Belföld

2008.05.21. 02:29

Bírság falugondnoki buszokért

Nagykanizsa - Felháborodva újságolta Bodó Tamás homokkomáromi polgármester: a települést 850 ezer forintos bírsággal sújtotta a Nemzeti Közlekedési Hatóság a falugondnoki autó nem rendeltetésszerű használata miatt.

zaol.hu

Bodó Tamás úgy véli, olyasmiért büntették őket, ami országszerte gyakorlat, s eddig egyszer sem kifogásolta senki. Így aztán felvetődik a kérdés: miért pont most? Sokkal nagyobb problémát jelent azonban a település számára egy másik kérdés: miért ennyire? Utóbb kiderült, hasonló cipőben jár Fűzvölgy önkormányzata, s további három helyhatóság is.

- A Nemzeti Közlekedési Hatóságtól három hete kaptunk egy ellenőrzést, a menetleveleket vizsgálták - idézte fel a történteket Bodó Tamás. - Több adminisztrációs hibát találtak, ám elmondásuk szerint ezek nem voltak olyan eget verők. Meglepődtünk, amikor aztán két héttel ezelőtt kaptunk egy levelet, amelyben súlyos szabálytalanságokra, a menetlevél nem szabályos kezelésére hivatkozva 850 ezer forintos bírsággal sújtottak minket.

- Az egyik közeli település gyermekeit fuvaroztuk szívességből Gyenesdiásra, mert az egyik programunkra eljöttek ingyen szerepelni. Ám ezt az utat nem titkoltuk el, szerepel a menetlevélben is- így Bodó Tamás.

- Abból indultunk ki, hogy nemcsak mi, a falu önkormányzata kapta a falugondnoki buszt, hanem ez a közösség, amely a települések együttműködése révén jött létre - vette át a szót Schmidt István, fűzvölgyi polgármester. - Ezért, ha lehetőségünk van, segítünk egymásnak, hiszen vannak olyan önkormányzatok, amelyek még a mai napig sem rendelkeznek ilyen járművel. Ez a rendszer eddig jól működött, de lehet, hogy ezután sokan gondolják majd úgy a települések vezetői közül, hogy nem segítenek a szomszédnak, mert megbüntetik őket.

Schmidt István azt is elmondta, az illetékesek azt kifogásolták, hogy a falugondnoki busz a hahóti óvodásokat a kanizsai buszállomásról elszállította az uszodáig, s vissza. A két település közti utat azonban már a menetrendszerinti autóbusz-járattal tették meg a kicsik. Az utaztatásra tíz alkalommal került sor, amely körülbelül negyven órát vett igénybe a falugondnok részéről. Az együttműködésről írásos megállapodást is kötött a két település polgármestere, amelyben azt is rögzítették, hogy a hahóti önkormányzat 16 ezer forintot fizet a falugondnoki busz igénybevételéért. Schmidt István úgy véli, ez csak a busz amortizációját fedezi, nyerészkedésre biztosan nem elég. Hozzátette: jogorvoslattal élnek a határozat ellen.

Bírságot szabtak ki a nemespátrói önkormányzatra is. Gilicze Sándor polgármester elmondta, a falugondnoki buszt esetenként használták a közös fenntartású oktatási intézmények, az iskola és az óvoda is, cserébe csak az üzemanyagfogyasztás díját kérték el - ám ezt is hiba volt, amit a polgármester is elismer.

- Természetesen megfellebbezzük a határozatot, még akkor is, ha tisztában vagyunk azzal, hogy a jármű használata szabálytalan volt - mondta a polgármester. - Hiszen mi nem nyerészkedtünk, csak segíteni próbáltunk. Ennek vége, nem tudunk ekkora bírságokat felvállalni, amit egyébként méltánytalannak és eltúlzottnak tartunk. Már kénytelenek voltunk visszautasítani egy kérést is, ami az óvoda részéről érkezett...

Varga Péter, a Zalai Falvakért Egyesület szakértője, aki korábban maga is a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál dolgozott, úgy véli, elsősorban a döntéshozóknak kellene felfigyelni az elmúlt hetek falugondnoki szolgálattal kapcsolatos történéseire, hiszen ezek is alátámasztják, hogy elsősorban olyan jogi környezet megalkotására lenne szükség, amely nem kényszeríti jogszabálysértésbe az önkormányzatokat, hogy a kistelepülések számára létfontosságú szolgálat működtetéséhez nyújtott szűkös állami normatívát legális tevékenységgel egészíthessék ki.- Tapasztalataim alapján úgy vélem, hogy a bírságok mértéke a másodfokú eljárás során tompítható - mondta el kérdésünkre Varga Péter. - Az elsőfokú határozatok mindig ijesztően hangzanak, ennek azonban az az oka, hogy az első fokon eljáró hatóságnak nincs mérlegelési joga. Azt is fontos tudni, ha a falugondnoki busszal személyszállítást vállal az önkormányzat, s ezért valamennyi pénzt is kérnek, - még ha ez az összeg nagyon minimális is- már közúti személyszállítási szolgáltatásnak minősül, amit viszont csak hatósági engedéllyel szabad végezni. Ilyen engedéllyel pedig az önkormányzatok többsége nem rendelkezik. Ezért szinte biztosra vehető, hogy az önkormányzatok ilyen jellegű, engedély nélküli tevékenysége szemet szúr a magánvállalkozóknak, vagy akár a tömegközlekedési szolgáltatóknak, hiszen voltaképpen az ő ügyfélkörük sérül. Márpedig Varga Péter szerint - jogszabálysértés ide, szabálysértés oda - az önkormányzatok rákényszerülnek a környezetükben jelentkező szállítási igények kielégítésére. A szakember szerint megoldást csak az jelenthet, ha a döntéshozók megfelelő jogi környezetet teremtenek a szolgálatokat működtető önkormányzatok számára, és jogszabállyal teszik lehetővé az autók szabad kapacitásainak bérfuvarozással történő legális kiaknázását. Jelen pillanatban ugyanis ilyen jogszabály nem létezik.

Az üggyel kapcsolatban az NKH részéről Rusai-Firisz Andrea kommunikációs és PR- referense jelezte: számos önkormányzatnál zajlott vizsgálat, s az esetek nagy részében mindent rendben is találtak. Megyénkben öt önkormányzat esetében állapított meg az elsőfokú hatóság hiányosságot, ami alapján közigazgatási bírság kiszabására került sor. Rusai-Firisz Andrea azt azonban nem kívánta elárulni, hogy az általunk tudottakon kívül mely önkormányzatokról is van szó. (Más forrásból tudjuk, hogy az ötök között van még Gutorfölde és Cesztreg.) Kérdésünkre válaszolva a referens elmondta, az önkormányzati buszok ellenőrzésekor a leggyakoribb probléma az volt, hogy azokkal engedélyköteles tevékenységet engedély nélkül végeztek.

- Az idevágó rendelet előírásait mindenkinek be kell tartani- mondta Rusai-Firisz Andrea, aki cáfolta, hogy országos pénzbeszedési akcióról lenne szó. - Az NKH jogalkalmazóként nem teheti meg, hogy az eljárása során feltárt szabálytalanságok felett szemet hunyjon - tette hozzá végül.

Arra azonban továbbra sem kaptunk választ, hogy miért éppen most került sor a bírságok kiszabására, miközben a szankcionált tevékenységek jóindulattal sem nevezhetők újdonságnak, sőt, szinte egyidősek a falugondnoki szolgálat születésével. Ha eddig nem szúrt szemet senkinek...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!