Belföld

2015.01.30. 16:11

Útdíj - Országos demonstrációt tartottak a szocialisták

Országszerte több helyszínen tartott demonstrációkat a Magyar Szocialista Párt a városokat elkerülő útszakaszok díjmentességéért pénteken.

Az országos akció kezdő eseményeként a kecskeméti szocialisták az M5-ös autópályára vivő utak mellett négy helyszínen feliratokkal demonstráltak reggel 8 órától egy órán keresztül, a Kecskemétet elkerülő szakasz ingyenességét követelve.

Heringes Anita szocialista országgyűlési képviselő az MSZP útdíjellenes demonstrációján Kecskeméten, az M5 autópálya és az 52 főút csomópontjában. MTI Fotó: Ujvári Sándor

Király József, az MSZP kecskeméti szervezetének elnöke az MTI-nek azt mondta, elfogadhatatlan, hogy "amit egyszer már kifizettek az emberek, azért még egyszer fizessenek". Hozzátette: Kecskemét alföldi városként komoly légszennyezésnek van kitéve, és a helyzet tovább romlik, ha a forgalom szinte teljesen a városon keresztül megy. Elmondta, hogy az M5-ös elkerülő szakaszának díjmentessége érdekében levelet írtak a város két országgyűlési képviselőjének, de választ nem kaptak.

Ha a figyelemfelkeltő demonstráció nem vezet eredményre, akkor félpályás vagy egészpályás útlezárással is nyomatékosítani fogják követelésüket - tette hozzá Király József.

Az MSZP által szervezett autós felvonulás egyik  résztvevője az M3-as autópálya fővárosi bevezető szakaszán halad 2015. január 30-án. A párt fővárosi és Pest megyei szervezete a januárban bevezetettútdíjrendszer ellen tiltakozik az akcióval. MTI Fotó: Lakatos Péter

Tóbiás: igazságtalan és aránytalan az útdíjrendszer

Az MSZP igazságtalannak, aránytalannak tartja az útdíjrendszert - mondta Tóbiás József pártelnök-frakcióvezető pénteken. A párt által szervezett országos útdíjellenes demonstráció zárásaként a budapesti és a Pest megyei szocialisták petíciót adtak át a Miniszterelnökség közkapcsolati munkatársainak Budapesten, a Kossuth Lajos téren.

Tóbiás József azt mondta, igazságtalan az útdíj, mert az eddig ingyenesen használt utakért fizetni kell a fővárosban és a Pest megyében élőknek, és azért is igazságtalan, mert a Pest megyeiek aránytalanul többet fizetnek, mint a más megyében élők. Közölte: azt követelik, hogy ne kelljen útdíjat fizetni azoknak az utaknak a használatáért, amelyekért tavaly sem kellett.

Mint mondta, a kormány csak az erőből ért, és az elmúlt hetekben Bács-Kiskun, Tolna, Vas, Somogy megye meghátrálásra tudta kényszeríteni a kormányt.

A kecskeméti szocialisták az M5-ös autópályára vezető utak mellett négy helyszínen feliratokkal demonstráltak reggel 8 órától egy órán keresztül, a Kecskemétet elkerülő szakasz ingyenességét követelve.

Király József, a párt városi szervezetének elnöke az MTI-nek azt mondta, Kecskemét komoly légszennyezésnek van kitéve, és a helyzet tovább romlik, ha a forgalom szinte teljesen a városon keresztül megy.

Komárom-Esztergom megyében a tatabánya-újvárosi autópálya felhajtó előtt, az 1-es úton félpályás útlezárással tiltakoztak. A megmozduláson 21 autó és 34 ember vett részt.

Ujházy Emil, a párt megyei elnöke a demonstráción azt mondta: a megye fideszes politikusai érdemi döntésekben nem tudják az emberek érdekeit képviselni, így nem maradt díjmentes a Tata és Tatabánya közötti autópályaszakasz.

Az M7-es autópálya székesfehérvári szakaszának fizetőssé tétele ellen péntek délután tüntetett az MSZP, az autópálya nyugati kivezetőjének egyik oldalán. Az út másik oldalán a Demokratikus Koalíció demonstrált ugyanabból az okból. A demonstráción összesen negyven gépjármű vett részt.

Márton Roland, az MSZP alelnöke elmondta: a demonstrációt az MSZP hirdette meg országosan, de a DK-val és az Együtt - A Korszakváltók Pártjával közös frakciójuk van a székesfehérvári közgyűlésben. Jelezte: közös javaslatot fogalmaztak meg a közgyűlésnek, amely a fizetőssé tétel környezetvédelmi, közlekedési és gazdasági hátrányait mutatja be, valamint felhívja a figyelmet arra, hogy az intézkedés 100 ezer fehérvári lakost érint negatívan.

Gréczy Zsolt DK-szóvivő kiemelte: értelmetlennek tartják a megyei matrica bevezetését, ugyanis jelentős költségvetési bevétele nincs, viszont súlyos károkat okoz az embereknek.

