Belföld

2009.09.15. 12:29

Újabb táblák, szabályok - Októbertől megint változik az 1975-ös KRESZ

Zalaegerszeg - Októbertől változik a KRESZ, amely 1975-ös bevezetése óta több átalakításon esett át. A szakma régóta mondja, egyszerűbb rendelkezések kellenének.

MTI

Most még nem ilyen, ezért a tanulók többsége nem is igyekszik megtanulni a szabályokat, hanem a tesztlapok kitöltésére koncentrál. Kérdés, hogy ami a monitor előtt megy, az életben is működik-e.

- Az először vizsgázók harmada ismétel - tudtuk meg Tóth Zoltántól, a közlekedési hatóság régiós igazgatóság járművezető vizsgáztatási és utánképzési főosztályvezetőjétől. - Az új KRESZ megalkotása aktuális lenne, mert ahhoz képest, hogy elegendő az írni-olvasni tudás a jogosítvány megszerzéséhez, bonyolult jogi nyelvezetű. Nem kellene mindent szabályozni, mert nem lehet. Ehelyett generális szabályokat kell alkotni és ebből levezetni a részleteket. 


Az egyenrangú kereszteződésekben a jobbkéz-szabály érvényes. Ennek ellenére azt szinte senki nem tartja be, nem véletlen a figyelmeztetés az egerszegi Tesco parkolójában
Fotó: Pezzetta Umberto

- Angliában nagyon vékony a KRESZ-könyv, csak a legfontosabbakat tartalmazza. Egyszerűsítésre van szükség nálunk is, de leginkább a fejekben kellene rendet teremteni - fogalmazott.

- A magyar KRESZ nagyon jó, minden apró részletet kidolgoztak benne, de ezt a szakembereken kívül senki nem tanulja meg, ők is csak azért, mert nekik muszáj az utolsó szóig ismerni - fogalmazott Péter Lajos, a kanizsai Start autósiskola ügyvezetője. - Az átlag közlekedő embernek töredékére van szüksége ebből. Ráadásul a pár soros szabály mellett ott a kivételek hosszú listája, a vizsgán pedig a kérdések 80 százaléka az utóbbiakat firtatja. Ezért nem szabályokat tanulnak, hanem a tesztlapok kitöltését. A jelenlegi rend nem ad lehetőséget a vezetőnek a kreativitásra, a veszélyhelyzet felismerésére, hogy felelős döntéseket hozzon, vigyázzon magára és a közlekedés többi résztvevőjére, mert a jogszabály mindent leír.

- Ez téves biztonságérzetet ad, azt sugallja, csak jogaim vannak. Ilyen körülmények között hiába tanítjuk a deffenzív vezetést - állapította meg. Péter Lajos úgy látja, néhány baleset kapcsán végrehajtott, és a túlzott szabályozás irányába mutató módosítás sem szolgálta az egyszerűsítést. Példaként a vasúti átjárón való csökkentett sebességű áthaladás előírását, illetve a gyalogátkelőhelyekre vonatkozó ötletrohamot - 30-as tempó és a többi - említette.

- Csak abban kellene megegyezni, hogy mit hagyjunk meg, mit vegyünk ki a szabályokból. Ehhez azonban legelőször a gondolkodásmódunkon kell változtatni. Ha nem neveljük rá az embereket a toleranciára, az egymás iránti figyelemre, nem fog javulni helyzet. Ebben kellene társadalmi konszenzusra jutni, így megváltoztatni a szabályokat és nem kellene félni a jól működő nyugati példák átvételétől sem - foglalta össze.

- Táblaerdő van Magyarországon, de nem is tartják be az utasításokat, mert a tilalmakat ritkán kérik számon - mondta Kuczkó Zoltán, az ATI-M egerszegi vezetője. - A párhuzamos közlekedés, a megfordulás és megállás szabályai sorolhatók a tanulók számára legtöbb problémát jelentő szabályok közé, no és az egyenrangú útkereszteződés. Ezzel ritkán találkoznak, nem tanulják meg alkalmazni, ezért ebből a bevásárlóközpontok parkolóiban gyakran származik konfliktus. Ugyanis nem az elsőbbségadás, hanem a kanyarodás szabályait alkalmazzák, azt hiszik, aki egyenesen megy, annak van előnye - mondta Kuczkó Zoltán.

