy azt szeretnénk, pedig ha egy nullkilométeres autót ezzel a módszerrel lekezelünk, annak felülete, fénye szebb lesz még a gyárinál is. Persze, azért vannak olyan márkák, amelyek már felismerték a nanotechnológiás lakk jelentőségét. A kezelt felületek öntisztulók is, így a hagyományoshoz képest sokkal ritkábban kell mosóba vinni az autót. Mi több: a mosás során nem szükséges tisztítószert sem használni, habár a víz keménységének függvényében mégis szoktunk javasolni pár csepp sampont, hogy a szivacs jobban csússzon mosás közben, s ne tapadjon a nanós felülethez.

Kocsis Vilmos azt is hozzátette: a nanobevonat időtálló, akár két évet is kibír frissítés nélkül.


Lóerő rovatunk további hírei itt!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!