Nem készpénz, inkább kártya

Jelentősen nőtt az elmúlt években az internetes és a külföldi bankkártyahasználat népszerűsége Magyarországon a MasterCard 2009-es felmérése szerint.

MTI

A kutatás eredményei szerint a megkérdezett kártyabirtokosok 8 százaléka vásárol az interneten, szemben a négy évvel ezelőtti 1-2 százalékkal.

Hasonló volt a növekedés a külföldi kártyahasználat terén is: míg 2005-ben csak 6 százalék mondta, hogy utazáskor előveszi kártyáját, addig 2009-ben már 15 százalék volt ez az arány - emelte ki Gauder Milán.

Az 1.500 fős mintán végzett felmérés a 18-65 éves városi lakosságra reprezentatív.

Gauder Milán arról is szólt, hogy a bankkártyák elterjedése ellenére még mindig sokan nincsenek tisztában a kártyájuk nyújtotta lehetőségekkel: a kártyabirtokosok harmada nem tudja megmondani, hogy kártyája alkalmas-e online vagy külföldi fizetésre.

A felmérés tanúsága szerint a bankkártya-használat egyéb területein is folytatódtak a korábbi évek kedvező tendenciái: a kártyával rendelkezők havonta átlagosan öt alkalommal fizetnek a plasztiklap segítségével, szemben a négy évvel ezelőtti két-három alkalommal - világított rá az üzletember.

Gauder Milán felhívta a figyelmet arra is, hogy a szupermarketekben és a benzinkutaknál a kártyás fizetés gyakorisága már megelőzte a készpénzes fizetést.
A kártyahasználati hajlandóság a fizetett összeggel is szoros összefüggésben áll: a felmérés szerint a kártyatulajdonosok többsége 10 ezer forint alatti összegnél nem veszi elő kártyáját, de 19 ezer forint felett már ezzel fizet.

Magyarországon jelenleg 1,73 millió hitelkártya és 7,12 millió betéti kártya van forgalomban; az elfogadóhelyek száma tavaly 27 százalékkal bővült, míg a kártyás vásárlások értéke az elmúlt öt évben átlagosan évi 16 százalékkal nőtt - mondta Gauder Milán.

A megkérdezettek mindössze 10 százaléka nem rendelkezett bankkártyával; 75 százalékuk egy, 12 százalékuk kettő, 2 százalékuk három, 1 százalékuk négy vagy több kártyát birtokolt.
Gauder Milán beszámolt arról is, hogy rosszul mérték fel a válság hatását: azt hitték ugyanis, hogy az emberek meghúzzák majd a nadrágszíjat, s így a kártyák elterjedtsége is csökken, ehelyett azonban azt tapasztalják, hogy sok kereskedő, taxiscég vevőszerzési céllal bevezeti a kártyás fizetés lehetőségét.

A bankkártyahasználat magyarországi elterjedtsége nagyjából megfelel a szlovák, cseh és lengyel helyzetnek, messze elmarad ugyanakkor a horvát és szlovén számoktól. Ennek az üzletember szerint történelmi okai vannak: Jugoszláviában már a 60-as években bevezették a bankkártyát az élénk turizmus miatt.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!