Belföld

2009.06.24. 06:34

M70-es: a halálút?

Lenti - Néhány nap leforgása alatt két halálos baleset is történt megyénk útjain. Zalalövő felől tartott Zalaegerszegre egy Suzuki vezetője, aki eddig tisztázatlan okból lesodródott az útról, s fának ütközve életét vesztette. Az M70-esen kedden reggel frontálisan ütközött egy személyautó a "halálszakaszon"...

Gyuricza Ferenc


A baleset előtt még megállt tankolni...


Kedden reggel pedig az M70-es autóúton csattant össze egy kamion és egy személyautó Tornyiszentmiklós és Muraszemenye között. A baleset a sokak által csak halálszakaszként emlegetett részen történt, ahol az út kétszer egysávosra szűkül le.

Voltaképpen ugyanaz játszódott le, ami korábban is idézett elő tragédiát, egy külföldi - aki addig mindvégig autópályán haladt - nem vette figyelembe, hogy a szembejövő forgalommal is számolnia kell, s az előtte haladó járműszerelvény előzésébe kezdett. 

A tragédia helyszínén megdöbbentő látvány tárul az ember szeme elé. Több tíz méteren szétszóródott alkatrészek között találjuk a kamiont, valamivel odébb pedig azt a személyautót, amelynek a típusát elölről szemlélve nem is lehet megállapítani. Részben a történtek miatt sírógörcsöt kapott vétlen ukrán kamionsofőr, részben mások elmondása alapján kibontakoznak a részletek is. Egy olasz rendszámú Volkswagennel egy 32 éves román fiatalember tartott Budapest felé. Lendván valamivel hat óra előtt még megállt tankolni. 

Nem sokkal azután, hogy átért Magyarországra, az előtte haladó járműszerelvény előzésébe kezdett. Az ütközés során kiakadt sebességmérő 150 kilométer/órát mutatott. 

A baleset reggel hat óra körül történt. Az autóút Tornyiszentmiklós és Muraszemenye közötti szakaszát a forgalom elől teljes szélességében lezárták, az arra közlekedőket elterelték. A műszaki mentést bonyolította, hogy az úttestre rengeteg üzemanyag és olaj folyt ki. 





Gond van a sávokkal - vagy mégsem?


Az M70-es autóútnak a Csörnyeföld melletti a legveszélyesebb szakasza. Az addig kétszer kétsávos út itt kétszer egysávosra szűkül. Simon Zoltán, a település polgármestere szerint már régen ki kellett volna építeni a második sávot is, már csak azért is, mert az alépítmény kész, csupán a burkolatot kellene rátenni.

- Többször is próbáltuk kezdeményezni, hogy alakítsák át ezt a körülbelül húsz kilométeres szakaszt, ám rendre azzal utasítottak vissza bennünket, hogy nem indokolja a forgalom nagysága - folytatta. - A jelenlegi megoldás azonban nagyon rossz, még az is szerencsésebb lett volna, ha végig kétszer egy sáv épül ki, akkor ugyanis kiszámíthatóbb lett volna az út, nem tévesztené meg a sofőröket. 


Grafika: Urbanics Pál

A Zala Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője, Pintér László alezredes az utat közlekedésbiztonsági szempontból nem kívánja minősíteni, csak annyit mond: megfelel az európai normáknak. Ugyanezt nyilatkozta korábban lapunknak Baji Gyöngyi, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kommunikációs főmunkatársa is, akit szintén egy ezen a szakaszon történt baleset után kerestünk meg.

- A kétszer két forgalmi sávos szakaszok - amelyeken a forgalmi irányok között elválasztó sáv és szalagkorlát is található - természetesen kisebb baleseti kockázatot tartalmaznak, mivel itt frontális ütközések nem történhetnek, és az előzés is biztonságosabban hajtható végre. A kétszer egysávos szakaszok előtt többlet forgalomtechnikai intézkedésekkel, burkolati jelekkel, veszélyt jelző táblákkal hívjuk fel a járművezetők figyelmét az útszakasz jellegének megváltozására - állt az autópálya-kezelő közleményében.



