A toplista alján

Nagykanizsa - Az Observer Médiafigyelő és az ImageFactory összeállította az előző évre vonatkozó városimázs-toplistát, melyben a megyei jogú városok közt Nagykanizsa az utolsó helyet foglalja el.

zaol.hu

A felmérés készítői a tízezernél nagyobb lakosságszámú városok imázsát, a köztudatban kialakult megítélésüket, az adott településről az országos médiában megjelenő híreket, illetve a települések honlapját, annak minőségét vizsgálták. Az értékelés kapcsán a legjobban kommunikáló tíz megyei jogú város közé egyik zalai sem jutott be, Zalaegerszeg csupán egy ponttal maradt el a tizedik helyet kiérdemlő Sopron mögött, a lista három dobogósa pedig Miskolc, Szeged és Debrecen. Nagykanizsa az utolsó, azaz huszonharmadik.

A dél-zalai város még az őt kilenc ponttal megelőző, a lista utolsó előtti helyén tanyá-zó Tatabányát is alulmúlta. Hogy mi az oka Nagykanizsa gyenge kommunikációjának, pontosabban az imázskép vizsgálatát végző felmérésen való gyenge szereplésnek, azt mindenki másként látja. A politika szerint a sajtó és a másik oldal, a civil lokálpatrióta szerint a politika. A szakember pedig azt mondja: közel sem rossz a helyzet annyira, mint ahogy azt a Városimázs 2007 lefesti.

- A honlapunk sajnos olyan, amilyen, én már többször is felvetettem a problémát a humán ügyekért felelős alpolgármesternek, Cseresnyés Péternek, ám eddig még nem történt semmi változás az ügyben - kommentálta kérésünkre a gyenge eredményt Marton István polgármester. - A híreket pedig nem mi csináljuk, hanem önök. Az elmúlt tíz évben sajnos sok negatív hír látott napvilágot Nagykanizsáról, gondolok itt a Kulcsár-ügyre, a korábbi taxisgyilkosságokra, a szén-monoxid-mérgezéses esetekre, vagy éppen az én ügyemre, amikor kromofággal öntötték le az autómat. Pedig sok pozitívum is történt itt az elmúlt években: megújult a Medgyaszay Ház, elkészült a Plakát Ház, zajlik a Rozgonyi-iskola rekonstrukciója. Egyébként hozzáteszem: én nem is érzem annyira tragikusnak a megítélésünket, számomra az is furcsa, hogy Zalaegerszeg csak a 11. ezen a listán, holott sokkal előbbre kellene lennie. Azt tudom mondani, tesszük a dolgunkat, ám lehet, hogy ennek látható eredménye majd csak öt-tíz év múlva lesz.

Cseresnyés Péter alpolgármester kérdésünkre elmondta, várhatóan fél éven belül elkezdődik az informatikai rendszer korszerűsítése, amely keretében megújul majd a város honlapja is. A politikus azt is hozzátette: véleménye szerint egyébként bizonyos politikai körök igyekeznek a város rossz hírét kelteni. Azt azonban nem kívánta konkretizálni, hogy mely politikai körökre is gondol.

Lengyák István, a Szeretem Kanizsát! Akciócsoport vezetője szerint egyértelműen a politika, a város mindenkori vezetői tehetnek arról, hogy a vizsgálat szerint nem éppen kedvező a város megítélése.

- Ha azt nézzük, hogy Nagykanizsán hány lokálpatrióta ember él, hány a városért tenni akaró szerveződés működik, hány kiváló kulturális rendezvény van - például a nemzetközileg is elismert dzsesszfesztivál -, sokkal jobb helyezést kellett volna elérnünk - mondta Lengyák István. - Vannak azonban területek, amelyek nem jól működnek. Gondolok itt a városi honlapra, amely az alapvető követelményeknek is alig-alig felel meg. Azt is jó ötletnek tartanám, ha lenne a polgármesteri hivatalban egy szakember, aki csak és kizárólag a városmarketinggel foglalkozna. Az sem lenne baj,ha a várost irányító emberek gondolkodásmódja inkább lokálpatrióta, kevésbé pártpolitikus lenne, mert akkor szerintem minden téren sokkal előbbre tartanánk.

Nem látja aggasztónak a helyzetet az idegenforgalmi szakember, Tuboly Kinga, a Tourinform-iroda vezetője.

- Tapasztalataink szerint a városba látogató turisták korántsem fogalmaznak meg a városimázs-felmérésből esetleg kikövetkeztethető negatív véleményt Nagykanizsáról - mondta. - Sokan ismerik és szeretik a várost, számosan itt töltötték katonaéveiket. Ismertek és kedveltek a rendezvények, a dödölle- és a többi fesztivál. Meg kell, hogy mondjam, nem is értek egyet a felmérés eredményével, úgy vélem, csak a hírekből nem lehet és nem is szabad egy városról képet alkotni.

Silló Barnabás, a weblapot működtető KanizsaNet Kht. ügyvezetője egyébként úgy vélekedik: a felméréseknek, így a városimázsról készültnek sem kell nagy jelentőséget tulajdonítani. Azok eredménye ugyanis elsősorban egyvalamitől függ erősen: ez pedig a városok lobbiképessége. Hozzátette: tapasztalatai szerint az emberek ritkán látogatnak el egy település honlapjára, hiba lenne tehát a felmérésben elért rossz eredményért azt okolni. Ha mégis így gondolják, miért nem adnak több pénzt a fejlesztésére, holott már évek óta kérjük - tette hozzá. Silló Barnabás azon véleményét sem rejtette véka alá, hogy a város általa is tapasztalt rossz híre az elmúlt évek balhés ügyei miatt alakult ki, amelynek eredői viszont a politika köreiben keresendők. Az ország más részein élők ugyanis már régóta csak azt látják: itt mindig áll a bál.

A Városimázs 2007 során elsősorban azt nézték, hogy egy-egy város milyen hírekkel vonta magára a média és rajta keresztül a társadalom nagy részének figyelmét, illetve, hogy ezekre a hírekre hány médium mozdult rá - mondta érdeklődésünkre Bognár Ákos, az ImageFactory kreatív igazgatója. Nagy hangsúlyt fektettek a városi rendezvények hírverésével kapcsolatos marketingtevékenységre is, azt tanulmányozták, hogy az adott rendezvényt mennyire tudta önálló brandként megjeleníteni a város.

Ezek is érdekelhetik