Egyéb

2010.02.19. 07:19

Ki dönti el: öreg járgány vagy veterán autó?

Minden veterán jármű öreg autó, de csak mert egy járgány régen készült, még nem biztos, hogy muzeális értéket képvisel. Ezt az alapigazságot az úgynevezett muzeális minősítő bizottságban dolgozó szakembereknek mindig szem előtt kell tartaniuk.

Varga Andor

 

- A minősítés alapfeltétele a járművek esetében a betöltött harminc naptári éves életkor, vagyis az idén az 1979-ben, vagy régebben gyártott autók, motorok, traktorok kerülhetnek elénk - kezdte. - Fontos kritérium még, hogy a fő daraboknak eredetinek kell lenniük, egyébként a bizottság szemrevételezés alapján pontoz, s a végén derül ki, hogy az adott jármű megkaphatja-e a veterán minősítést.

A mozgalomban nagyjából hat éve kezdődött egy felfutás - emlékezett Mátyás István - mely azonban leginkább félreértésen alapult, s mára le is csengett. A veterán minősítéssel járó kedvezmények miatt (az ilyen autó öt évre kaphat műszakit, korábban sem kellett rá zöldkártya, és nem kell utána súly, újabban pedig teljesítményadót fizetni) valósággal megrohanták a bizottságot az öreg autós tulajdonosok, akiknek egy része azonban dolga végezetlenül távozott. Már újra tisztul a kép , kevesebb autót hoznak, ám azok zömében valóban méltók a megóvásra.

- Kuriózum ritkán kerül elénk, de az évek alatt akadt egyszer egy faalvázas Audi, azt sosem fogom elfelejteni - mesélte a szakember. - Vagy volt egy 850-es Fiat Coupé, amelyen látszott a tulajdonos napi szintű gondoskodása, a megszállottság, ami nélkül ez a szenvedély elképzelhetetlen. De nem csak a különleges autók juttatják az embert emlékezetes élményekhez: nemrég idős bácsi Keszthelyről egyszerű kereklámpás Zsigulit hozott. A kocsit a család módjával használta, garázsban tartották, nem hajtották szét, remek állapotban volt, valamennyi alkatrésze eredeti - ez is egy olyan eset volt, amikor az ember jó érzéssel adta meg a minősítést. Volt aztán az évek alatt sok negatív élményem is, amikor az illető tulaj csak spórolni akart a lehetőséget kihasználva, de ez szerencsére egyre ritkább. Az egy dolog, hogy az igazi veteránautósnak nincs szíve naponta hajtani féltett kocsiját, de az ilyen korú járművek már nem is valók arra, hogy a ketteslétrát hordják velük a hegyre.

A minősítéseken egyébként ritka a nagyobb vita, ha pedig mégis akad, a szabályok szerint a bizonyítás a tulajdonos feladata. Neki kell dokumentumokkal, tervrajzokkal igazolnia például, hogy igenis az adott típus szóban forgó szériáját- évjáratát jobb oldali visszapillantó tükör nélkül szerelték. Az ördög ugyanis a veterán minősítés esetében is a részletekben rejtőzik.


KILENC BIZOTTSÁG ÍTÉLKEZIK
Az országban – mindenütt autóklubos bázisokon – kilenc helyen működik veterán járműveket vizsgáztató bizottság. Budapesten két helyszín is van, a Dunántúlon Zalaegerszeg mellett Sopronban (Mátyás István ebben a testületben is dolgozik), Kaposváron és Veszprémben van lehetőség hasonlóra. A bizottságok éves munkarend szerint dolgoznak, a zalai megyeszékhelyen idén elméletileg március 30-án, június 10-én, szeptember 21-én és november 9-én lesz minősítés. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!