Átalakuló szokások

2020.05.30. 16:00

Ha valamit, a digitális bankolást igazán felpörgette a járványhelyzet

Felgyorsította a bankhasználat digitalizációját, átalakította a korábbi szokásokat a pandémia.

Forrás: Shutterstock

Az Erste Banknál megugrott a digitálisan aktív ügyfelek száma, a NetBankban és a MobilBankban a tranzakciók száma az egy évvel korábbi kétharmadával- illetve csaknem a háromszorosára nőtt, az elektronikusan befizetett csekkek száma pedig a korábbi többszörösére emelkedett. A járvány a költési szokásokat is átalakította, az Erste kártyaforgalmi adatai szerint azonban a korlátozások lazításával megindult a visszarendeződés.

A szociális távolságtartás nem csak a vásárlási, de a bankhasználati szokásokat is átalakította.

A bank ügyfelei eddig is a digitálisan legaktívabbak közé tartoztak, mintegy 60 százalékuk használja rendszeresen a pénzintézet online csatornáit mindennapi pénzügyei intézésére. A pandémiás időszakban azonban így is egy hónap alatt

olyan arányban nőtt a digitálisan aktív ügyfelek aránya, mint korábban egy év alatt:

2019 márciusa és 2020 márciusa, valamint idén március és április között egyaránt 4 százalékkal.

A NetBankban az utalások átlagos havi darabszáma a tavalyi első negyedévi 529 ezerről az idei első három hónapban csaknem 888 ezerre nőtt, ami közel 68 százalékos emelkedést jelent. Az utalások összértéke 39 százalékkal nőtt az első három hónapban. A MobilBankban a bővülés még látványosabb: az utalások átlagos havi darabszáma a 2019-es első negyedévi 120 ezerről a két és félszeresére, 293 ezerre ugrott, míg az utalások á havi összege csaknem megháromszorozódott.

Az elmúlt időszakban

a csekkeket is mind többen fizették be egyszerűen a mobiltelefonjukat használva.

A MobilePay alkalmazáson keresztüli mobilos csekkbefizetések száma idén márciusban több mint a négyszerese volt az egy évvel korábbinak, míg áprilisban már közel a hétszeresére bővült éves összevetésben.

Nem csak a postákat, az ügyfélszolgálatokat is sokan elkerülték ebben az időben, és a call centerek mellett a digitális ügyfélszolgálati megoldások is előtérbe kerültek.

Az Erste ChatBotja, MIRA márciusban és áprilisban kétszer annyi feliratokozót regisztrált (21 illetve 22 ezret), mint januárban és februárban (12 illetve 11 ezret), a ChatBot interakciók száma pedig januárhoz képest áprilisra ugyancsak megduplázódott. Úgy tűnik, az átállást a digitális kommunikációra azok is jól fogadták, akik eddig kevésbé voltak nyitottak erre a megoldásra, a csevegések elenyésző részét kellett átvenni hús-vér kollégáknak a chatbottól.

MIRA folyamatosan monitorozza az ügyfelek elégedettségét is egy 1-től 4-ig terjedő skálán. Áprilisban arra a kérdésre, hogy „Mennyire volt gyors a chatbot?” az ügyfelek átlagosan 3,78-as értékelést adtak. A „Jó választ kapott kérdésére? átlagosan 3,46 pontos értékelés érkezett, míg a ”Használná-e újra a botot?„ kérdésre 3,5 pont volt az átlag.

A pandémiás helyzet a bankolás mellett a vásárlási szokásokat is átírta

A kártyaforgalmi adatokból kiderül, hogy március-áprilisban nőtt az ételfutárok és az elektronikai üzletek bevétele, míg kevesebbet költöttünk utazásra, vagy tankolásra. A kijárási korlátozások feloldása azonban máris érezhető változást hozott azokban a szektorokban, amelyekben márciusról áprilisra óriási volt a visszaesés a korábbihoz képest. Az Erste kártyaforgalmi adatai szerint például a városi és távolsági tömegközlekedés esetében május első három hetében a tranzakciók átlagos heti darabszáma az áprilisi duplájára ugrott.

A benzinkutak forgalma ezen időszakban a másfélszeresére nőtt csakúgy, mint az éttermek kártyaforgalma – igaz, utóbbi még mindig kevesebb mint a fele a februárinak. Az utazásra fordított kártyás fizetések heti átlagos összege májusban megduplázódott áprilishoz képest, ez azonban még mindig mintegy 85 százalékkal marad el az év eleji forgalomtól.

Borítóképünk illusztráció

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!