2009.04.03. 14:42
Rendszám kötelező! Quadok és mopedek esetében is
Zalaegerszeg - Lapunkban nemrég foglalkoztunk az úgynevezett mopedautókkal és a körülöttük kialakult rendezetlen helyzetel. Nos, március utolsó napján megjelent az a törvényi szabályozás, amely annyi huzavona után remélhetőleg egyértelművé teszi a mopedautós előírásokat.
A március 31-én kihirdetett törvénymódosítés szerint szerint április 1-től változnak a négykerekű segédmotoros kerékpárok quadok, illetve mopedautók közúti forgalomban való részvételének szabályai. Ezentúl kötelezővé válik az újonnan használatba vett, a közúti forgalomra alkalmas kivitelű quadokat és a mopedautókat rendszámmal ellátni.
Annak, aki már rendelkezik ilyen járművel, ez év július 1-jéig kell eleget tennie a forgalomba helyezési kötelezettségnek. A szabályozás rendelkezik arról is, hogy az L6e kategóriájú, elsődlegesen terepmotorozás céljára gyártott quadok legalább A1 vagy B kategóriás jogosítvánnyal, és ezért így csak 16 éves életkortól vezethetők a közúti forgalomban.
A mopedautók vezetéséhez - az indoklás szerint, a járművezetői felkészültségből fakadó biztonsági kockázat csökkentése érdekében - B kategóriájú jogosítvány szükséges, aminek korhatára minimum 17 év.
A közúti közlekedésről szóló törvény mostani módosításával biztosítható, hogy az ellenőrzés hatékonyabbá váljon, hiszen a nyilvántartásba vétel alapján azonosítható a járművel elkövetett szabálysértés esetén az üzembentartó. Ezáltal a szabálysértés, elsősorban a fokozottan védett természeti értékek rongálása is eredményesebben szankcionálható, ami alól eddig a quadosok ki tudtak bújni. E négykerekűek rendszámmal ellátása ily módon lehetővé teszi, hogy a védett természeti területen közlekedő, vagy onnan éppen kihajtó quadokat a rendőrség azonosítsa, ellenőrizze, üzembentartóját az objektív felelősség elve alapján megfelelő szankcióval sújtsa, szól az indoklás.
Július elsejéig a már forgalomban lévő mopedautókat is el kell látni rendszámmal
Fotó: Arany Gábor
A közúti forgalomban való részvételre csak azok a quadok alkalmasak, amelyek teljesítik a közösségi EK rendelet típusjóváhagyási követelményeit, vagyis a kifejezetten terepmotorozásra, sportolásra készülő (differenciálmű nélküli) quadok továbbra sem vehetnek részt a közúti forgalomban!
A rendszámmal való ellátás várhatóan közel harmincezer forintjába kerül az üzembentartónak.
Tehát a hatósági engedélyt és jelzést április elsejétől kérhetik az üzembentartók. Ehhez igazolniuk kell, hogy a járművön van kötelező felelősségbiztosítás, megfizették a regisztrációs adót, és a jármű rendelkezik műszaki vizsgán kiállított műszaki adatlappal is. Csatolni kell a tulajdont igazoló okiratot (például adásvételi szerződést), továbbá igazolni kell, hogy befizették a rendszámtábla igazgatási szolgáltatási díját.
Törzskönyvet és eredetiségvizsgálatot nem kell készíttetni, viszont ez utóbbi kötelező a következő eladáskor. Ezek a járművek E-típusú, különleges rendszámtáblát kapnak. Ez négy betűből és két számból áll, a betűsor mindig S vagy R betűvel kezdődik. (Ezért ettől kezdve nem lehet olyan speciális rendszámot rendelni, amely S-re vagy R-re kezdődő négyes betűsorból és két számból áll.)
Az üzembe helyezéshez szükséges igazoló lap elkészítése négyezer-nyolcszáz forintba, a rendszámtábla pedig háromezer-ötszáz forintba kerül majd. A 2009. április elsejét megelőzően Magyarországon használatba vett és üzemeltetett négykerekű segédmotoros kerékpárok tulajdonosainak regisztrációs adót is kell fizetniük. A hatályos regisztrációs adóról szóló törvény szerint ez nyolcvan köbcentiig húszezer forint. A három tétel együtt huszonnyolcezer-háromszáz forint. Továbbértékesítéskor az eredetvizsgálat díja várhatóan tizennégyezer forint lesz.
Olvassa el kapcsolódó cikkünket - kattintson a címre!
2009. március 30.
Olcsó, de kissé zűrös
Zalaegerszeg - A mopedautók története tipikusan magyar. Pontatlanul megfogalmazott jogszabályok eltérő értelmezése bosszankodó emberek sokaságát teremtette az elmúlt esztendők során.