Belföld

2009.04.09. 06:30

Sebességmámor! Kilenc balesetből hatot motorosok okoztak

Zalaegerszeg - Cinikus vélemények szerint már biztosan lehetett tudni a hét végén, hogy halálos baleset ér majd motorkerékpárosokat. Csak az nem volt tudható, hányan vesztik életüket.

MTI

Sajnos nem tévedtünk. Az elmúlt hét végén megyénkben kilenc baleset történt, ebből hatot motorkerékpárosok okoztak. Egyikük, a szombathelyi vasúti rendőrőrs 42 éves alosztályvezető alezredese életét veszítette, amikor szombaton délután a 76-os úton előzés után személyautóba rohant. Sportgépe, egy 1300 köbcentis Suzuki felrobbant. Másnap majdnem ugyanitt egy Honda és vezetője szállt el az útról. Nagykanizsán gyalogost gázolt motorkerékpáros, majd vaskerítésnek ütközött. A városban még két baleset történt: segédmotoros rohant villanyoszlopnak, egy 750-es Suzuki pedig előbb táblát döntött ki, majd fának csapódott. Zalaszabarban 1800 köbcentis Suzuki az úton heverő kövön vált irányíthatatlanná, és egy oszlop kitörése után állt meg. 

Ezek csak a múlt hét vége eseményei, de március végén már lehetett érezni, baj lesz. Akkor az országban tucatnyi halálos balesetben 15-en vesztették életüket, közülük 6-an vétlenek voltak. Mindezek láttán érthető, hogy a rendőrség fokozott ellenőrzésre szánta el magát.

- Már az elmúlt évben jelentős romlást tapasztaltunk, hiszen 59 százalékkal emelkedett a motorosok okozta balesetek száma Zalában - árulja el Pintér László rendőr alezredes, a megyei főkapitányság osztályvezetője. - A 27 baleset mellett figyelembe kell venni, hogy majdnem ugyanennyi alkalommal vétlen elszenvedői is voltak a karamboloknak - teszi hozzá. 



A kanyargós 76-os út veszélyeire a városból kivezető szakaszon még külön tábla is figyelmeztet
Fotó: Katona Tibor

Európai uniós kutatások azt mutatják, a halálos balesetekben gyakoribb szereplőkké válnak a motorosok. Jelenleg minden hatodik tragédiánál találni ott őket, pár év múlva a halálos balesetek harmadát lehet majd a motorosok számlájára írni. Hazánkban 2003 és 2007 között megduplázódott, évente közel 1700 a motoros balesetek száma. Emiatt keményebb fellépés is szóba került már. A 2001-ben kiadott úgynevezett Fehér könyv a halálos balesetek 50 százalékos csökkentését írta elő 2010-ig. Az autók esetében kedvező változást hoztak az elmúlt évek, azonban a motoroknál nem rózsás a helyzet. Ezért, ha másként nem lehet a tragédiákat elkerülni, szóba jöhet a nagymotorok eladásának megszüntetése, azaz 125 köbcentinél öblösebb kétkerekűt nem lehet majd venni az unióban.

Lapozzon!
A folytatásan: 
- Szezon elején szinte törvényszerűen következnek be ezek a balesetek, rutintalanok a motorosok és az autósok is
- Legnagyobb hiba, hogy a kezdők nem ismerik meg eléggé a járművüket.
- Soha nem szabad kocsisort végigelőzni. 

OLDALTÖRÉS: motorosok2




Épp a motorosokért és az ittas járművezetők kiszűrésére tartanak fokozott ellenőrzést péntektől keddig tekintettel húsvétra. S mivel jó időt ígér a meteorológia, nem lehet kétségünk, tele lesznek az utak..

- Szezon elején szinte törvényszerűen következnek be ezek a balesetek, rutintalanok a motorosok és az autósok is - fogalmaz Weide Ancsa, az egerszegi Yamaha Bajnok motorkerékpárboltban. A kétkerekűekkel 15-20 éve barátságot kötött, az utas, tehát benzintyúk státuszból hat éve önálló motorossá lépett. A kétgyermekes fiatalasszony 125 lóerős, 1000 köbcentis, 260 km/órás tempóra képes Suzukit terelget.- Nincs szüksége ekkora erőre a mindennapi közlekedéshez, de sokat segít ez a többlet, ha váratlan helyzetet kell megoldani. Igaz, sokan nem csak ilyenkor használják ki a teljesítményt - ismeri el.

