Belföld

2010.02.04. 03:29

Árokba borult a rohammentő

Körkép (ag, gyf) - Megkülönböztető jelzést használó mentőautó és egy személygépkocsi ütközött össze kedden este kilenc óra tájt Lentiben a 75-ös úton. A mentő épp előzött két előtte haladó autót, amikor az egyik vezetője hirtelen balra fordult.

Zalai Hírlap

 

- Két személyautó haladt előttem, azokat kezdtem el előzni - mondta Dénes Balázs, a mentőautó vezetője.- Egymás után előztem volna meg őket - folytatta a mentőautó vezetője. - A közvetlenül előttem haladó le is húzódott, majd elfordult jobbra, Csömödér irányába. Az első gépkocsi azonban hirtelen balra fordult, vagyis kivágódott elém. Próbáltam elkerülni, de nem sikerült. Az ütközés erejétől a mentő megindult a bal oldali árok felé, aztán már borultunk is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az oldalára dőlt mentő több közlekedési és információs táblát, valamint a közeli harangláb vezérlőrendszerét is kidöntötte, végül a fából ácsolt építménynek ütközve állt meg. Dénes Balázs határozottan állítja, hogy nemcsak a fényjelzést használta, hanem a szirénát is, ráadásul annak a hangosabbik, hajókürtre hasonlító változatát. Ezt egyébként a baleset helyszínén többen is megerősítették, bár olyan nézelődő is akadt, aki azt mondta, a szirénát nem észlelte, de ez betudható annak is, hogy éppen tévét nézett, illetve az ő házáig már nem jutott el a mentőautó. A csattanásra azonban határozottan emlékezett. Dénes Balázs azt is elmondta, bár az ötven kilométer/órás sebességet biztosan túllépte ennek ellenére nem ment túl gyorsan.

Információink szerint a mentő Lentiből szállított egy idősebb hölgybeteget a zalaegerszegi kórházba. Az asszonyt a baleset után a helyszínen megvizsgálták - ebben egyébként a szintén megsérült mentősök is közreműködtek -, akkor még úgy tűnt, hogy súlyos sérülései keletkeztek. A kórházi vizsgálatok azonban mindezt nem támasztották alá, ahogy a mentő vezetője és a vele utazó két mentőápoló, úgy a szállított beteg is nyolc napon belül gyógyuló, könnyű sérülést szenvedett. A személyautóban öten utaztak - köztük több gyermek - közülük senki sem sérült meg. A sofőr érdeklődésünkre csak annyit mondott, mindössze egy kávéra akartak megállni, ezért kanyarodott be balra.

 

 

 

 

 

 

A baleset során a mentőautó alaposan megrongálódott, a jobb első futóműve is kitört.

Miután Lentiben ez volt az egyetlen esetkocsi, ezért a terület ellátása érdekében a szombathelyi régióigazgatóság azonnal egy tartalék járművet vezényelt a zalai kisvárosba, mely tegnap már meg is érkezett a lenti állomásra.

- Tipikusnak nevezhető baleset történt kedden este Lentinél - fogalmazott Nagy Zsolt, aki nyolcadik éve dolgozik gépkocsivezetőként a zalaegerszegi mentőállomáson. - Több gépkocsit előzött a mentőautó, az elöl haladó meg a balra kanyarodás előtt nem győződött meg róla, hogy a manővert biztonságosan végre tudja hajtani.

Mint elmondta, gyakran találkoznak figyelmetlen autósokkal, akik nem vesznek tudomást a megkülönböztető jelzéssel érkező járműről. Ez sajnos a gyalogosokra is igaz, akik nem is sejtik, hogy az úttestre lépve a hirtelen fékezésre kényszerített mentőben szállított beteget veszélyeztetik figyelmetlenségükkel. Véleménye szerint, nem sokkal jobb számukra a segítőkész, ám a helyzetet rosszul felmérő autós sem.

