Belföld

2011.03.16. 08:43

Toldozott-foldozott közutak

A tavasz a kátyúk szezonja, ahogy melegszik az idő, valószínűleg egyre több helyen adja fel a küzdelmet, s lyukad ki az útburkolat. A megye nagyobb városaiban megkérdeztük, zajlanak-e már a javítások, s mennyibe kerül a foltozás.

Zalai Hírlap

 - A rendszeres, naponta végzett tevékenységnek, az egész évben folyamatosan zajló javításoknak köszönhetően jelentősen lecsökkent a kátyúkkal kapcsolatos panaszok száma. Sokkal nyugodtabban nézünk a tavaszi időszak elé, mint néhány évvel ezelőtt - mondta Kámán István. - Igaz, hogy a szerződéskötés évében, 2009-ben jelentős összeget kellett fordítani a hibák kijavítására és a forgalomtechnikai eszközök cseréjére, azóta viszont kevesebbet kell költeni, általában csak a téli időjárás okozta problémákat kell kijavítani.

Ettől függetlenül előfordul, hogy egy-egy kátyú kárt tesz a közlekedők autóiban. Ilyenkor nagyon fontos, hogy az autós be tudja bizonyítani, hogy az úthiba miatt történt a baleset, érdemes tehát fotót készíteni, és tanúval igazolni a történteket, másképp kisebb az esély a kártérítésre. Az önkormányzathoz évente két-három kárbejentés érkezik.

 

Zalaegerszegen a lokális úthibák javításán túl hamarosan nagyobb munkák is kezdődnek: amint az idő engedi, befejezik a Botfy utca felújítását, majd májusban a tervek szerint elkezdik a Göcseji és Mártírok útja kereszteződésének átépítését. A cél az, hogy a szeptemberi iskolakezdésre elkészüljön a csomópont. Idén megvalósul a Bíbor és a Hock János utca csomópontjának átalakítása, és a belváros-rehabilitációs program keretében is lesznek útfelújítások a piac környezetében. Kámán István hozzátette: ezentúl az egyéni önkormányzati képviselők pénzügyi keretéből valósulnak meg kisebb útfenntartási vagy felújítási, illetve parkolóépítési munkálatok városszerte.

Nagykanizsán várhatóan április elején kezdődnek a kátyúzások, addigra ugyanis beindul a munka az aszfaltkeverő üzemekben. Az utak fenntartásával megbízott VIA Kanizsa Nonprofit Zrt. a gyakori útellenőrzésnek köszönhetően viszonylag pontos listával rendelkezik a városban található kátyúk számáról és helyéről, jóllehet egy rossz útalappal rendelkező szakaszon bármikor kialakulhatnak balesetveszélyes gödrök.

- Az idei tél szerencsére nem okozott akkora károkat az aszfaltfelületben, mint a korábbi években, ezért a tavalyi tizenhat millió forintos kátyúzásra fordított keret egy-két millió forinttal csökkenhet - mondta Gáspár András vezérigazgató, hozzátéve: a város tulajdonában lévő aszfaltos utak hossza eléri a 130 kilométert. - A lakóterületi útszakaszok közel száz százaláka burkolattal van ellátva. Ez előny, ugyanakkor hátrány is Kanizsának, hiszen a karbantartás jóval több pénzt - évente átlagosan 15-20 millió forintot - emészt fel, mint például Békéscsabán, ahol a belterületi utaknak csupán fele aszfaltozott. Útfenntartásra egyébként az idén 71 millió forint van elkülönítve, ám ebből a pénzből nemcsak a kátyúkat kell eltüntetni, hanem a jelzőtáblák cseréjét, a burkolatok festését, a padkarendezést, a közlekedési lámpák üzemeltetését és a hidak fenntartását is finanszírozni kell.A városüzemeltető cégnél jelenleg amúgy cirka 150 kátyút tartanak nyilván, ezek javítását az önkormányzat szerződéses partnere - a Magyar Közút Nonprofit Zrt. - rövidesen elkezdi.