Tapasztalatai szerint nem életkortól függ, kit mennyire ragad el a hév. Magát a nyugodtabb vezetők között tartja számon, aki a motorozás élvezete mellett fontosnak tartja a hazatérés örömét is.

- Legnagyobb hiba, hogy a kezdők nem ismerik meg eléggé a járművüket. Náluk minden hirtelen mozdulat végezetes lehet, ezért lenne fontos, hogy biztonságos körülmények között sajátítsák el a tudnivalókat. A motoros cégek szerveznek is tanfolyamokat, ahol már 15-20 ezer forintért oktatók segítenek megismerni a gép sajátosságait. Emellett megtanítják a váratlan helyzetek kivédését, ezért érdemes mindenkinek legalább kétszer részt venni ilyenen. Ha valaki képes egy-kétmillió forintot áldozni a hobbijára, ennyit nem szabad elspórolni - teszi hozzá.

Emellett ajánlott legalább az első ezer kilométert az óvatos ismerkedéssel és nem a korlátok feszegetésével eltölteni. Kezdők lehetőleg rutinos és higgadt társat keressenek maguk mellé. Tipikus hiba, hogy társasághoz csapódva a kezdő igyekszik az öregek után loholni, nem akar lemaradni. Ebből számos tragédia származott már. Sajnos jelenlévő veszély az internet. Mármint a divat, hogy megörökítik száguldozásukat és felteszik a világhálóra. Most is látható olyan felvétel, amelyik Lenti és Lovászi között olykor 200 feletti tempóról készült. Ez versenyre ösztönzi a többieket is, aminek előbb-utóbb vesztese is lesz.

Ancsa néhány biztonsági tanácsot is említ.

- Soha nem szabad kocsisort végigelőzni. Valaki biztos kikanyarodik közülük, aki nem vesz észre minket. Ezért, egy esetleg két autó mellett megyek el egyszerre. Ilyenkor jól jön, ha kicsit hangosabb a kipufogó, hamarabb felfigyelnek rám, de a tükrön keresztül is igyekszem a szemkontaktust felvenni a vezetővel, hogy meglátott-e. Ez alapszabály: látni és látszani, ezért célszerű feltűnő ruhát viselni. Beláthatatlan szakaszokba, kanyarokba nem megyek bele nagy tempóval, bármi történhet előttem: lerobbant autó, kikanyarodó traktor, úthiba. A kereszteződések előtt én mindig visszaveszek a tempóból, mert hiába van elsőbbségem, ha nem adják meg - sorolja.

Ancsa úgy látja, az autósokat illetően a hazai utakon javul a helyzet a korábbi évekhez képest.
- Toleránsabbak, segítenek, nem szívóznak velünk. Természetesen midig akad, aki meg akarja mutatni, ki az úr az úton, de én nem versenyzem ilyenekkel. Nekem fontosabb, hogy hazaérjek a két fiamhoz - fogalmaz. Azt azonban elismeri, hogy ehhez az életszemlélethez érettség kell. Ehhez pedig idő, legtöbbször sok-sok év szükséges. Hozzátehetjük, jó esetben túlélik a motorosok ezt a kritikus időszakot. Ancsa elmondása szerint tavaly az ismerősei közül öten távoztak az élők sorából, s ez egy átlagos esztendő volt. Kérdés, milyen lesz az idei?


Ezt meg kell szokununk?
Fél óra után már nem számoltam, hány motoros zúgott el mellettem szombaton. Többségével nem volt bajom, akit pedig szívesen figyelmeztettem volna, hogy transzplantációs donor lesz belőle, villanásnyi idő alatt elhagyott. Pedig nem mentem lassan. Sajnos nem sokáig kellett várnom, hogy sejtelmeim beigazolódjanak. Először a 76-os út északi elkerülő szakasza közelében élő ismerősöm hívott, csinálni kellene valamit, mert kibírhatatlan, amit a száguldozó motorosok művelnek. Emberek, akik nincsenek tekintettel se magukra, se másokra. Alig fejeztük be a beszélgetést, jött a hír, a 76- oson motorkerékpáros halt meg. Írhatnám, a szokott helyen. A szokott módon. Őrült tempójú kanyarvétel, amit a szemből érkező gépkocsiban fejez be a motoros. Ő és járműve pedig szanaszéjjel szakad. Mert ez így szokott véget érni, mert ez felénk így szokásos. Ezt valóban meg lehet, meg kell szoknunk?
 


Olvassa el kapcsolódó cikkeinket - kattintson a címekre!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!