Plusz 4 forintot

Zalaegerszeg - Tegnap óta ismét többet kell a töltőállomásokon fizetnünk: a benzin és a gázolaj literenkénti ára 4-4 forinttal emelkedett. Nem először és nem utoljára növekedtek az árak.

Tódor Tamás

Aggódva várjuk a hétfő délutánokat - a MOL Nyrt. ugyanis ekkor jelenti be aktuális üzemanyag árváltozásait. Ez idén számtalan alkalommal megtörtént, s noha árcsökkentésre is akadt példa, a hírek többnyire benzin és/vagy gázolaj áremelkedéséről szóltak - az autótulajdonosok, a benzinkutasok és az árufuvarozók nem kis bosszúságára.

Köves László, a megyeszékhelyi Gartner Nemzetközi Fuvarozási Szállítmányozási Kft. ügyvezetője elmondta, hogy kénytelenek alkalmazkodni a drágább gázolajhoz, noha kétségtelen, hogy egy fuvarozó számára az üzemanyag jelenti a legnagyobb költségtételt - ugyanakkor az emelkedést sem tudják azonnal megjeleníteni a fuvarozói árakban.

Köves László kitért arra, miszerint manapság már nemcsak a belföldi, hanem a nemzetközi fuvarszerződések többsége is tartalmaz egy záradékot, amely kiköti, hogy a szolgáltató az üzemanyag és az autópálya-díj ármozgásait figyelembe véve időszakosan változtathat a szerződött szállítási díjtételeken - felfelé és lefelé egyaránt. Nem is működhetne másként a gyakorlat, hiszen szinte hetente változnak az üzemanyagárak, s előbb-utóbb a cégek árkorrekcióra kényszerülnek.

- Az üzemanyagár-növekedés egyetlen pozitív olvasata, hogy költségtakarékos megoldásokra inti a vállalkozókat - merült bele a részletekbe az ügyvezető. - Először is: szem előtt kell tartanunk a kamionok és vontatók műszaki állapotát, melytől nagymértékben függ a fogyasztás. Ugyanakkor egyszerű, de logikus spórolási módszernek számít az optimális járat-útvonal megtervezése is: a kamionok ott tankolnak útközben, ahol a legolcsóbb a gázolaj. A környező országok közül jelenleg Luxemburgban lehet a legkedvezőbb áron, literenként nettó 251 forintért hozzájutni az üzemanyaghoz.

Köves László szerint azon cégek, melyek telephelyükön saját töltőállomással rendelkeznek előnyt élveznek, de csak ideig-óráig, hiszen az áremelkedés nekik is szól - például a Gartner Kft. 50 ezer literes kútját hetente kétszer-háromszor tölti fel, tehát nincs mód az üzemanyag hosszabb távú bespájzolására . A jövőre rákérdezve az ügyvezető kifejtette: nincsenek illúziói, a szakma további üzemanyagár-emelkedésre számít, már csak azért is, mert az olaj hordónkénti ára jelenleg meghaladja a 116 dollárt.

- Amennyiben az üzemanyag továbbra is hasonló mértékben drágul, elképzelhető, hogy a Zala Volán Zrt.-nek mozgósítania kell gazdasági tartalékait - tudtuk meg Nagy Tibortól, a társaság műszaki igazgatójától. - Noha a 2008-as költségvetés tervezésekor kalkuláltunk bizonyos mértékű üzemanyagár-növekedéssel, sajnos az akkori előrejelzések nem váltak be. Már most átléptük azt az üzemanyag-növekedési mértéket, amelyet az egész 2008-as évre terveztünk.

Ezek után nem meglepő, hogy a Zala Volánnál még jobban figyelemmel kísérik a fogyasztási mutatókat. Fogyasztás pedig van bőven, hiszen a társaság 310 járműve rója nap mint nap hazánk útjait. Például míg egy csuklós busz körülbelül 50 liter üzemanyagot használ fel 100 kilométerenként a városi forgalomban, addig a távolsági járművek 100 kilométerenként 25-30 liter gázolajat fogyasztanak el.

Nagy Tibor megjegyezte: ha tovább romlik a helyzet, felvetődik az állami szerepvállalás kérdése az esetleges veszteségek rendezésére.

- Némi túlzással ugyan, de azt mondhatnám, hogy a tankolási forgalmat jobban befolyásolja az időjárás, mint a beharangozott benzináremelés - támasztotta alá Löcsei Norbert, az egyik megyeszékhelyi benzinkút tulajdonosa, miszerint az autótulajdonosok többsége bosszúsan ugyan, de már csak legyint az újabb üzemanyagár-emelkedésre. Az egerszegi Horváth Róbert töltés közben hozzáfűzte: aki eddig is tankolt, ezután is fog.

Hasonló véleményt fogalmazott meg egy másik töltőállomáson a szintén megyeszékhelyi Simon Dezső is, aki elmondta, hogy vállalkozóként sokat utazik, s havonta 20-30 ezer forint közötti összeget hagy a töltőállomásokon, de bármennyit is emelkedjék a benzin ára, kénytelen tankolni, mivel személyautója egyben munkaeszköz is.

A turizmus ágazatába (még) nem gyűrűzött be teljesen az üzemanyagár-növekedés okozta elégedetlenség. Kékesi Zoltán, a zalaegerszegi Quaestor Travel Utazási Iroda idegenforgalmi tanácsadója szerint nem érzékelhető, hogy a dráguló benzin miatt kevesebben utaznának el, foglalnának szállást. Autóbuszos üdültetésnél persze felmerül az üzemanyag kényes kérdése, hiszen az utazási irodák hónapokkal a turisztikai szezon kezdete előtt már megegyeznek a különböző szolgáltatókkal, s az árréssel növelt díjaikat jelenítik meg katalógusaikban. Ebben persze benne foglaltatik bizonyos mértékű kockázati tartalék is, de nem jellemző, hogy benzin/gázolaj-drágulás miatt az utazási irodák emeljenek katalógusáraikon. Az euró árfolyamának hirtelen megugrása miatt ez sokkal inkább elképzelhető lenne.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!