Szabó Imre környezetvédelmi és vízügyi miniszter szerint az ágazatot nem érintik a megszorítások

Zalaegerszeg - A Balatont és a horgászatot is szolgálja, hogy a tó halászati részvénytársasága a nemzeti park irányítása alá került, erről is szólt Szabó Imre környezetvédelmi, vízügyi miniszter, aki minap Zalában járt.

MTI

- Mi ennek az előnye az eddigiekhez képest?
 
- Ökológiai szempontú halászatot vezetünk be, amely a tó állapotát venné figyelembe és nem a gazdaságossági szempontokat - kezdte Szabó Imre. - A céget irányító Balaton-felvidéki Nemzeti Park közhasznú feladatokat lát el, ennek kell tehát megfelelnie a halászatnak is. Eddig a haszon volt a fő szempont, meg azok a beavatkozások, amelyek a halpusztulások megelőzését célozták. A következő időszakban viszont az őshonos halak telepítése, a víz minősége, a tó ökológiai egyensúlyának megteremtése lesz az elsődleges szempont.


Szabó Imre: Hazánkat legjobban a tranzitforgalom terheli, a hatalmas volumenű áruszállítás - ZH fotó: Katona Tibor
 
- Adott esetben a tihanyi limnológiai intézet mondja meg, mit kell tenni a tóval?
 
- Ha minden szempontot nem is határoz meg, de figyelembe vesszük. Hamarosan egyeztetünk a prioritásokról a tóval foglalkozó szervezetekkel, idegenforgalmi, fejlesztési tanáccsal, önkormányzatok szövetségével és a minisztériumokkal. Úgy akarjuk üzemeltetni a halászati társaságot, hogy az ő érdekeikre is figyelemmel legyünk.
 
-  A megszorító költségvetés mellett mennyire sikerül érvényesíteni a környezetvédelem érdekeit?

 
- A lakosság és számunkra is a legfontosabb, hogy a már zajló, illetve közeljövőben kezdődő környezetvédelmet szolgáló beruházásoktól egyetlen fillért sem vontak el, miközben a gazdasági válság miatt több, az unió által finanszírozott területről csoportosított át a kormány pénzt a vállalkozások megsegítésére. A környezeti beruházások, csatornaépítések, víztározók létesítése segíti a gazdaságot, hiszen az építőipar, a környezetvédelmi ágazat munkához jut, ez által az állam végső soron adóbevételre tesz szert. Tehát ehhez a területhez nem nyúlt hozzá a kormány, a beruházások önrészét is betervezték a 2010-es költségvetésbe biztosítva ezek megvalósulását.
 
- Mivel támogatják a környezetbarát közlekedést?
 
- Hazánkat legjobban a tranzitforgalom terheli, a hatalmas volumenű áruszállítás. Ezért komolyan támogatjuk az elektronikus útdíj-fizetés bevezetését az autópálya-matrica helyett. Ezzel megvalósulna a használattal, terheléssel arányos fizetés is a jelenlegi gyakorlattól eltérően. Az új rendszerben kedvezményeket kaphatnának a környezetet kímélő motorral rendelkező teherjárművek. Emellett preferáljuk a tranzitszállítás vasútra, vízi útra terelését is. Utóbbi fejlesztéséhez hazánk jó adottságokkal rendelkezik. Nemrég kollégáink felmérték a hajózási útvonalakat, és egy GPS-alapú informatikai rendszert hoztak létre, amellyel megteremtették a mederfenék teljes nyomon követhetőségét. Az elmúlt évek alacsony vízállása kényszerítette ki ezt, hogy ne fordulhasson elő az áruszállító uszályok megfeneklése.

- A távhő áfa-csökkentésé helyett nem lett volna szerencsésebb az energiatakarékosság támogatása, akár az ebből származó forgalmi adó bevétel visszaforgatásával?
 
- Ez egyszerre zajlik, tehát a forgalmi adó csökkentése mellett a kormány közel 16 milliárd forintot fordítunk az új típusú panelprogram finanszírozásra. Ezek az épületek jelentősen érintettek a távhőszolgáltatásban. Adunk támogatást a mérhetőség, a szakaszolás megteremtéséhez is, ami szintén az energia megtakarítására ösztönöz. Emellett nem szabad elfelejteni, hogy a városi levegőszennyezettség szempontjából, az egy lakásra jutó fajlagos káros anyag kibocsátási mutatóban a távhőszolgáltatás még mindig kedvezőbb, mint a legtöbb egyedi fűtési rendszer.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!