KRESZ-változások 2010-ben VIII.

PLT-sorozat – Január 1-jétől 60 ponton változtak a közúti közlekedés szabályai. A módosítások fő célja a biztonság javítása, a védtelen közlekedők, a gyalogosok, a kerékpárosok védelme. A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági üzletágának szakembereivel készített sorozatunk nyolcadik részében folytatjuk a fontosabb változások magyarázatát.

Osváth Sarolta

A kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintő főbb új szabályok

Párhuzamos közlekedés (KRESZ-módosítás 15. §)
 
Az autóbusz forgalmi sávban, ha azt az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki, erre utaló jelzés esetén (ábránkon) a kerékpáros közlekedhet.
A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára kettőnél több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a 2. bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell értelemszerűen alkalmazni. Az ilyen úttesten azonban a második forgalmi sávban bármely gépjárművel lehet közlekedni; a harmadik és további belső forgalmi sávokra  a balra kanyarodás esetét kivéve  ráhajtani csak személygépkocsival és motorkerékpárral szabad. Az új szabály szerint motorkerékpárral is lehet a három- vagy többsávos utakon minden forgalmi sávban közlekedni, szemben az eddigiekkel, amikor a harmadiktól kezdődő belső sávokra csak személygépkocsik hajthattak rá. A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok pedig használhatják a buszsávot is, mert a jelentős sebességkülönbség miatt nem lassítják a forgalmat. Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeli vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állniuk  előre sorolás céljából , motorkerékpárral, illetve segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett vagy azok között, kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.

- Az új szabály azt jelenti, hogy a kerékpárosok a továbbiakban az álló járművek mellett előre sorolhatnak. A forgalmi okokból - például a piros lámpánál  álló járművek mellett - a kerékpárosok csak jobbról, míg a motorok, segédmotorok mindkét oldalról, jobbról és balról is haladhatnak előre. Ez természetesen csak akkor lehetséges, ha elegendő hely áll rendelkezésükre, és nem akadályozzák az irányváltoztató járműveket. Így elkerülhető, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld lámpa jelzésére a meglóduló gépkocsik közé szoruljanak.

 

Folyamatosan bővülő rovatunkat ide kattintva olvashatja!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!