Résztvevők az MSZP debreceni és hajdú-bihari szervezetének félpályás útlezárásán a 4-es főút és az M35-ös autópálya kereszteződésének közelében 2015. január 30-án. A demonstrálók az M35-ös autópálya a 4-es főút csomópontjától az ondódi lehajtóig húzódó, útdíjkötelessé vált, 2,5 kilométeres szakaszának díjmentessé tételéért tüntettek. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Debrecen határában mintegy harminc gépkocsival demonstráltak az útdíj ellen kora délután a 4-es főút városból kivezető szakasza és az M35-ös autópálya felhajtója közötti területen - tapasztalta a helyszínen az MTI tudósítója. A kétszer kétsávos úton az egyik szélső sávot elfoglaló autókon útdíjellenes feliratok voltak olvashatók, azokon magyar nemzeti lobogókat, európai uniós zászlókat, illetve MSZP-s zászlókat helyeztek el.

Huszka Imre, az MSZP hajdú-bihari elnöke a helyszínen elmondta: azért tiltakoznak, mert egy 2,5 kilométeres útszakasz fizetőssé tétele miatt nem tudják a járművek Debrecent ingyenesen elkerülni. Az intézkedés bevezetése óta máris 30 százalékkal nőtt a forgalom a debreceni Füredi úton - tette hozzá.

Nyíregyházán tizenöt autó zárta el a 4-es főút Kert utcai, kétszer kétsávos szakaszán a Záhony felé tartó útpálya külső sávját. A demonstrálók közül többen MSZP-s, DK-s és uniós zászlókat terítettek autójukra vagy fogtak a kezükben, néhányan "Stop Orbán!" és "Tévútdíj" feliratú papírlapokat helyeztek el az autók szélvédőire.

Tukacs István, az MSZP országgyűlési képviselője a helyszínen tartott sajtótájékoztatón azt mondta, az útdíjrendszernek - a korrigálások ellenére - vannak, voltak és lesznek problémái. Úgy vélekedett, azzal, hogy a kormány hozzányúlt az első változathoz, nem sok problémát oldott meg, inkább teremtett magának, ilyen például a ferihegyi kivezető út esete, amelynek egy szakaszán ugyan eltörölte az útdíjat, viszont rögtön megteremtette az agglomeráció felől érkező problémát.

Résztvevők a Nyíregyházát elkerülő út díjmentessé tételéért rendezett demonstráción Nyíregyházán, a Kert utcában 2015. január 30-án. A félpályás útlezárással járó megmozdulást az MSZP szervezte. MTI Fotó: Balázs Attila

Győrben nem okozott forgalmi dugót az 1-es úton pénteken 10 és 12 óra 30 perc között tartott félpályás útlezárás – tájékoztatta a megyei rendőr-főkapitányság szóvivője az MTI-t. Kocsis Tünde elmondta, hogy a bejelentett demonstráció idején az érintett útszakaszon rendőri forgalomirányítás mellett haladt a forgalom, emellett terelő utat is biztosítottak az autósoknak.

Az MSZP megyei területi szövetsége közleményben szólította fel a megyei kormánypárti politikusokat, hogy tiltakozzanak az új útdíjfizetési rendszer ellen, és "határozottan lépjenek fel a kormány pénzbehajtása ellen". Hozzátették: az új szabályozással fizetőssé vált az M1-es autópálya Győrt elkerülő szakasza, az M19-es autóút M1-es autópálya és 1-es út közötti szakasza, valamint a mosonmagyaróvári elkerülő szakaszok is.

Fidesz: a szocialisták az olcsóbb autózás ellen tüntetnek

Az olcsóbb autózás ellen tüntettek a szocialisták - közölte a Fidesz pénteken Tóbiás József nyilatkozatára reagálva.

A szocialista pártelnök-frakcióvezető pénteki sajtótájékoztatóján azt közölte, hogy az MSZP igazságtalannak, aránytalannak tartja az útdíjrendszert,  mert az eddig ingyenesen használt utakért fizetni kell a fővárosban és a Pest megyében élőknek, illetve azért is igazságtalan, mert a Pest megyeiek aránytalanul többet fizetnek, mint a más megyében élők. A párt pénteken több megyében is tüntetést szervezett az új útdíjrendszer ellen.

A Fidesz-frakció reagálásban az áll, hogy az új útdíjrendszerben az autósok 70 százaléka olcsóbban veheti igénybe az autópálya- és gyorsforgalmi úthálózatot, így akár több tízezer forintot spórolhatnak meg évente, még az újonnan fizetőssé vált szakaszokat beszámítva is.

A változások elősegítették, hogy olcsóbban és többen tudják igénybe venni az autópályákat és autóutakat, hiszen kétszer annyian vásároltak autópálya-matricát januárban, mint az előző év azonos időszakában - tették hozzá.

"A próbaüzemmel járó kisebb problémák ellenére az autósok többsége már elfogadta az átalakítást, mert tapasztalja annak egyértelmű anyagi előnyeit" - írta a párt sajtóosztálya.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!