Belföld

2011.04.14. 05:49

Kirajzottak a motorosok! Gyorsak és nagyon védtelenek

Tavasszal mindig több a motoros baleset, mint az év más időszakában. A téli kihagyást követően jellemző, hogy sem a reflexek, sem a vasparipák műszaki állapota nincs még a topon . A zalaiak idén a szokottnál óvatosabbak, áprilisban csak kettő baleset történt.

Sámel József

Persze a hazai statisztika már közel sem fest olyan jól, mint a zalai, az elmúlt hetekben több halálos és súlyos sérüléses motoros baleset történt országszerte. Mindennek tükrében nem meglepő, hogy a rendőrség is felkészült a tavaszi motorosdömpingre.

- Többféleképpen próbáljuk csökkenteni a motoros balesetek számát - kezdte Pintér László, a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője. - Egyrészt ellenőrzéseket tartunk a megyében, másrészt nagy hangsúlyt fektetünk a figyelemfelhívásra - A tapasztalatok szerint a balesetek legfőbb oka a gyorshajtás, de a motor műszaki állapota vagy éppen a motoros rutintalansága is veszélyforrás lehet.


A zalai zsaruk nem csak büntetik, segítik is a motorosokat, az elmúlt két évben hagyományt teremtettek azzal, hogy májusban vezetéstechnikai oktatást szerveznek részükre.

- Tendencia, hogy tavasszal több a baleset, holott kevesebben motoroznak, mint nyáron - szögezte le Péter Lajos, az egyik nagykanizsai autós- és motorosiskola vezetője. - Sok motoros azt hiszi, hogy 4-5 hónap kihagyás után ugyanolyan jól működnek a reflexei, pedig ez nem igaz. A másik probléma, hogy tavasszal hideg az aszfalt, a gumiabroncs közel sem tapad úgy, mint a nyári forróságban. Ezt sok motoros figyelmen kívül hagyja, azt hiszik, tanksapkáig dönthető a motor, mint nyáron.

Péter Lajos szerint a motorok szezonra való felkészítése is roppant fontos, tavasszal sosem árt a műszaki átvizsgálás. Érdemes rátölteni az akkumulátorra, ellenőrizni a kuplungbowden állapotát, megmérni a fékolajszintet, ellenőrizni a lánc feszességet és meggyőződni arról, hogy működnek-e a motor világító- és jelzőberendezései. Ez utóbbit, mármint a gépek műszaki felkészítését a rendőrségnél is komolyan veszik, sőt, a motoros rendőröknek minden tavasszal kétnapos technikai tréningen kell részt venniük.

- Persze akkor is érheti baleset a motorost, ha ő maga minden szabályt betart - folytatta az oktató. - Télen az autósok is elszoknak a motorosok jelenlététől, ezért aztán feleannyira sem éberek, mint máskor. A gyalogosokkal más a probléma, sokan körültekintés nélkül mennek át a zebrán, tudva azt, hogy nekik van elsőbbségük. Igen ám, csak azt felejtik el, hogy annak van elsőbbsége, akinek megadják. Ha pedig netán baleset történik, utólag sovány vigasz, hogy elsőbbsége volt a gyalogosnak.


Péter Lajos tapasztalatai szerint amúgy a legtöbb balesetet azok a motorkerékpárosok szenvedik el, akik kevés rutinnal, nagy teljesítményű gépet vásárolnak.

Még meg sem született, már motorozott - ez túlzás nélkül kijelenthető Bucsis Juditról, hiszen vele volt áldott állapotban édesanyja, amikor a családi P 10-essel nyargalt. Jogosítvány nélkül, hogy a történeti hűséget ne sértsük meg, neveti el magát Judit, akit nagyon sokan jobbára csak fodrászként ismernek.

- A nagypapa néha felöntött a garatra, ilyenkor valakinek haza kellett vinni a P 10-est - adott magyarázatot a háromgyermekes családban ma már unokáknak emlegetett kalandra a zalaegerszegi lány.

Később sem kopott ki a motor a famíliából, mert Judit édesapja Rigát, Komárt, Jawa Mustangot hajtott, a P 10-es meg kerti traktorrá alakult.

