Hogyan spórol a magyar? Ruhát a turiból, gumiból használtat, cipőből olcsóbbat?

Zalaegerszeg - Minimális az infláció, az idén januárban az előző év azonos időszakához képest 3,1 százalék, februárban 3 százalék volt. A Központi Statisztikai Hivatal pénzromlásról szóló adataiból nem következik, mégis csökken a forgalom a kiskereskedelemben.

Hajdu Péter

Nem nyitjuk olyan nagyra tárcánkat...

    A kiskereskedelem forgalmának visszaesése a pénzromlással szemben sokkal inkább a munkanélküliség növekedésével hozható összefüggésbe. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára elmondta, tavaly ősztől csökkent a kiskereskedelmi forgalom.

- Múlt év szeptembere, októbere volt az az időszak, amikor elkezdődött, először csak nagyon kis mértékben, később jóval erősebben érződött a gazdasági válság hatása a kiskereskedelemben. Október-novemberben is lehetett érzékelni, hogy a vásárlók egy része óvatosabban nyitja a pénztárcáját. November második felében abban bíztunk, karácsonykor sok területen olyan erős lesz a forgalom, mint egy évvel korábban - mondja Vámos György.

- December előtt viszont láttuk, hogy már élelmiszerből is kevesebbet vettek, a különböző tartós fogyasztási cikkek körében pedig még jobban takarékoskodnak a vásárlók. Sajnos a várakozásunkkal szemben decemberben szinte minden területen visszaesett a forgalom az előző évhez képest. Az élelmiszerek közt 1-2 százalékkal, a tartós iparcikkek esetében 6 százalékkal, a gépjárműben 20 százalékkal. Ez azt mutatja, hogy a válság nagy hulláma decemberben érte el a magyar kiskereskedelmet - említi az OKSZ főtitkára.

    A KSH januári adatai is ezt a tendenciát mutatják, azaz a tartós fogyasztási cikkek forgalma erőteljesebben visszaesett. Mint a főtitkár elmondta, az idei január-februárról még nincsenek statisztikai adatok, de a kereskedők elmondása szerint: - Óvatosak továbbra is a vásárlók, nagyon megnézik, mit és milyen áron vásárolnak. Talán szerény vigasz lehetett a húsvét az élelmiszerkereskedőknek, a kissé élénkebb forgalom miatt. Ettől függetlenül szembe kell néznünk azzal, hogy a válság erősen rányomja a bélyegét az egész kereskedelemre.

Vámos György megerősítette, a keresletcsökkenés nincs összefüggésben áremelkedéssel, hiszen minimális az infláció, az árak alig mozogtak, sőt, van, ami olcsóbb.

- Kevesebb pénzük van a vásárlóknak. Ez persze nem általános, elsősorban ott értendő, ahol nagyobb arányban nőtt a munkanélküliség, ahol négy napos munkarendre álltak át a cégek, és kevesebb a fizetés. Ezek a válság keresletben mérhető hatásai. A reálkeresetek idén átlagosan 6-7 százalékkal estek vissza. A vevők egy része elvesztette a jövedelmét, vagy annak egy részét. Sokaknak nincs állása, másnak igen, e kettő átlagából jön ki a fogyasztáscsökkenés. A KSH adatai szerint, ha kis mértékben is, de növekedett a használt áruk forgalmának aránya - közölte a főtitkár.


Új gumi helyett inkább használtat vennének - de nincs

    A tél után szinte egy pillanat alatt jött el a tavasz, a múlt héten egymást érték az autósok a gumiszerelőknél.

- Érezhető az anyagi különbség a korábbi időszakhoz képest - mondja Szalay János, a gumiszerelő műhelyében. - Alig vesznek az autósok új gumit, pedig nem emelkedett az ára. Sőt, egyes típusoké lecsökkent. Az emberek többsége, mivel a korábbi években volt rá pénz, csak kereket cseréltetni jön, korábban kerékre szerelt téli gumit vettek. Viszont megnőtt azoknak a vevőknek a száma, akik használt gumit keresnek, ami nincs. Az autósok most már teljesen lefuttatják az autógumit, s el lehet dobni. Van újra futózott változat is, de azt nemigen keresik - mondta a szakember, jelezve, hogy a szolgáltató számára nem éppen kedvező az autósok ilyetén takarékossága. 


