KRESZ-változások 2010-ben IX.

Január 1-jétől 60 ponton változtak a közúti közlekedés szabályai. A módosítások fő célja a biztonság javítása, a védtelen közlekedők, a gyalogosok, a kerékpárosok védelme. A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági üzletágának szakembereivel készített sorozatunk kilencedik részében folytatjuk a fontosabb változások magyarázatát.

zaol.hu


Kerékpárok és segédmotoros kerékpárok közlekedése KRESZ-módosítás 24. §
 Kerékpárral lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad. A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia és azt tolva  a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint  kell az úttesten áthaladnia.

Kétkerekű kerékpáron 16. életévét betöltött személy szállíthat tíz évnél nem idősebb, a kerékpárt nem hajtó utast a kerékpár pótülésén. Kettőnél több kerekű kerékpáron 17. életévét betöltött személy szállíthat a kerékpárt nem hajtó utast.

A szabály lényege nem változott, lakott területen kívül balra kanyarodásnál le kell szállni és át kell tolni a biciklit. Az új szabály nem rendelkezik a kerékpársávról, ám a biztonság érdekében továbbiakban is ajánlott a régi jogszabály szerint balra fordulni. Teljesen új a kettőnél több kerekű biciklire (például tricikli) vonatkozó szabály, amely 17 éves minimális életkort szab meg a kerékpárosnak. A rendelkezés az egyre terjedő turisztikai szolgáltatásokat végző úgynevezett riksák használata miatt született.

A gyalogosok fokozott védelmét érintő főbb új szabályok  KRESZ-módosítás 10. §

Gyermekszállítás: a gyermekeket szállító autóbusz vagy az iskolabusz elején és hátulján elhelyezett tábla az álló jármű környezetében gyermekek közlekedésére figyelmeztet. Az így megjelölt, az úttesten álló autóbuszt  a gyermekek be- és kiszállásának az autóbusz mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével jelzett időtartamában  kikerülni vagy az autóbusz mellett elhaladni csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad.

A változás a gyermekszállítás biztonságát erősíti, hogy a táblával jelölt buszoknak egyrészt előírja a vészvillogó használatát a be- és kiszállás idejére, ugyanakkor az autósok számára előírja, hogy az ilyen autóbusz környezetében fokozott óvatossággal és lassabban kell közlekedniük.
 
KRESZ-módosítás 18. §
Lakó-pihenő övezetbe  a Lakó-pihenő övezet jelzőtáblától a Lakó-pihenő övezet vége jelzőtábláig terjedő területre  csak a következő járművek hajthatnak be:
az ott lakókat vagy az oda látogatókat szállító személygépkocsi, a személygépkocsi kivételével legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, a betegszállító gépjármű, motorkerékpár, a motoros tricikli, segédmotoros kerékpár, állati erővel volt jármű és kézikocsi, a kommunális szemét elszállítására szolgáló jármű, továbbá az oda áruszállítást végző, legfeljebb 3500 kilogramm legnagyobb össztömegű tehergépkocsi; az ott lakók és az oda költözők költöztetését végző tehergépkocsi.

A módosítás a sebességhatárok egységesítésére vonatkozó szabályt követi, a lakóövezetekbe való behajtást is  kivételekkel  3500 kilogrammos legnagyobb össztömegig engedélyezi. 

Folyamatosan bővülő rovatunkat ide kattintva olvashatja!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!