- Egyik alkalommal körforgalom felé tartottunk és az előttünk haladó úgy állt félre, hogy nem tudtunk elmenni mellette. Hosszú másodpercek teltek el, mire rájött, mit kell tennie - említett példát. - Nagyon rosszak a tapasztalataink a kamionosokkal is. A monstrumok vezetői általában nincsenek ránk tekintettel, nem lassítanak, nem térnek ki, nem segítenek az úton. Ellentétük a buszsofőrök, akik már messziről észreveszik a mentőt és segítik a továbbhaladást - mondta.

- Nekünk olyan tempóval kell haladnunk, amit a beteg állapota megkíván. Ezért nem száguldunk minden esetben, és nem akarunk kockázatos helyzetekbe se belemenni vagy mindenáron előzni, hanem biztonságosan, de a lehető leggyorsabban szeretnénk célba érni, ehhez kérjük az autósok segítségét - magyarázta.

- A megkülönböztető jelzést használó járművek közül a tűzoltóké jelentik potenciálisan a legnagyobb veszélyt. Nagyméretűek, hosszabb a fékútjuk, viszont sebességük meghaladja az átlag teherjárművekét - kezdte dr. Bangó Szilárd, a megyeszékhelyi önkormányzati tűzoltóság parancsnoka. - Sajnos a közlekedés többi résztvevője nem tudja, mi a teendő, ha ilyen járművel találkozik. A KRESZ ugyan leírja, hogy minden helyzetben elsőbbséget kell adni, és akadálytalan továbbhaladását, félrehúzódással és a szükséghez képest megállással, lehetővé kell tenni. Ez az amit nem tesznek meg. Van, aki megijed és blokkolva fékez, ez a legrosszabb. A másik tudomást sem vesz rólunk, és lassan megy. Félre nem húzódik, de kikerülni meg nem lehet. Mi lehet ennek az oka? Sok autós nem figyeli a forgalmat, a tükröket nem használja. Pedig a mi járműveink fényjelzései, a villogók, reflektorok nagyon jól láthatók messziről minden irányból. Szirénáink a leghangosabbak, emellett ott a légkürt. Gyakran ez sem elég. A figyelmetlenség mellett a kívülről jövő hangokat elnyomja a dübörgő zene, vagy éppen telefonálásba merülnek - mondta.

A megkülönböztető jelzéseit használó járművet - sebességétől függetlenül - nem szabad megelőzni. Ennek ellenére gyakran előfordul, hogy az autósok megunják a követésüket.

A megkülönböztető jelzéseit használó járművet - sebességétől függetlenül - nem szabad megelőzni. Ennek ellenére gyakran előfordul, hogy az autósok megunják a követésüket.

 

- Ezzel azonban veszélyeztethetik a szerkocsik célba érkezését. Például az emelkedőn megelőzik a tűzoltókocsikat, de a következő faluban már megint mi mehetnénk gyorsabban, mert a sebességkorlátozást nem kell betartanunk, viszont feltartanak minket. Ilyen szokott előfordulni a kapornaki vagy az egervári parton. Arra sem gondolnak sokan, hogy balesethez vonulunk és ha megelőznek minket, csak azt a sort fogják növelni, amelyik az úton már feltorlódott, s ami miatt mi még nehezebben tudjuk megközelíteni a helyszínt.

Mint a parancsnok elmondta, eddig elkerülte őket a baleset. Legnagyobb eseményük minap egy koccanás volt. A 74-es út Bakhoz közeli szakaszán Suzuki személykocsit előzött a megkülönböztető jelzéseit használó szerkocsi, ám a szemből érkező autós nem húzódott el. Visszatérni már nem volt mód, így a Suzuki oldalán kisebb lemaródás jelezte, hogy a szerkocsi vezetője merrefelé védte ki a frontális ütközést. A vétkes persze elhajtott.