(Szavait igazolta KRESZ-vizsgára várók közötti rö-vid közvélemény-kutatásunk. Négy közül hárman említették az egyenrangú kereszteződést. Ha nincs tábla, nincs segítség, nehéz a döntés, derült ki szavaikból.)

- A szabályokat szinte csak a vizsgáig ismerik - folytatta az oktató. - Utána megállnak járdán, forgalommal szemben, úttorkolatban, forgalom elől elzárt területen és záróvonalnál, akkor is, ha nem marad elég hely mellettük a sávban A kerékpárosokkal pedig szinte csak mellékesen foglalkozik a KRESZ - sorolta.

Mit lehet ez ellen tenni? Szijártó József, a megyei polgárőrszövetség közlekedési tagozatának vezetője úgy látja, kisgyermekkortól be kellene építeni az oktatásba a közlekedési ismereteket. Ennek érdekében a polgárőrség mobil KRESZ-parkot működtet. Ez év tavaszától már 27 települést, nyolc iskolát kerestek fel. Ilyen alkalmakkor igyekeznek elméleti ismeretekkel felvértezni a gyerekeket, akik a szabályokat rögvest a gyakorlatban, a kerékpárospályán alkalmazhatják.

- Az lenne a kívánatos, hogy az általános iskola végére mindenki szerezze meg a vezetői engedélyt segédmotor-kerékpárra, a középiskola végeztével pedig személygépkocsira. Csak így lehet megváltoztatni az utakon uralkodó mentalitást - mondta.

Nos, a szakma által várt egyszerűsítésnek az október elsejével életbe lépő módosítások ellentmondanak. Most is minden helyzetre igyekeznek szabályt alkotni. Talán a mindent szabad, ami nem tilos, még akkor is, ha veszélyes mentalitáson kellene változtatni. Akkor nem érezték volna szükségét egyértelmű dolgok papírra vetésének. Mit lehet kezdeni a torlódást előjelző táblával? Talán nem veszi észre az autós az előtte álló sorokat? Ez mindig kint lesz, vagy csak akkor viszik ki, ha kialakult a dugó? De mivel? Autóval biztos nem. Más: októbertől az iskolabuszt a gyermekek ki- és beszállásakor kikerülni vagy az iskolabusz mellett elhaladni (ez egyébként a kikerülés, minek ismételgetni?) csak fokozott óvatossággal szabad. Ezt le kell írni? A gyalogosnak elsőbbsége van a kijelölt átkelőhelynél, mégis további hat sorban magyarázzák, hogyan kell azt megadni. A körforgalmú útra történő bekanyarodást sem hagyták ki: ezt a besorolás rendjét jelző tábla és az útburkolati jelek jelzéseinek megfelelően kell végrehajtani. Másként is lehetett? A morálról árulkodik az is, hogy szükségét érezték leírni: a gyalogos- és kerékpárúton a közlekedők (gyalogos és kerékpáros) nem akadályozhatják és veszélyeztethetik egymás forgalmát. Azt is szabályba foglalták, hogy tilos járda, járdasziget, gyalog- és kerékpárút, kerékpársáv - és a többi - mellett úgy haladni, hogy a jármű szerkezeti eleme vagy rakománya ezek fölé nyúljon. Eddig lehetett? A biciklisek némi engedményt kaptak, például fejvédőben akár 50 km/órás tempóval is mehetnek, és nem kell szorosan az út jobb szélén haladniuk.

Egy viszont mindenképpen üdvözlendő az újdonságokból: megszűnik a vasúti átjárókra vonatkozó 30-40 km/órás szabály. Már csak a fokozott óvatosság, a jelzések betartása az elvárás. Ez így lenne normális mindenhol!

Ezt is tudni kell majd
● Jelzőőr vagy polgárőr jelzőtárcsával vagy piros fénnyel adott jelzésére is meg kell állni.
● Tilos megállni kapaszkodósávon, gyorsító- és lassítósávon, kerékpársávon, kerékpárúton, valamint gyalog- és kerékpárúton.
● Autópálya leállósávon a forgalmat ellenőrző autót úgy kell elhelyezni, hogy az kellő távolságból észlelhető legyen.
● A közúti forgalmat ellenőrző jármű ott is megállhat, ahol más járműveknek ez tilos.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!