2010.01.29. 11:55
Választás 2010 - Vajon mikor kezd durvulni a kampány?
Ha nem is zakatol teljes gőzzel, azért már érezhetően ketyeg a kortesgépezet: kampányüzemmódba állították magukat a pártok, s (akarjuk vagy sem) az áprilisi választásokig ellátnak majd minket munícióval - hogy oda kerüljön az x, ahová ők szeretnék.
- Kizárt, hogy bármilyen kampány képes legyen befolyásolni a döntésemet: régóta tudom, kire szavazok - válaszolta Hajdu Imre egerszegi kétkezi munkás, hozzátéve: örülne, ha csak annyit áldoznának korteskedésre a pártok, amennyit megenged nekik a törvény. - Telefonhívásokkal és szórólapokkal még nem árasztottak el, bár erre nem is vágyom. Azt ellenben nagyon szeretném, hogy a kisember is lehetőséghez jusson a választások után - fogalmazta meg sokak óhaját.
Gausz Tamás sportoktatóként állandóan utazik az országban, és úgy tapasztalja, a kormánypárt plakátjai vannak többségben a közterületeken.
- Az én meggyőződésem is szilárd, nem hatnak rám a hirdetések, biztos szavazó vagyok. Afelől nincs kétségem, hogy hamarosan eldurvul a kampány hangneme, elsősorban a Jobbikot próbálják majd lejáratni azok a pártok, amelyek úgy érzik, veszélyt jelent támogatottságukra az új erő népszerűsége - vélekedett.
A szociális és oktatási szférában dolgozó civil szakember, Bogdán Iván elsősorban arra kíváncsi, hogy milyen szakmai javaslatokkal állnak elő a pártok és a jelöltek:
- A szlogeneknek nem dől be az ember, engem a konkrétumok, a programok érdekelnek, így korrekt, hiteles és őszinte terveket, elképzeléseket várok a kampányolóktól. Tartok tőle, bizonyos erők jelenléte miatt a durvulás elkerülhetetlen, ezért is fontos, hogy mindenki alaposan gondolja át, hová adja voksát.
A két nagy párt stratégiája már kialakult. Mint megtudtuk, a Fidesznél választókerületenként szervezik a kampányt, és főként a személyes kontaktusra építenek, első körben az aktivistáikat szólítják meg, majd a bizonytalanokat próbálják elérni. Rövid, olcsó, de intenzív kampányt terveznek, március 15-ével kapcsolnak magasabb fordulatszámra , és mindenekelőtt a változás szükségessége mellett érvelnek majd - jelezte Kulman Tamás, a zalai 4. számú választókerület kampányfőnöke.
Góra Balázs, az MSZP megyei kampányfőnöke elmondta: hangsúlyosabban lesznek jelen az elektronikus felületeken, jelöltjeiknek máris weblapot nyitottak. Telefonos kampányukat is a választókerületre aktualizálják, a zalai jelöltek hangja szól majd a vonalban. - Lesznek szórólapok és plakátok is, de nem akarunk a választópolgárok agyára menni - ígérte, hozzátéve: szeretnék, ha tiszteletben tartanák egymás felületeit a pártok.
- Nem kívánunk részesei lenni az MSZP és a Fidesz csatájának, ami kizárólag a szavazatszerzésről szól - szögezte le Zakó László, a Jobbik megyei elnöke. - A mi programunk csak olyan célokat tartalmaz, ami jó a magyarságnak, a választás pedig az elmúlt két évtizedről szóló népszavazás lesz - mondta. A kampányfinanszírozás kapcsán jelezte: jelöltjeik a választások után, számla ellenében kapják meg azt a 100 ezer forintot, amit a kampányra költöttek.
Baján Antal, az MDF zalai elnöke pozitív kampányt ígér, amelynek fókuszában programjuk ismertetése áll majd. Mint mondta, lejárató kommunikációt biztosan nem folytatnak, egyébként pedig a hagyományos eszközöket és csatornákat alkalmazzák. A párt speciális helyzetben van, ugyanis az SZDSZ-szel folytatott tárgyalások csak várhatóan a hét végén, az országos választmányi ülésen érnek révbe, így a konkrét kampánystratégiát ezután tudják kidolgozni.
Hasonlóan reagált érdeklődésünkre Kovács Kálmán, az SZDSZ megyei elnöke. Mint mondta, a két párt együttműködésének részletei még nem tisztázottak, így a kampánystratégiát (már ha folytatnak egyáltalán önálló kampányt) a hét végi döntés függvényében alakítják ki. Az viszont biztos - hangsúlyozta -, hogy valamilyen formában a liberálisok is kiveszik a részüket a választási küzdelemből.
Választás 2010 rovatunkban folyamatosan követhetik az eseményeket!
Szerzők: Horváth A. Attila, Kiss Gyöngyvér, Pásztor András