- Egy időben olyan gyakoriak voltak velünk szemben a szabálytalanságok hogy a szerkocsikban formanyomtatványt rendszeresítettünk, amin fel lehetett jegyezni, ha a szabályokat súlyosan sértve, szándékosan akadályozták a vonulást. A rendőrség azonban csak akkor járt el, ha a rendszám és az autó típusa mellé a sofőr személyleírását is megadtuk, ami káresethez vonulás közben azért nem túl egyszerű. Véleményem szerint ezt a szabályszegést is az objektív felelősség körébe kellene vonni, akkor megváltozna az autósok magatartása - mondta befejezésül.

 

- Ezzel azonban veszélyeztethetik a szerkocsik célba érkezését. Például az emelkedőn megelőzik a tűzoltókocsikat, de a következő faluban már megint mi mehetnénk gyorsabban, mert a sebességkorlátozást nem kell betartanunk, viszont feltartanak minket. Ilyen szokott előfordulni a kapornaki vagy az egervári parton. Arra sem gondolnak sokan, hogy balesethez vonulunk és ha megelőznek minket, csak azt a sort fogják növelni, amelyik az úton már feltorlódott, s ami miatt mi még nehezebben tudjuk megközelíteni a helyszínt.

Mint a parancsnok elmondta, eddig elkerülte őket a baleset. Legnagyobb eseményük minap egy koccanás volt. A 74-es út Bakhoz közeli szakaszán Suzuki személykocsit előzött a megkülönböztető jelzéseit használó szerkocsi, ám a szemből érkező autós nem húzódott el. Visszatérni már nem volt mód, így a Suzuki oldalán kisebb lemaródás jelezte, hogy a szerkocsi vezetője merrefelé védte ki a frontális ütközést. A vétkes persze elhajtott.

- Egy időben olyan gyakoriak voltak velünk szemben a szabálytalanságok hogy a szerkocsikban formanyomtatványt rendszeresítettünk, amin fel lehetett jegyezni, ha a szabályokat súlyosan sértve, szándékosan akadályozták a vonulást. A rendőrség azonban csak akkor járt el, ha a rendszám és az autó típusa mellé a sofőr személyleírását is megadtuk, ami káresethez vonulás közben azért nem túl egyszerű. Véleményem szerint ezt a szabályszegést is az objektív felelősség körébe kellene vonni, akkor megváltozna az autósok magatartása - mondta befejezésül.

 

- Ezzel azonban veszélyeztethetik a szerkocsik célba érkezését. Például az emelkedőn megelőzik a tűzoltókocsikat, de a következő faluban már megint mi mehetnénk gyorsabban, mert a sebességkorlátozást nem kell betartanunk, viszont feltartanak minket. Ilyen szokott előfordulni a kapornaki vagy az egervári parton. Arra sem gondolnak sokan, hogy balesethez vonulunk és ha megelőznek minket, csak azt a sort fogják növelni, amelyik az úton már feltorlódott, s ami miatt mi még nehezebben tudjuk megközelíteni a helyszínt.

Mint a parancsnok elmondta, eddig elkerülte őket a baleset. Legnagyobb eseményük minap egy koccanás volt. A 74-es út Bakhoz közeli szakaszán Suzuki személykocsit előzött a megkülönböztető jelzéseit használó szerkocsi, ám a szemből érkező autós nem húzódott el. Visszatérni már nem volt mód, így a Suzuki oldalán kisebb lemaródás jelezte, hogy a szerkocsi vezetője merrefelé védte ki a frontális ütközést. A vétkes persze elhajtott.

- Egy időben olyan gyakoriak voltak velünk szemben a szabálytalanságok hogy a szerkocsikban formanyomtatványt rendszeresítettünk, amin fel lehetett jegyezni, ha a szabályokat súlyosan sértve, szándékosan akadályozták a vonulást. A rendőrség azonban csak akkor járt el, ha a rendszám és az autó típusa mellé a sofőr személyleírását is megadtuk, ami káresethez vonulás közben azért nem túl egyszerű. Véleményem szerint ezt a szabályszegést is az objektív felelősség körébe kellene vonni, akkor megváltozna az autósok magatartása - mondta befejezésül.