Kevesebb a vevő - csak a turiban van dömping

- Az órás szakmát nem a válság tette tönkre - válaszolja Rózsás László, a piac melletti műhelyében. - Már évekkel ezelőtt padlóra vitte az 1500 forintos kínai dömping mennyiségű kvarcóra. Kevés a megrendelés, a kvarcórák elektronikáját nem tudjuk javítani, nem is érné meg. Így a munkánk nagyobb része csak az óraszíj, és néhány kiegészítő cseréje. Örülök, ha nagy ritkán egy-egy hagyományos mechanikus óra kerül a kezembe. Rég megyszűnt az az időszak, amikor bérmálásra, vagy más nagyobb ünnepre kapott valaki egy rendesebb órát. Hol van már az az idő, amikor az órát a családban örökölték, mert az olyan volt, ami egy életre szólt. Egy svájci mechanikus óraszerkezet régen is egy havi fizetés volt, annyiért most is lehet kapni - mondta nosztalgiázva az órás.

A kínai-dömpingen kívül mégiscsak felfedezte a válság napi forgalomra gyakorolt hatását. - Egyre kevesebben tetetnek az órájukba tartós elemet, a többség csak a simát kéri - neheztelt az egyre spórolósabb világra.

    Szinte folyamatosan élénk a forgalom a Jákum utca sarkán levő turkálóban. A vevők nem közlékenyek, az emberekben talán motoszkál egy kis frusztráció. Habár nem szükséges. Azt mondják, néha a legmenőbb cuccokat lehet kitúrni a halomból. De többnyire bálabontás után.

- Valóban, több a vevő, de nem biztos, hogy a gazdasági válság hatására. Három hete költöztünk ki a mellékutcából ide, ebbe a forgalmas helyen levő üzlethelyiségbe. Lehet, hogy csak ez az oka a nagyobb forgalomnak - így Kovács Ibolya üzletvezető.

Idős ember válogat az ingek között: - Nem konkrétan egyvalamit keresek. Néha bejövök, és ha látok egy olcsó, de alkalmas darabot, megveszem. Hetvenöt ezer forint a nyugdíjam, annak idején jól kiszúrtak velem - mondja.

Megfigyelhető a kereskedelmi rétegződés egyfajta sajátossága. A nagy áruházak a belvárostól kijjebb teszik a dolgukat, leszedik a havi fizetés nagyobb részét. A belvárosban tőlünk nyugatabbra általában a drágább, igényesebb üzletek fogadják a vevőket. Talán a megyeszékhelyen is akad egy-kettő, de arányaiban a legdrágább bérletű belvárosi helyeken nálunk a turkálók, a száz forintos boltok nyitnak, jelezve a vásárlóerő által megszabott igényeket. Az ember végigmegy az utcán, és elfogja a second-hand életérzés. Kilépve a boltból, tűnik csak fel a neve: Rákóczy-turkáló. Szegény fejedelem.

    A cipőboltokban tavaly decemberben érződött az első erőteljesebb visszaesés. Mint Kovács Róbert, a megyeszékhelyen négy üzletet működtető vállalkozó elmondta, egy kisebb januári fellendülés a téli vásár leértékeléseinek tudható, de februártól drasztikus forgalomcsökkenést érzékelnek. Az üzleteiben ez 20 százalék körüli, de a cipős szakmában 20-40 százalékos visszaesésről is hallott. A gyermekcipőkből például alig vesznek márkásabb, drágább terméket, a gyerek úgyis kinövi megfontolás alapján. Rákényszerül a vevő, s egyre spórolósabbá válik a világ.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!