2009.04.21. 09:28
A gyorshajtók ellen lépnek fel (grafikon a büntetési tarifákról)
Zalaegerszeg - Szerdáig a traffipaxok kitüntető figyelmét élvezhetik kontinensszerte a közlekedők. Ma kezdődött az uniós rendészeti szervezet (Tispol) koordinálta akció, amelyhez megyénk is csatlakozott.
Ez alkalommal a gyorshajtás kiszűrése a cél, de sort kerítenek a gépjárművek műszaki állapotának fokozott ellenőrzésére is, melyhez a közlekedési hatóság szakemberei is csatlakoznak. A kampány idején a rendőrség valamennyi üzemképes hagyományos és fix (automata) sebességmérő műszerét beveti. Zalában a berendezések ma és holnap reggel nyolctól este hatig figyelik a forgalmat. Jó okkal, hiszen a személyi sérüléssel járó balesetek jó 40 százalékát okozzák a gyorshajtók. (Az országos átlag 24,8 százalék.) Tavaly 555 balesetből 228 alkalommal volt ez kimutatható. Idén az első negyedévben pedig 85 balesetből 40 alkalommal játszott szerepet. Tavaly hasonló időszakban 104 balesetből 46-nál volt közreható ok a túlzott tempó. Ez ellen kell fellépni és nem marad el a hatás. Ezt bizonyította be az objektív felelősség gyakorlati alkalmazásának közel egy esztendeje.
Érzékelhetően csökkent a balesetek száma, országosan 7 százalékkal. Kevesebben sérültek meg 8 százalékkal és 21,5 százalékkal csökkent a halálos balesetek száma: azaz 262 emberrel kevesebb áldozatot szedett a közlekedés az egy évvel korábbihoz képest.
Szerda estig tart az összehangolt sebességmérés. A táblázatban a májustól érvényes büntetési tarifák
Grafika: Urbanics Pál
Ennek ellenére sokan bírálták az új rendszert aránytalansága, esetenként túlzott szigora miatt. A sebességhatárok túllépését százalékban meghatározó, ettől függően büntető és 30 ezer forintos bírságról induló kategóriákat májustól új sávok váltják fel. Az alapvető változás, hogy a túllépés mértékét km/órában határozzák meg. Ezzel könnyebb számolni és némileg kedvezőbb is az autósoknak. Míg például eddig lakott területen a vasúti átjáróban már a 39 km/órás sebesség 30 ezer forintot ért, ez májustól 45 km/órára nő. Ráadásul itt eddig a 76 km/órás átsuhanás már 300 ezret ért, ehhez májustól már 106 km/órával kell átszáguldani. A többi esetben kevésbé látványos az eltérés és nem is mindig lefelé. Például lakott területen eddig a 76 km/óra 40 ezret ért, most 45 ezret fog. Viszont a magasabb sebességtartományokban lejjebb szálltak a sávok. Így az autópályán 151-től ketyeg a közigazgatási bírság, az eddig 143 km/óra helyett.
Zalában az objektív felelősség alapján a múlt héten sebességtúllépésért 90 autó üzembentartója ellen kezdeményeztek közigazgatási eljárást. Az objektív felelősség májusi bevezetésétől 8304 esetben 310 millió forint bírságot szabtak ki.
Felére csökkenteni
Hazánkban a személyi sérüléses baleseteket tekintve 1990-től 2000-ig pozitív változás következett be. A balesetek száma 37%-kal, ezen belül a halálos áldozatok száma 51%-kal csökkent, annak ellenére, hogy ez idő alatt 18%-kal nőtt a hazai gépjárműállomány. A kedvező folyamat 2001-től megfordult. Az évtől 2006-ig a személyi sérüléses közlekedési balesetek száma 13,4%-kal, a halálos áldozatok száma 5,2%-kal nőtt. Emelkedett az ittasan okozott balesetek száma és aránya, 29,7%-os növekedést regisztráltak. A hazai közlekedéspolitikai célkitűzések 2010-re a halálos áldozatok számának 30%-os csökkenését irányozzák elő, az Európai Unió által kitűzött 50%-os csökkenést pedig 2015-re prognosztizálják.