 

Mint a parancsnok elmondta, eddig elkerülte őket a baleset. Legnagyobb eseményük minap egy koccanás volt. A 74-es út Bakhoz közeli szakaszán Suzuki személykocsit előzött a megkülönböztető jelzéseit használó szerkocsi, ám a szemből érkező autós nem húzódott el. Visszatérni már nem volt mód, így a Suzuki oldalán kisebb lemaródás jelezte, hogy a szerkocsi vezetője merrefelé védte ki a frontális ütközést. A vétkes persze elhajtott.

- Egy időben olyan gyakoriak voltak velünk szemben a szabálytalanságok hogy a szerkocsikban formanyomtatványt rendszeresítettünk, amin fel lehetett jegyezni, ha a szabályokat súlyosan sértve, szándékosan akadályozták a vonulást. A rendőrség azonban csak akkor járt el, ha a rendszám és az autó típusa mellé a sofőr személyleírását is megadtuk, ami káresethez vonulás közben azért nem túl egyszerű. Véleményem szerint ezt a szabályszegést is az objektív felelősség körébe kellene vonni, akkor megváltozna az autósok magatartása - mondta befejezésül.

 

Mint a parancsnok elmondta, eddig elkerülte őket a baleset. Legnagyobb eseményük minap egy koccanás volt. A 74-es út Bakhoz közeli szakaszán Suzuki személykocsit előzött a megkülönböztető jelzéseit használó szerkocsi, ám a szemből érkező autós nem húzódott el. Visszatérni már nem volt mód, így a Suzuki oldalán kisebb lemaródás jelezte, hogy a szerkocsi vezetője merrefelé védte ki a frontális ütközést. A vétkes persze elhajtott.

- Egy időben olyan gyakoriak voltak velünk szemben a szabálytalanságok hogy a szerkocsikban formanyomtatványt rendszeresítettünk, amin fel lehetett jegyezni, ha a szabályokat súlyosan sértve, szándékosan akadályozták a vonulást. A rendőrség azonban csak akkor járt el, ha a rendszám és az autó típusa mellé a sofőr személyleírását is megadtuk, ami káresethez vonulás közben azért nem túl egyszerű. Véleményem szerint ezt a szabályszegést is az objektív felelősség körébe kellene vonni, akkor megváltozna az autósok magatartása - mondta befejezésül.

 

- Egy időben olyan gyakoriak voltak velünk szemben a szabálytalanságok hogy a szerkocsikban formanyomtatványt rendszeresítettünk, amin fel lehetett jegyezni, ha a szabályokat súlyosan sértve, szándékosan akadályozták a vonulást. A rendőrség azonban csak akkor járt el, ha a rendszám és az autó típusa mellé a sofőr személyleírását is megadtuk, ami káresethez vonulás közben azért nem túl egyszerű. Véleményem szerint ezt a szabályszegést is az objektív felelősség körébe kellene vonni, akkor megváltozna az autósok magatartása - mondta befejezésül.

 

- Egy időben olyan gyakoriak voltak velünk szemben a szabálytalanságok hogy a szerkocsikban formanyomtatványt rendszeresítettünk, amin fel lehetett jegyezni, ha a szabályokat súlyosan sértve, szándékosan akadályozták a vonulást. A rendőrség azonban csak akkor járt el, ha a rendszám és az autó típusa mellé a sofőr személyleírását is megadtuk, ami káresethez vonulás közben azért nem túl egyszerű. Véleményem szerint ezt a szabályszegést is az objektív felelősség körébe kellene vonni, akkor megváltozna az autósok magatartása - mondta befejezésül.

 

 

Szerző: Arany Gábor, Gyuricza Ferenc

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!