NASA

2022.01.15. 16:45

Nem találták élet nyomait egy 4 milliárd éves marsi kőzetben

A meteorit, amelyből a mintát vették, több millió évig sodródott az űrben, amíg pár ezer évvel ezelőtt az Antarktisz egyik jégmezőjén landolt.

Egy Földön talált marsi kőzet újabb vizsgálata nem talált bizonyítékot az élet nyomaira. A The Guardian cikke felidézte, hogy az 1980-as években felfedezett, 4 milliárd éves marsi meteoritról 1996-ban megjelent, a NASA tudósai által vezetett kutatás szerzői az élet nyomaira utaló jeleket véltek felfedezni a kőzetben. Feltételezésük szerint a kőzetben talált szerves vegyületeket élőlények hagyták hátra.

Ezt az állítást más tudósok kétkedve fogadták, és a kutatások az elmúlt évtizedek alatt megcáfolták a feltételezést.

Legutóbb a Carnegie Tudományos Kutatóintézet Andrew Steele által vezetett csoportja tette közzé ezzel kapcsolatos eredményeit a Science folyóiratban. A meteoritból vett kicsiny minták Andrew Steele csoportja szerint azt mutatják, hogy a szénben gazdag vegyületek valójában a kőzet fölött hosszabb időn keresztül áramló víz révén keletkeztek.

A Mars korai történetében, amikor még lehetett nedvesség a planétán, legalább 2 becsapódás történt a kőzet közelében, ami felmelegítette a bolygó környező felszínét mielőtt évmilliókkal ezelőtt egy 3. becsapódás következtében a kőzetdarab a vörös bolygóról az űrbe repült.

A meteorit több millió évig sodródott az űrben, amíg pár ezer évvel ezelőtt az Antarktisz egyik jégmezőjén landolt. Az apró, szürkészöld színű, 2 kilós töredék az Allan Hills 84001 nevet kapta a hegyekről, ahol 1984-ben megtalálták. Andrew Steele csoportja szerint a kőzet repedésein keresztül áramló talajvíz miatt még a Marson alakultak ki benne az apró széngömbök. Ugyanez történik a Földön is, ami magyarázatot adhat a metán jelenlétére a Mars légkörében.

Az eredeti tanulmány elkészítésében részt vevő 2 tudós azonban vitatta a legújabb eredményeket, és kiábrándítónak nevezte azokat. Egy közös levélben azt írták, hogy kitartanak 1996-os megállapításaik mellett.

Kathie Thomas-Keprta és Simon Clemett, a NASA houstoni Johnson Űrközpontjának tudósai szerint Andrew Steele csoportjának eredményei nincsenek alátámsztva, az értelmezésük sem újdonság.

A megalapozatlan spekuláció nem segít megoldani a meteoritban található szerves anyag eredetével kapcsolatos rejtélyt – fogalmaztak.

Andrew Steele szerint a technológia fejlődése tette lehetővé kutatócsoportja új eredményeit. A tudós elismerően nyilatkozott az eredeti kutatók munkájáról, és hozzátette, hogy akkoriban valóban ésszerű értelmezés volt, amit adtak. Kifejtette, hogy kutatócsoportja, amelyben a NASA tudósai, valamint német és brit szakemberek is részt vettek, gondosan ügyeltek arra, hogy eredményeiket annak mutassák be, ami, vagyis egy nagyon izgalmas felfedezésnek a Marsról, és nem az eredeti feltevést megcáfoló tanulmánynak.

Andrew Steele szerint csak úgy lehet bizonyítani, hogy a Marson volt valaha vagy létezik-e mikrobiális élet, ha onnan hozott mintákat tudnak majd elemezni a Földön. A NASA Perseverance marsjárója által gyűjtött minták egy évtized múlva érkezhetnek a Földre.

A marsi meteorit egy darabkájával a héten végeztek egyedülálló kísérletet a Nemzetközi Űrállomáson. Egy kis pásztázó elektronmikroszkóppal vizsgálták a mintát. A kutatók azt remélik, hogy az eszközzel az űrben geológiai mintákat és törmeléket lehet majd elemezni.

Borítóképünk illusztráció