- Természetesen a fontossági sorrendet be kell tartani, először azokat a kátyúkat tüntetjük el, melyek balesetveszélyesek, majd a főközlekedési útvonalak, végül az alsóbbrendű utak következnek - így Gáspár András, aki nem tagadta, hogy van néhány olyan rossz minőségű útszakasz (Alsótemető utca, Bagolai sor, néhány hegyi út), ahol semmit sem ér az aszfaltozás. - Ha rossz a pályaszerkezet és az út alá folyik a víz, akkor hiába tömjük be a kátyúkat, az aszfalt akár a következő egy-két hónapban is feltöredezhet.

 

Egy-egy útszakasz komplett felújítása nagyságrendekkel drágább, mint egy vékony aszfaltréteg leterítése. Az önkormányzat idei költségvetésében azonban a nehéz anyagi helyzetre való tekintettel szerényebb összeg szerepel az utak átfogó felújítására.

Keszthelyen az önkormányzat szakemberei szerint az átlagosnál jobb állapotban vannak a belterületi utak. Ez annak köszönhető, hogy volt elegendő pénz a javításokra az elmúlt években, s a munkákat mindig időben el tudták végezni. Dancs Kornél, a Városüzemeltető Kft. közúti ágazatának helyettes vezetője elmondta, hogy melegaszfalttal még nem lehet dolgozni, annak ellenére, hogy a tél nyomai sürgetnék a munkát. Meg kell azonban várni a keverőüzemek beindulását.

Az önkormányzat bel- és külterületi útjainak hossza közel 100 kilométer, a fenntartó útellenőrző csoportja március második felében kezdi kijelölni a problémás szakaszokat, s ezzel párhuzamosan indul a javítás, a járdákon is. Idén jóval kevesebb pénz jut a munkákra, mint a korábbi években. Ahol lehet, költségtakarékossági okból újrahasznosítják a tört aszfaltot, a régebbi útjavítások során felszedett anyagot. A kátyúkról lakossági bejelentéseket is várnak, hogy megelőzzék a baleseteket, a károkat.

 

OLDALTÖRÉS: Akár a karambolos autó





Akár a karambolos autó





Akár a karambolos autó





Akár a karambolos autó

A hazai úthálózat legfőbb problémája az elöregedés, a felújítások hiánya, a kátyú már csak következmény, mutatott rá Paksa Ferenc, a Magyar Közút N. Zrt. zalaegerszegi üzemmérnökségének vezetője.

-A megyeszékhely egyik legrosszabb állapotú utcája a Budai Nagy Antal utca, pedig egyetlen kátyú sincs a burkolatán. Azért nehéz végigmenni rajta, mert deformálódott, hullámos és nyomvályús a felülete, ezt a problémát azonban nem lehet megoldani kátyúzással - mondott egy példát Paksa Ferenc.

Ezen a szakaszon csak a teljes felújítás segít, amit hamarosan elvégeztet az önkormányzat a belváros-rehabilitációs program keretében. Persze van még bőven rossz állapotú út Zalaegerszegen és megyeszerte mindenütt, a hazai hálózat ugyanis öreg, sok esetben újkorában sem volt megfelelően megépített, s a növekvő terhelés tovább rontott a helyzeten.

 

- A kátyúzástól soha nem lesz jobb az út, ennek a beavatkozásnak a célja a további romlás megakadályozása - tisztázta a feladat lényegét az üzemvezető, majd kitért rá, hogy az utak állapotának romlásában jelentős szerepet játszanak a közműhibák. - Ha a javításukhoz akár egyszer is felbontják a burkolatot (márpedig felbontják), az már soha nem lesz olyan, mint azelőtt. Akárcsak a karambolos autó: bárhogy javítják, mindig gond lesz vele. A vízi közműveknél gyakran előfordul csőtörés vagy szivárgás, amit esetleg csak hónapokkal később vesznek észre. A kifolyó víz addig is dolgozik, kárt tesz az út alapjában. Ilyenkor a közmű üzemeltetője javítja ki legjobb tudása szerint a hibát, de ha a víz elmosta az út alapját, akkor a felszín már nem lesz tökéletes. később vesznek észre.

