Belföld

2011.07.01. 05:27

Vétkes fizess! Nincs tolerancia, csak bírság és büntetőpont

Július elsehétől súlyosabb következményei lehetnek a közlekedési szabályok megsértésének, mindenért jár majd büntetőpont, de már nem kötelező a jogosítvány azonnali bevonása az ittas vezetés esetén.

Arany Gábor

 Így a vezetés közbeni mobiltelefonálás, a gyermekbiztonsági rendszer használatának elmulasztása, illetve a bukósisak hiánya. Ez esetekben szabálysértési eljárást kell lefolytatni, ehhez azonosítani kell a mulasztót, tehát a járművet meg kell állítani.

Mérlegelésre, méltányosságra módot nem adó közigazgatási eljárásban bírálják viszont el a biztonsági öv használatának elmulasztását. Eddig három kategória szerint emelkedő összeget szabtak ki. Lakott területen belül 10 ezer, azon kívül 20 ezer, autóúton és -pályán 30 ezer forint volt a büntetés, ha tíz napon belül megfizettük, mert azon túl már 16, 32, 42 ezer volt a tarifa. Ez most megváltozott. Ugyanazon kategóriák szerint 15-30-45 ezer forint a büntetés - vezetőre és utasra egyaránt - a befizetés határideje egységesen 15 nap, és jár még 3 előéleti büntetőpont is, ráadásul autóúton és -pályán ez már 5 pontot jelent.

S ha már pontok. Tulajdonképpen minden szabályszegésért jár, és jelentősen megemelkedett a mértékük, ráadásul még a minisztériumi előterjesztéshez képest is szigorítottak a honatyák által elfogadott rendeletben.

Például a forgalomirányító fényjelzőkészülék előtti megállási kötelezettség megszegése 100 ezer forint és 8 pont. Ez nemcsak a piroson áthajtást jelenti, hanem adott esetben a sárga jelzés figyelmen kívül hagyását. Ugyanennyit ér pénzben és pontban a vasúti átjárón áthaladás szabályainak megsértése is. Azaz, ha a sorompó még mozgásban van, vagy nincs teljesen felnyitva, illetve a fényjelzőkészülék nem ad fehér villogójelzést, akkor nem ajánlott áthaladni.

Pontozzunk tovább. Közlekedési baleset gondatlan okozása 9 pont, amennyiben a bűncselekmény már szándékos: ittas vezetés, jármű vezetésének tiltott átengedése, cserbenhagyás, segítségnyújtás elmulasztása, közúti veszélyeztetés 11 pontot ér.

Szakítsuk meg a felsorolást. A maximum nem változott, 18 pontnál ugrik a vezetői engedély. Ennek veszélye csökkenthető önkéntes utánképzéssel. Ez 9 pontot apaszt, ha legfeljebb 13-at gyűjtöttünk be, e fölött csak 6 a mínusz. Ahogy a pénzbüntetést, úgy a büntetőpontot is a megbírságolt kapja, adott esetben üzembentartó, tulajdonos, aki nem mindig azonos az elkövetővel. A pontoktól megszabadulni akkor lehet, ha megnevezik a tényleges szabályszegőt.

Ezek után még néhány tétel: irányjelzés, kanyarodás szabályainak megsértése: 3 pont, Megállás kerékpársávon, gyalogos átkelőhelyen, illetve előtte, gyalogosok elsőbbségére vonatkozó szabályok megsértése 6 pont, de csak 5, ha az átkelő előtt megálló jármű mellett megállás nélkül elhaladunk. Hatpontos a haladás az autópálya leállósávján és ugyannyit ér a megállás az autópálya úttestén, illetve leállósávján. Öt vagy hat pont lehet az elsőbbség és az előzés szabályainak megsértése, súlyosságtól függően.

Ittas vezetés a következő témakör. Igaz a hír, hogy ezentúl nem kötelező a jogosítványt bevonni, de lehet. Viszont a legkisebb mértékű alkoholos befolyásoltság közigazgatási bírságot von maga után. Géperejű jármű vezetése ittasan - amennyiben egyéb közlekedési bűncselekmény nem társul hozzá -, ha a vezető véralkohol szintje nem haladja meg a 0,50 ezreléket, illetve lélegzetében a 0,30 mg/litert, akkor 150 ezer forint és 6 pont a büntetés.

A következő lépcsőfok: 0,50 és 0,80 ezrelék, vagy 0,30 és 0,50 mg/liter közötti érték: ez 200 ezer forintba és 8 pontba kerül, a 80 ezrelék vagy 0,50 mg/l értéket meghaladó ittasság már 300 ezer forintot ér és 8 büntetőpontot.

Nem gépi meghajtású jármű - kerékpár, szekér - hajtója sem úszhatja meg olcsón, esetükben 0,80 ezrelék, illetve 0,50 mg/liter szintig 30 ezer forint fizetendő, e felett már 60 ezer forint a büntetés.

Változást hozott a rendelet a gyorshajtásoknál is: 100 km/ óra sebességig eddig 18 km/óra volt a „tolerancia”, most a megengedett tempó 15 km/órával való túllépése már 30 ezer forintba kerül. 100 km/óra felett 20 km/óra többletet már díjaznak. A legmagasabb bírság változatlan, 300 ezer forint. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy 15 km/óra, illetve 20 km/ óra pluszig nem büntetnek, csak ahhoz megállítják az autóst, hogy személyét azonosítsák és ily módon a szabálysértési eljárás lefolytatható legyen vele szemben. Szinte felesleges utalni rá: a megengedett legnagyobb sebesség túllépése is büntetőpontot ér: 4–6–8-at, a súlyosságtól függően.

