Belföld

2009.08.13. 05:29

Titokzatos Mazda 6-os - Munkába állhat-e a magántraffipax?

Zalaegerszeg - Bár a jogszabály elvileg már lehetőséget ad rá, egyelőre nem működnek megyénkben (és úgy tudjuk, az ország más területein sem) magántraffipaxok. Továbbra is a rendőrség privilégiuma tehát a közúti sebességmérés és a gyorshajtók bírságolása.

Horváth A. Attila

Jó, ha tisztában vagyunk ezzel, mielőtt hitelt adnánk az egyre szélesebb körben tárgyalt álhíreknek. Pár napja ugyanis megállíthatatlanul terjed e-mailben az az első olvasatra jó szándékúnak tűnő üzenet, amely szerint egy szürke Mazda 6-os magántraffipaxként cirkál a megyeszékhelyen, és készíti a szebbnél szebb fotókat az autósokról. Aláírás nem szerepel a szövegben, rendszám viszont igen, csakhogy a megadott azonosítót (több forrásunk szerint) nem Mazda 6-os viseli.

Az e-mail tartalma biztosan kacsa, terjedése viszont jó apropót kínál arra, hogy utánanézzünk, privatizálták-e már a sebességmérést hazánkban. Ezt ugyanis a 410/2007-es kormányrendelet lehetővé teszi: megfogalmazása szerint jogszabályi rendelkezések megsértését igazoló képfelvételek készítésére, továbbítására a rendőrség, valamint a közút kezelője - írásba foglalt vállalkozási szerződés alapján - közreműködőt is igénybe vehet. A feltételek azonban igencsak szigorúak, vélhetően ezért sem indult be még a magántraffipax-üzlet.

A közút kezelője (az illetékes önkormányzat, illetve az országos hálózaton a Magyar Közút) tehát megbízást adhatna magánszemélyeknek vagy vállalkozásoknak arra, hogy sebességmérést végezzenek. Hogy miért nem teszi?

- Amikor először felvetődött a lehetőség, nálunk vezetői döntés született arról, hogy Zalaegerszeg önkormányzata nem szeretne élni ezzel. Szolgáltató és nem büntető önkormányzat a miénk, ezért nem is áll szándékunkban magántraffipaxot működtetni - mondta el érdeklődésünkre Gyutai Csaba, a megyeszékhely alpolgármestere.

A 86-os főút mentén élők folyamatosan küzdeni kénytelenek az átmenő forgalommal, így a gyorshajtókkal is. Elsősorban a külföldi rendszámú kamionok száguldozása jelent veszélyt, indokolt lenne tehát a fokozottabb ellenőrzés. Kálócfa polgármestere, Laki József elmondta: tudnak a privát sebességmérés lehetőségéről, de mivel nagyon drága berendezésekről van szó, az önkormányzat nem tud ilyen beruházásba kezdeni.

- Ahhoz viszont, hogy magánvállalkozót kérjünk fel a feladatra, pontosan tudni kellene, a kirótt bírságokból mennyi realizálódik, s ebből mennyi jut el a vállalkozóhoz, mennyi az önkormányzathoz. Régi probléma ugyanis, hogy a külföldi fuvarozók figyelmen kívül hagyják a sebességkorlátozó táblákat, mivel tudják, úgysem lehet behajtani tőlük a bírságot - jelezte a polgármester. Hozzátette: a rendőrök szinte naponta mérik a sebességet Kálócfa területén, s amíg kint vannak az út mellett, általában szabályosan közlekednek az áthaladók, de mihelyt elmennek, máris keveseket érdekelnek a korlátozó táblák.

- Az e-mailt én is megkaptam, de abban egészen biztos vagyok, hogy a Közút sem Zalában, sem másutt az országban nem működtet sebességmérőt - válaszolt megkeresésünkre Büki Zoltán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. zalai igazgatóságának osztályvezetője. A szakember úgy tudja, a technikai feltételek még amúgy sem állnak rendelkezésre, a manipulálás kizárása érdekében például biztosítani kellene, hogy az adatok online jussanak el a rendőrséghez. Az ugyanak-kor tény, hogy a közútkezelő jogosultságot kapott a sebességmérésre, tette hozzá.

Nem meglepő, hogy az ominózus elektronikus levél Pintér Lászlóhoz, a megyei rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetőjéhez is eljutott. Az alezredes cáfolta az e-mail tartalmát: mint mondta, nincs Mazda 6-os szolgálati járművük, s bár elvileg a rendőrséggel kötött megállapodás alapján (a jogszabályban meghatározott technikai eszközök birtokában) civilt is megbízhatna sebességméréssel a közútkezelő, Zalában nincs erre példa.

- Jelenleg 5 mobil lézeres sebességmérő működik a megyében, fixen telepített traffipaxot nem használunk. Arra ugyan van lehetőségünk, hogy civil jellegű, tehát rendőrségi jelzések nélküli autóba helyezzünk sebességmérőt, de ezek is mind szolgálati járművek. Az e-mail apropóján ugyanakkor szeretném felhívni a közlekedők figyelmét arra, hogy kizárólag a rendőrség bírságolhat, ha tehát valaki csekket, határozatot, bírságot kap, és az nem a rendőrségtől érkezik, ne fizesse be az összeget, hanem jelezze nekünk az esetet - utalt arra, hogy akár a csalás lehetőségével is számolni kell.

- Mi az oka annak, hogy a lehetőség 2008 eleje óta adott, mégsem működnek még privát traffipaxok? - kérdeztük.

- A szigorú szabályozás. A 18/2008-as GKM-rendelet, amely rendelkezik a felvétel készítésének feltételeiről, például olyan előírást tartalmaz, hogy az információt haladéktalanul, GPS-es helymeghatározással együtt, online kapcsolaton keresztül kell továbbítani a rendőrségnek. Ha vannak is már ilyen technikai eszközök, bizonyosan drágák, ráadásul a magánszemélyeknek autót és munkaerőt is biztosítaniuk kellene a vállalkozás beindításához - válaszolta Pintér László.

A közelmúltban sokat foglalkozott a sajtó azzal a tenderrel, amit 600 traffipax beszerzésére és működtetésére írt ki az ORFK. Ezekből juthat-e Zalába? - érdeklődtünk végül.

- A baleseti adatok alapján 40 olyan helyszínt jelöltünk meg a megyében, ahová kerülhetnének az új traffipaxokból. A realitásokat figyelembe véve arra számítok, hogy három év alatt ezekből 25 ta-lán megérkezik. A kiírásban egyébként fix, dobozba integrált traffipaxok szerepelnek, ezek azonnal, automatikusan küldik az információt a rendőrségnek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!