 

OLDALTÖRÉS: Szerintem


Szerintem (Pásztor András jegyzete)

Gyakorló autóvezetőként eddig csupán háromfajta kátyút ismertem. Az egyik az apró kátyú, melynek fő jellegzetessége, hogy adott útszakaszon több tucatnyi található belőle. Áthaladni rajtuk olyan érzés, mint amikor magától bekapcsol a masszázsfunkció a kocsiban. Aztán ott vannak a nagy, széles kátyúk, szaknyelven megagödrök. Ez utóbbiakat úgy a legkönnyebb kivédeni, ha az autót jobbra vagy balra kormányozva kikerüljük. A legveszedelmesebb a közepes, másnéven csalóka kátyú, mely távolról ugyan kicsinek tűnik, belehajtva azonban olyan érzete támad az embernek, mintha a somogybabodi off-road fesztiválon lenne. Jómagam eddig ezt a három fajta gödröt ismertem, ám a minap a ZH-online fórumán egy új, alattomos kátyút is beazonosítottam. Történt ugyanis, hogy nemrég egy fiatalember letarolta autójával a kanizsai rendőrkapitányság előtti területet. Én bolond, meg voltam győződve arról, hogy túl gyorsan hajtott a sofőr és elvesztette uralmát a gépkocsi felett. A fórumon valaki kioktatott, hogy egy kátyú dobhatta meg az autót. Ha ez így van, akkor ez a kátyúfajta a legsunyibb. Elneveztem röptetőkátyúnak. 


Szerintem (Pásztor András jegyzete)

Gyakorló autóvezetőként eddig csupán háromfajta kátyút ismertem. Az egyik az apró kátyú, melynek fő jellegzetessége, hogy adott útszakaszon több tucatnyi található belőle. Áthaladni rajtuk olyan érzés, mint amikor magától bekapcsol a masszázsfunkció a kocsiban. Aztán ott vannak a nagy, széles kátyúk, szaknyelven megagödrök. Ez utóbbiakat úgy a legkönnyebb kivédeni, ha az autót jobbra vagy balra kormányozva kikerüljük. A legveszedelmesebb a közepes, másnéven csalóka kátyú, mely távolról ugyan kicsinek tűnik, belehajtva azonban olyan érzete támad az embernek, mintha a somogybabodi off-road fesztiválon lenne. Jómagam eddig ezt a három fajta gödröt ismertem, ám a minap a ZH-online fórumán egy új, alattomos kátyút is beazonosítottam. Történt ugyanis, hogy nemrég egy fiatalember letarolta autójával a kanizsai rendőrkapitányság előtti területet. Én bolond, meg voltam győződve arról, hogy túl gyorsan hajtott a sofőr és elvesztette uralmát a gépkocsi felett. A fórumon valaki kioktatott, hogy egy kátyú dobhatta meg az autót. Ha ez így van, akkor ez a kátyúfajta a legsunyibb. Elneveztem röptetőkátyúnak. 


Szerintem (Pásztor András jegyzete)

Gyakorló autóvezetőként eddig csupán háromfajta kátyút ismertem. Az egyik az apró kátyú, melynek fő jellegzetessége, hogy adott útszakaszon több tucatnyi található belőle. Áthaladni rajtuk olyan érzés, mint amikor magától bekapcsol a masszázsfunkció a kocsiban. Aztán ott vannak a nagy, széles kátyúk, szaknyelven megagödrök. Ez utóbbiakat úgy a legkönnyebb kivédeni, ha az autót jobbra vagy balra kormányozva kikerüljük. A legveszedelmesebb a közepes, másnéven csalóka kátyú, mely távolról ugyan kicsinek tűnik, belehajtva azonban olyan érzete támad az embernek, mintha a somogybabodi off-road fesztiválon lenne. Jómagam eddig ezt a három fajta gödröt ismertem, ám a minap a ZH-online fórumán egy új, alattomos kátyút is beazonosítottam. Történt ugyanis, hogy nemrég egy fiatalember letarolta autójával a kanizsai rendőrkapitányság előtti területet. Én bolond, meg voltam győződve arról, hogy túl gyorsan hajtott a sofőr és elvesztette uralmát a gépkocsi felett. A fórumon valaki kioktatott, hogy egy kátyú dobhatta meg az autót. Ha ez így van, akkor ez a kátyúfajta a legsunyibb. Elneveztem röptetőkátyúnak. 

 

Az összeállítást készítették:  Horányi Árpád, Pásztor András, Szabó Judit

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!