Gyakran panaszkodtak a hazai autósok, hogy csak velük szemben szigorúak a rendőrök, mert a külföldieket úgysem tudják megbüntetni. Nos, ezen kívánt változtatni a rendeletet alkotó, de az eredménnyel kapcsolatban vannak kétségeink. Ezután a szabályt szegő és megbírságolt járművezető, üzembentartó adatait nyilvántartásba veszik és ha nem fizeti be a bírságot, a legközelebbi alkalommal, amikor újra ellenőrzésbe szalad, a járműve visszatartható.

 

 

OLDALTÖRÉS: Önkéntes utánképzés

 

 

 

Önkéntes utánképzés

Csak üdvözölni lehet, hogy még komolyabb következményekkel jár a közlekedési szabályok megsértése, fogalmazott érdeklődésünkre Szijártó JózsefhiáŐ a megyei polgárőrszövetség közlekedési tagozatának vezetője, aki egervári polgármesterré választása előtt a közlekedési hatóság képzésfelügyeleti, vizsgáztatási és utánképzési osztályát is irányította.

- Ezzel talán ki lehet kényszeríteni a szabálykövetést az emberekből, ha önszántukból nem hajlandók - magyarázta Szijártó József. - Azzal azonban nem értek egyet, hogy nem vonják be automatikusan a jogosítványt az ittas vezetőktől, mert ez az egyetlen komoly visszatartó erő - tette hozzá. -Más kérdés, hogy enyhébb befolyásoltságnál lehetne hat hónapnál rövidebb idejű az eltiltás, ami nem jár kötelező utánképzéssel. Elképzelhető, hogy a jogalkotó ezt a célt a magasabb büntetőpontokkal akarja elérni. Hamarabb elérhető a bevonással járó maximális 18 pont, és ez ösztönözhet az önkéntes utánképzésre is.

Szijártó József a biztonsági öv használatával kapcsolatos szigorításról úgy vélekedett, nem kifogásolható, hogy a mulasztó utast is büntessék, de alapvetően a gépjárművezető felelőssége, hogy a szabályokat betartsák útitársai. Külföldi autós visszatartható, ha ő vagy járművének üzembentartója nem fizette be a korábban kirótt bírságot.

- Ez pontos nyilvántartás kérdése, aminek megteremtése ma már nem ütközhet akadályba, kár hogy évek óta hiába javasolták ezt a szakemberek. Ennél persze még egyszerűbb, ha a szabályszegőnek rövid időn belül be kell fizetni a bírságot, addig pedig okmányait nem kapja vissza, ahogy ezt külföldön teszik.

 

OLDALTÖRÉS: Szerintem




Szerintem (jegyzet)

Nem fizető külföldi autós tehát visszatartható és kötelező várakozóhelyet jelölhetnek ki járműve számára. Ilyenkor bevonják a gépjármű forgalmiját, s hogy ezt miért teszik, arról több nyelvű tájékoztatót nyomnak a delikvens kezébe. Amint rendezte a tartozását vagy a követelést egyéb, a rendeltben részletezett módon biztosítja, továbbmehet. Nem tartható vissza az a kötelezett/ bírságadós, akinek hazánkban van székhelye, illetve adószámmal rendelkezik. Azaz a büntetés tőle adók módjára behajtható. Itt kikívánkozik egy kérdés: ugye bonyolultabban nem lehetett? De ha nem, miért nem egyszerűsítették?




Szerintem (jegyzet)

Nem fizető külföldi autós tehát visszatartható és kötelező várakozóhelyet jelölhetnek ki járműve számára. Ilyenkor bevonják a gépjármű forgalmiját, s hogy ezt miért teszik, arról több nyelvű tájékoztatót nyomnak a delikvens kezébe. Amint rendezte a tartozását vagy a követelést egyéb, a rendeltben részletezett módon biztosítja, továbbmehet. Nem tartható vissza az a kötelezett/ bírságadós, akinek hazánkban van székhelye, illetve adószámmal rendelkezik. Azaz a büntetés tőle adók módjára behajtható. Itt kikívánkozik egy kérdés: ugye bonyolultabban nem lehetett? De ha nem, miért nem egyszerűsítették?




Szerintem (jegyzet)

Nem fizető külföldi autós tehát visszatartható és kötelező várakozóhelyet jelölhetnek ki járműve számára. Ilyenkor bevonják a gépjármű forgalmiját, s hogy ezt miért teszik, arról több nyelvű tájékoztatót nyomnak a delikvens kezébe. Amint rendezte a tartozását vagy a követelést egyéb, a rendeltben részletezett módon biztosítja, továbbmehet. Nem tartható vissza az a kötelezett/ bírságadós, akinek hazánkban van székhelye, illetve adószámmal rendelkezik. Azaz a büntetés tőle adók módjára behajtható. Itt kikívánkozik egy kérdés: ugye bonyolultabban nem lehetett? De ha nem, miért nem egyszerűsítették?

Külföldön sok helyen addig nem megy tovább a szabályt szegő autós, motoros, amíg a bírságot meg nem fizeti. Ott a rendőrt nem érdekli, hogy a delikvens ezt miként teszi meg. Lehet, hogy ehhez képest a magyar módszer is jó, de mit tesznek azzal a megbüntetett és nem fizető külföldi autóssal, aki legközelebb már nem ugyanazzal az autóval, esetleg nem is a sajátjával érkezik, sőt csak utas más járművében? Ha egyáltalán életében még egyszer találkozik magyar rendőrrel. És ha van is hazai székhelye, miért kell a büntetést még a kétes kimenetelű behajtás költségeivel megfejelni?

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!