Növekvő balesetveszély

A keddi, egy héten belül már a második halálos kimenetelű közlekedési balesetnél is közrejátszottak az időjárási viszonyok; az esős-vizes útburkolaton ugyanis könnyebben megcsúsznak a járművek. Többek között erre hívta fela figyelmet a minap kiadott közleményében az Országos Balesetvédelmi Bizottság, amely a csapadékos időjárás, a borongós idő és a kettős fronthatás miatt a lassabb, körültekintőbb közlekedésre kérte az autósokat.

A rendőrség honlapján közzétett felhívásban emlékeztettek arra, hogy péntek és vasárnap között 181 személyi sérüléssel járó baleset történt az országban, illetve tizenhárman életüket is vesztették. A balesetek egyik jellemző oka az volt, hogy a gépjárművezetők nem alkalmazkodtak megfelelően a hirtelen megváltozott, kedvezőtlen időjárási, látási és útviszonyokhoz.

Ahogy a hét végén, úgy előreláthatólag az elkövetkezendő napokban is csúszós utakkal, romló látási viszonyokkal kell számolni. A hajnali és reggeli órákban váratlan ködfoltok jelenhetnek meg, amelyek miatt csökken a látótávolság.


A közlekedési szabályok szigorítása miatt a halálos közlekedési balesetek száma csökkenőben van, ám az európai közösség még mindig messze van attól a céljától, hogy jövőre már csak feleannyi legyen a haláleset, mint az évtized legelején. Az Európai Közbiztonsági Tanács épp hétfőn tette közzé éves jelentését, amely szerint uniós szinten tavaly 39 ezer halálos áldozattal jártak az autós, a kerékpáros és a gyalogos balesetek. 2001-ben még 54 ezer 400 fő halt meg közúti balesetben.

Magyarországon ugyanabban az esztendőben 1239 fő volt a halálos áldozatok száma, míg tavaly 996 személy vesztette életét az utakon. Ez 20 százalékos csökkenést jelent, ám az unióban 28 százalékkal kevesebb volt az áldozatok száma. A jelentés arra is kitér, hogy a tavalyi csökkenés sok országban a forgalom általános visszaesésének köszönhető, amit viszont a gazdasági válság és a magas benzinár együttes hatása okozott. A brüsszeli székhelyű szervezet szerint különösen érvényes mindez a balti államokra és Magyarországra. A jelentés azt is kiemelte, hogy az elmúlt években csökkent a gyermekhalálozások száma, ugyanakkor még mindig magas a 14 éven aluliak aránya az áldozatok között. Az uniós országokban az elmúlt tíz esztendőben összesen 18 ezer 500 gyermek halt meg az utakon.

Zalában a baleseti statisztika szintén javuló képet mutat - főleg az objektív felelősség-biztonság elvének bevezetése óta csökken a számuk. A Pintér Lászlótól származó adatok szerint míg 2007-ben 607 személyi sérüléssel járó közlekedési baleset történt megyénkben, addig tavaly 555-ről volt tudomásuk. Arányos csökkenés tapasztalható a halálos balesetek számában is, 2007-ben negyven történt, ezzel szemben az elmúlt évben 33-at jegyeztek fel. Idén május 31-ig 183 baleset történt, ebből tíz volt halálos.

Az alezredes az M7-es autópálya közel 50 kilométer hosszú zalai szakaszára, illetve az M70-es autóútra vonatkozóan külön adatokkal szolgál. Ezt a két szakaszt 2008 január elsejével vette át a megye, azóta a 68 kilométeres teljes szakaszon húsz baleset történt. Tavaly nyolc - ebből egy halálos, amely két áldozattal járt, s az M70-esen történt. Idén a teljes szakasz 12 balesetéből 5 volt a halálos. Ebből szintén kettő az autóútra jutott. Itt 2008-at megelőzően is volt egy halálos baleset. Sokatmondó adat, hogy a tavalyi 8 balesetből 6 az autóúton következett be.





 Halálos baleset az M70-esen 2009. január...




A kisbusz utasai csodával határos módon élve megúszták márciusban, de a  baleset legsúlyosabb sérültjének karját  amputálni kellett.
Fotók: Gyuricza Ferenc

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!