- Ezzel mentünk a padári hegyre, és a fiúk mindig előre ülhettek, ezt nagyon irigyeltem tőlük. Motorozni akartam, de az hittem, nem engednék meg, így kamaszkori álmomat nem osztottam meg a szüleimmel. Csak később jöttem rá, mekkorát tévedtem. Ezért, amikor jó évtizeddel később megszereztem a motorra a jogsit, egyáltalán nem csodálkoztak - mesélte.


Ehhez persze az is kellett, hogy barátaiban szintén feltámadjon az érdeklődés a kétkerekűek iránt. Judit eleinte az egerszegi motoros találkozókon segített, és csak szemlélte a járgányokat, mígnem...

- Egyik ilyen buli hajnalán elhatároztam, a következőre már én is géppel érkezem - idézte és így is lett. Ehhez jól jött a vakbélgyulladása, mert a biztosító fizetett az operációra, amit kiegészítve megvette a Yamaha SR 125-ösét, gúnynevén: postás choppert. Háromnapos jogosítvánnyal már motoros találkozóra robogott. Kilenc éve történt, azóta sok-sok ezer kilométert hagyott maga mögött, meg még két motort.

- A Yamaha alig ment százat, ezért Kawasaki EN 500-ra cseréltem. Imádtam, megjártam vele Erdélyt, de műszaki okokból jobbnak láttam megválni tőle. Őt Honda Shadow VT 500-as váltotta. Hirtelen döntés volt, beláttam tévedésemet - foglalta össze a Honda Magnájához vezető utat. A 750 köbcentis, négyhengeres V-motorból 79 ló nyerít fel, amikor ütközésig megcsavarja a gázt.

- Tudja a dolgát, ha kell, 120-nál még kilő - dicsérte a VF 750 C-t, mert a motorosnak alapvető biztonsági tényező az erőtartalék.


- Több meleg helyzetet sikerült már megoldani ennek köszönhetően. Az autósok egy része nem veszi észre a motorost vagy nem tudja felmérni a sebességét. Ez nem rosszindulat tőlük, inkább csak figyelmetlenség. Némelyik autós viszont megijed, ha mögé érünk, más meg versenyezni kezd, vagy épp le akar szorítani. Természetesen akadnak segítőkészek, ők félrehúzódnak, elengednek. Ezért én mindig azt nézem, milyen veszély leselkedik rám. Hosszú életű akkor lehetsz a motoron, ha készülsz a váratlanra, a kihajtó autóra és az eléd kikanyarodó járműre - foglalta össze az intelmeket.

Véleménye szerint a nők semmivel se maradnak el motorozásban a férfiaktól. Bár általában jobban megnézik őket, különösen, amikor leveszik a bukósisakot, meg a bőrruhát. Többnyire óvatosabban vezetnek, de tény, aki vadul közülük, az bizony még a férfiakat is lepipálja.

- Én nem tartozom közéjük. Szeretek gyorsan menni, de csak ott, ahol ezzel nem zavarok senkit. Ezért nem cikázom az autók között, és én képes vagyok kilométereken át kamion mögött gurulni, mert nem erőltetem az előzést. Egyébként imádom a kanyarvadászatot, amikor egyik ív követi a másikat és lehet döntögetni a gépet. Egyik kedvencem a 8-as út Vasvár és Hosszúpereszteg között. Sokakkal ellentétben én rövidebb távra is beöltözöm, mert a védőruha alapvető fontosságú, ezen nem szabad spórolni. Pedig még nem estem, nem buktam, nem csúsztam, nem dőltem el, de ha egyszer ez bekövetkezik, minél kevesebb sérüléssel akarom megúszni - magyarázta Bucsis Judit.

- A védőfelszerelések használata sokkal jellemzőbb a nagymotorosokra, mint a segédmotorosokra, robogósokra - árulta el Vaska Kálmán, az egyik nagykanizsai motorbolt tulajdonosa. - Aki több millió forintot kiad egy szép motorért, az nem sajnál pár százezret a sisakra, ruhára, kesztyűre és a csizmára. Ráadásul a védőfelszerelések esetében is igaz a mondás: a drágább, jobb is. Például sokkal olcsóbb a műanyagból préselt, mint a karbon- vagy üvegszálas sisak, de a védőhatásuk össze sem hasonlíható. A motoros dzseki és nadrág ára is attól függ, mennyi protektor, védőrész - könyök, gerinc, váll, térd, csípő - van beépítve a ruhába. A csizmáról sokan azt gondolják, nélkülözhető kiegészítő, holott a motoros lába talán a legsérülékenyebb testrész, így nem ajánlatos ezen spórolni - figyelmeztetett.

Ennyi, amit a motoros saját biztonságáért tehet. Pontosabban még valamit, Szent Kristófhoz, az utazók védőszentjéhez is érdemes fohászkodni.

OLDALTÖRÉS: Négynaponta éri őket baj



Négynaponta éri őket baj
Magyarországon az elmúlt tíz évben csaknem megduplázódott a személyi sérüléssel is járó motorkerékpáros balesetek száma. Míg 2000-ben valamivel több mint ötszáz ilyen esetet regisztráltak, az évtized végére már jóval ezer felett volt az ilyen ügyek száma. A halálos balesetek száma az évtizedben átlagosan 80 eset körül mozgott évente. A hazai főutakon minden negyedik napon van áldozata a motorkerékpározásnak.



Négynaponta éri őket baj
Magyarországon az elmúlt tíz évben csaknem megduplázódott a személyi sérüléssel is járó motorkerékpáros balesetek száma. Míg 2000-ben valamivel több mint ötszáz ilyen esetet regisztráltak, az évtized végére már jóval ezer felett volt az ilyen ügyek száma. A halálos balesetek száma az évtizedben átlagosan 80 eset körül mozgott évente. A hazai főutakon minden negyedik napon van áldozata a motorkerékpározásnak.



Négynaponta éri őket baj
Magyarországon az elmúlt tíz évben csaknem megduplázódott a személyi sérüléssel is járó motorkerékpáros balesetek száma. Míg 2000-ben valamivel több mint ötszáz ilyen esetet regisztráltak, az évtized végére már jóval ezer felett volt az ilyen ügyek száma. A halálos balesetek száma az évtizedben átlagosan 80 eset körül mozgott évente. A hazai főutakon minden negyedik napon van áldozata a motorkerékpározásnak.

OLDALTÖRÉS: Szerintem (Arany Gábor jegyzete)



Szerintem (Arany Gábor jegyzete)
Könnyű beleszeretni. Mármint a száguldásba. A szabadság érzetét kelti a földi halandóban, amikor hasítja a levegőt, alatta morog, bőg a gép, és pillanatok alatt a lehagyott autók parányivá zsugorodnak. És emiatt látszik még ennél is parányibbnak a motoros, amiről az autós gyakran azt sem tudja eldönteni, jön vagy megy. De ha jön, akkor például 120-as tempónál – ami szinte utazósebesség e körökben – 33 méterrel robog közelebb másodpercenként. Ezzel nem számolnak az autósok, és ha a motorosok sem, akkor jön a bukás – de nem matekból és fizikából.



Szerintem (Arany Gábor jegyzete)
Könnyű beleszeretni. Mármint a száguldásba. A szabadság érzetét kelti a földi halandóban, amikor hasítja a levegőt, alatta morog, bőg a gép, és pillanatok alatt a lehagyott autók parányivá zsugorodnak. És emiatt látszik még ennél is parányibbnak a motoros, amiről az autós gyakran azt sem tudja eldönteni, jön vagy megy. De ha jön, akkor például 120-as tempónál – ami szinte utazósebesség e körökben – 33 méterrel robog közelebb másodpercenként. Ezzel nem számolnak az autósok, és ha a motorosok sem, akkor jön a bukás – de nem matekból és fizikából.



Szerintem (Arany Gábor jegyzete)
Könnyű beleszeretni. Mármint a száguldásba. A szabadság érzetét kelti a földi halandóban, amikor hasítja a levegőt, alatta morog, bőg a gép, és pillanatok alatt a lehagyott autók parányivá zsugorodnak. És emiatt látszik még ennél is parányibbnak a motoros, amiről az autós gyakran azt sem tudja eldönteni, jön vagy megy. De ha jön, akkor például 120-as tempónál – ami szinte utazósebesség e körökben – 33 méterrel robog közelebb másodpercenként. Ezzel nem számolnak az autósok, és ha a motorosok sem, akkor jön a bukás – de nem matekból és fizikából.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!